Concertul de joi al Filarmonicii de Stat Oradea va avea loc de la ora 19:00 în Catedrala Romano – Catolică din Str. Șirul Canonicilor, Nr. 2. Concert vocal simfonic „Muzica umbrelor” este o incursiune muzicală încărcată de emoție și simbolism.
Programul debutează cu lucrarea lui Edward Elgar Sospiri, op. 70, compusă cu puțin timp înaintea declanșării Primului Război Mondial și este scrisă pentru orchestră de coarde, harpă și orgă. Inițial, piesa trebuia să poarte numele Soupir d’Amour (Suspin de dragoste) însă, intensitatea sentimentelor create de muzica lui Elgar, l-a făcut pe compozitor să îi schimbe numele în italienescul Sospiri (Suspine). Premiera acesteia a avut loc la 15 august 1914 în Queen’s Hall, Londra, iar piesa a fost dedicată violonistului Billy Reed, un prieten vechi al compozitorului.
Seara se continuă cu Kindertodtenlieder (Cântece despre moartea copiilor), o lucrare ce a fost în forma sa originală o colecție de 428 de poeme de Friedrich Rückert, scrise între 1833 și 1834, care surprindeau emoția și durerea autorului pricinuite de pierderea a doi dintre copii săi. Aceste poeme au primit o formă muzicală în anul 1904, atunci când Gustav Mahler le-a îmbrăcat într-un ciclu muzical pentru voce și orchestră. Lucrarea a avut premiera la Viena, pe 29 ianuarie 1905.
A treia compoziţie din program este Adagio pentru coarde, op.11 de Samuel Barber, aceasta fiind construită în mare parte pe un motiv repetitiv alcătuit din trei note. „Melodia întregii lucrări este caracterizată de o melancolie profundă, iar pe măsură ce discursul sonor se dezvoltă, frazele devin din ce în ce mai ample, tensiunea acumulată inundă întreg discursul muzical”, scrie în prezentarea concertului.
Seara continuă cu Cântecele și dansurile morții este o colecție dedicată vocii și pianului ce s-a născut pe muzica compozitorului rus Modest Mussorgsky și pe versurile poetului Arseny Golenishchev-Kutuzov. Ciclul cuprinde patru piese care reflectă moartea în forma realistă din Rusia secolului al XIX-lea, prin temele abordate. Primul lied, Cântec de leagăn ilustrează moartea unui bebeluș, cel de-al doilea, Serenada exprimă moartea unei femei tinere. Trepak este lucrarea care creionează un țăran băut, care își pierde viața sub zăpezile viscolului, iar ultimul lied, Mareșalul exprimă moartea unui mareșal pe câmpul de luptă.
Programul muzical se va încheia cu finalul tragic al poveștii de dragoste dintre personajele centrale din Moartea Melisandei, ultima parte din suita Pelléas et Mélisande. Suita a servit drept muzică incidentală pentru piesa de teatru cu același nume, scrisă de Maurice Maeterlinck. Jean Sibelius a compus inițial 10 părți, reducând apoi la 9, iar premiera a avut loc la Teatrul Suedez din Helsinki la 17 martie 1905, fiind dirijată chiar de către compozitor.
[eadvert]
Moment unic de meditaţie
Baritonul Florin Estefan, originar din Oradea, va da viaţă acestor piese încărcate emoţional. Aceasta a început studiul la Facultatea de Muzică din Oradea, apoi s-a perfecționat la Cardiff și Florența, lucrând cu nume mari ai artei scenice, precum Dennis O’Neill, Mariana Nicolesco, Ileana Cotrubaș și Viorica Cortez. Începând cu perioada studenției, Florin Estefan a participat la numeroase concursuri, unde a fost distins cu numeroase premii În prezent, Florin Estefan este solist și manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și cadru didactic la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”.
„Vă invit la un moment unic de meditaţie şi introspecţie, într-un concept artistic inedit pe care sunt fericit să îl prezint publicului oărdean. Mă bucur că după mulţi ani voi avea ocazia să cânt din nou acasă, alături de Filarmonica orădeană, în concertul intitulat «Muzica umbrelor». De ce «Muzica umbrelor»? Pentru că atunci când mergem spre lumină umbra ne urmează mereu. Unii compozitori au fost atât de fascinaţi de întuneric şi macabru încât au reuşit să îl transforme într-o capodoperă muzicală. Prin urmare, muzica pentru acest concert aduce situaţia omului pus faţă-n faţă cu propriul său destin, care de multe ori cunoaşte cele mai tragice situaţii. Joi, 11 noiembrie, de la ora 19:00, muzica umbrelor aduce la viaţă partituri pline de simbolism şi emoţie, în sanctuarul Catedralei Romano-Catolice din Oradea, muzică ce va fi îmbăractă în imagini şi proiecţii de lumini sugestive. Vă aşteptăm să descoperiţi un moment emoţionant într-un concert cu o semnificaţie profundă”, spune în prezentarea concertului Florin Estefan.
Dirijorul concertului este maestrul Vladimir Lungu. Născut în Republica Moldova, a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, studiind cu dirijori renumiți precum Petru Sbârcea și Gheorghe Victor Dumănescu. Cariera dirijorală a început-o la Opera Națională Română din Cluj-Napoca în anul 2002, unde și-a desfășurat activitatea timp de 5 ani. În continuare, Vladimir Lungu a devenit dirijor al Operei de Stat din orașul Mersin, Turcia, preluând din 2009 și poziția de director artistic. Acesta s-a aflat la pupitrul dirijoral al orchestrelor din România, Tucia, Republica Moldova și Republica Cehă. În anul 2013, Vladimir Lungu a primit distincția de „Dirijorul Anului”, acordată de Turkey Lions Club. Din anul 2015, acesta și-a început cariera didactică la Conservatorul de Stat din Izmir, continuând de asemenea și colaborarea cu Opera de Stat Izmir.
Pentru concertul de la Catedrala Romano – Catolică, Magdy Hawash a realizat conceptul video, de partea de lumini se va ocupa Liviu Pop iar titrajul este asigurat de Diana Baciu. Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro (https://www.bilete.ro/muzica-umberlor/), pe site-ul și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea. Spectacolul conține imagini și texte ce nu sunt recomandate persoanelor cu vârsta sub 16 ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!