Un concert de suflet, un concert plin de emoţie şi rafinament a avut loc luni seara, la Noo’vo Resto Lounge, în cadrul Festivalului Euroiudaica. Susținut de artiştii Berti Barbera şi Mariano Castro, concertul „Yiddish Tango” a însemnat o selecţie de piese foarte cunoscute care au apărut în ultimii 50 de ani în cultura pop, trecute prin filtrul tangoului.
[eadvert]
Concertul s-a deschis cu frumoasa piesă a lui Peter Gabriel, „Red rain”.
„Suntem încântați, ca de obicei, să revenim la Oradea, un loc în care ne simțim bine, cu atât mai mult cu cât participăm la un festival cu semnificație pentru cultura evreiască, pentru cultura românească, pentru cultura universală. Este un eveniment cu semnificație emoțională pentru mine ca apartenent al acestei comunități și pentru că îmi oferă ocazia să cânt cu Mariano, un prieten prin muzică, și un om pe care de când îl cunosc mi-am dorit să ne punem cumva împreună repertoriile, cultura muzicală, talentul. Plăcerea noastră de a cânta sunt mesajele pe care noi vrem să le transmitem fără niciun pic de partizanat, fără nici un pic de patimă”, a spus Berti Barbera.
A urmat apoi „High and Dry” de la Radiohead şi „Here, There & Everywhere” de la Beatles. Berti Barbera a aminit de impresarul formaţiei britanice, Brian Epstein, evreul care „i-a învăţat să facă bani şi să se îmbrace” pe cei de la Beatles. Concertul a continuat cu câteva piese evreieşti care la origine sunt rugăciuni: „Ose Shalom” şi „Avinu malchenu”.
Argentinianul Mariano Castro a venit în România cu o trupă care îmbină tangoul cu contemporaneitatea, cu sunetele electronice, trupă care se numeşte Narcotango. Din repertoriul ei au interpretat piesa „Gente que si”, scrisă de colegul de trupă a lui Mariano, Carlos Libedinsky, membru al comunităţii evreieşti din Bienos Aires.
Următoarele două piese au fost din repertoriul idiş, piese pe care Berti Barbera le auzea în casa bunicului său, pe care l-a admirat enorm şi îl imita deseori. „Eu nu pot să cânt foarte des aceste cântece pentru că îmi vine să plâng şi de aceea mă bucur că împart cu voi această ocazie rară”, a mărturisit Berti Barbera.
Cei doi artişti au cântat apoi o piesă din cultura braziliană în care este evocat un personaj, un spiriduş care face boacăne şi arată ciudat dar nu îl vede nimeni niciodată, iar dacă se întâmplă ceva, toată lumea dă vina pe el: „Saci perere”. Repertoriul a continuat cu o cunoscută piesă a lui Astor Piazzolla, celebrul compozitor argentinian al muzicii de tango, intitulată „Cadencia adios nonino – Libertango”.
Berti Barbera a găsit primul disc cu muzică braziliană la tatăl său, şi de pe acel disc, piesa preferată era Maringá. „Reuşim, conectându-ne, să transformăm împreună orice loc într-un lăcaş de cultură până la urmă şi divertisment, pentru că înainte de toate noi vrem să vă facem să zâmbiţi, să vă relaxaţi şi să mai lăsaţi un pic deoparte ceea ce se întâmplă zilnic”, a spus la final de concert Berti Barbera care îşi doreşte să revină cât de curând la Oradea.
Bis-ul a fost inevitabil după o oră şi jumătate de concert. A fost „Fever” al lui Elvis şi „Moonshadow” a lui Cat Stevens, interpretată într-o manieră baroc. Un concert cu mare încărcătură, o călătorie din America de Sud până în Israel, o provocare pentru cei prezenţi de a căuta acasă, în bibliotecă, CD-uri şi viniluri vechi pentru a păstra cât mai mult atmosfera muzicii de bună calitate, care rămâne peste zeci de ani la fel de vie şi de frumoasă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!