Următorul concert din cadrul festivalului filarmonicii se intitulează „Martie în Armonie” şi va avea loc marți, 26 martie, de la ora 19:00 în sala de concerte „Enescu – Bartók”. Dirijorul chinez Jin Wang se va afla la pupitru, iar cele două soliste japoneze vor fi Aoi Tokunaga la flaut și Wakana Sogo la vioară.
[eadvert]
Lucrarea din deschidere va fi Concertul nr.1 pentru flaut și orchestră în Sol major K.313 de Wolfgang Amadeus Mozart. Va urma Concertul nr.3 pentru vioară și orchestră în si minor, op. 61 de Camille Saint-Saëns. În cea de-a doua parte a concertului, se va putea audia Simfonia „Il Giorno onomastico” în Re major de Antonio Salieri.
Mozart a petrecut patru luni la Mannheim, unde l-a cunoscut pe Ferdinand Dejean, care a comisionat lucrarea, împreună cu concertul K314 și cvartetele cu flaut K 285, K 285a și K 285b . Se pare că Mozart nu era atras de instrumental de suflat pentru care a primit comanda să scrie. Dintr-una din scrisorile trimise tatălui său se poate deduce faptul că flautul nu era chiar pe placul său.
Solistă va fi flautista Aoi Tokunaga. A absolvit Universitatea de Arte din Tokyo în martie 2020. Palmaresul ei este unul bogat, câteva dintre premiile câștigate de tânăra flautistă fiind: Locul 1 la Concursul Internațional de Muzică din Kobe, locul 1 la Competiția de la Sakai sau premiul 1 la Competiția de Flaut Japoneză. Din anul 2020 face parte din Orchestra de Flaut Japoneză.
Pianistul orădean Thurzó Zoltán oferă informații din arhiva sa și despre lucrările din această seară. De pildă, Concertul pentru flaut nr. 1 de Wolfgang Amadeus Mozart s-a cântat pentru prima dată la 2 martie 1964 la Teatrul de Stat din Oradea, Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea fiind condusă de Aczél Ervin. Solistul concertului a fost Gavril Costea.
Concertul nr. 3 pentru vioară și orchestră în si minor, op. 61 de Camille Saint-Saëns a fost scris în martie 1880 și dedicat compozitorului și violonistului Pablo de Sarasate, care a fost și solistul premierei din octombrie 1880 de la Hamburg.
„În ciuda faptului că lucrarea pare să nu aibă cerințe tehnice atât de avansate pentru solist, precum concertele precedente, provocarea reală a acestei lucrări este inventivitatea melodică și impresionistă”, se arată în comunicatul Filarmonicii.
Solista invitată este violonista Wakana Sogo, care în 2022 a fost finalista Competiției Japoneze de Muzică Clasică, iar în anul 2023 finalista Concursului Internațional de Muzică de la Kobe și a Competiției Internaționale de Muzică de la Osaka. În prezent, este studentă la Universitatea de Arte din Aichi, unde studiază cu Reiko Shiraishi.
La Oradea, prima audiție a fost la 1 octombrie 1895 la Sala de Concerte de la Palatul Vulturul Negru, aflăm din arhiva muzicală a lui Thurzó Zoltán. Însă, acest eveniment nu a implicat orchestra simfonică orădeană, ci a avut loc sub formă de recital de vioară și pian cu soliștii Léderer Dezső la vioară și Major J. Gyula la pian.
Antonio Salieri nu a fost niciodată unul dintre compozitorii regăsiți permanent în repertoriile orchestrelor simfonice din lume. Însă, faima sa a crescut odată cu lansarea piesei „Amadeus” de Peter Schaffer în 1979 și a filmului cu același titlu, regizat de Miloš Forman în 1984 în care Salieri era un rival meschin și invidios al lui Mozart. Simfonia în re major „Il Giorno onomastico” (Ziua onomastică) este scrisă de Antonio Salieri, atunci când deja ajunsese la o maturitate artistică și o inventivitate destul de mare.
Jin Wang a studiat mai întâi vioara și apoi dirijatul la Conservatorul din Beijing și la Universitatea de Muzică din Viena, beneficiind de îndrumarea celor mai mari dirijori din lume precum Karl Österreicher, Leopold Hager, Zubin Mehta, Leonard Bernstein. A fost asistent al dirijorilor Vaclav Neumann și Peter Eötvös, câștigător a numeroase competiții de dirijat din Europa și primul dirijor asiatic care a predat la Stockholm Royal Academy of Music. Jin Wang a colaborat cu peste 100 de orchestre de renume din întreaga lume și a condus peste 700 de concerte, festivaluri, spectacole de operă. În perioada 2003-2006 a fost dirijor principal la Komische Oper Berlin, între 2011-2015 a fost dirijor la Vaasa Philharmonic Orchestra din Finlanda, iar în prezent este director artistic al Orchestrei Simfonice Haydn din Viena. De asemenea, este invitat frecvent să conducă orchestrele din România, respectiv Filarmonica „George Enescu” și Orchestra Radio. Jin Wang este și co-fondator al Xiamen Opera-Centre din China. Pe lângă activitatea sa dirijorală, Jin Wang este și autor de cărți și compozitor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!