Concertul de joi, de la Filarmonică, le prezintă melomanilor două lucrări de mare popularitate, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Romeo Rîmbu. În deschidere, se va interpreta Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor op. 18, de Serghei Rahmaninov. Este poate cea mai cunoscută lucrare a compozitorului, precizează directorul artistic al Filarmonicii, Vasile Foica.
Scris între 1900-1901, compozitorul a dedicat acest concert doctorului Dahl, cel care l-a ajutat să treacă peste depresia adâncă suferită în urma eşecului de la premiera primei sale simfonii, şi să-şi recupereze curajul de a crea. Concertul a fost interpretat în primă audiţie de către compozitor, la Moscova, devenind în scurt timp foarte popular în întreaga lume.
În cea de-a doua parte a concertului se va audia Simfonia a III-a în do minor „cu orgă”, op. 78, de Camille Saint-Saëns. Compozitorul a fost un copil-minune care a uimit Franța cu talentul său muzical, la 5 ani citind deja partituri, la 10 ani având concertul de debut. Scrisă la cererea secretarului Societății Filarmonice Regale din Londra, simfonia împlineşte toate caracteristicile unui talent ajuns la maturitate.
Este cunoscută în lumea muzicală ca „simfonia cu orgă”, pentru că autorul a atribuit acestui instrument un rol important în partitură. În interpretarea ei, Filarmonica din Oradea beneficiază de colaborarea cu organistul Catedralei Romano-Catolice, Kristófi János. Saint-Saëns foloseşte materialul tematic în mod ciclic, subscriind astfel la teoriile tematice care aparţineau lui Franz Liszt, spune Vasile Foica.
Compozitorul a dorit iniţial să dedice simfonia prietenului său Franz Liszt, dar pentru că acesta a murit chiar în acel an – 1886, compoziţia a fost în final dedicată memoriei lui Liszt. Simfonia a fost cântată în primă audiţie la Londra, în 9 mai 1886, sub bagheta lui Saint-Saëns.
Fermecat de concert
Invitatul serii este maestrul pianist Daniel Goiţi, un artist apreciat pretutindeni atât pentru claritatea şi precizia tehnicii, cât şi pentru forţa expresivă a stilului său interpretativ.
„Nu există pianist care să nu fie fermecat de această lucrare, Concertul nr. 2 de Rahmaninov. Prima dată când am ascultat-o a fost ca o lovitură de trăsnet, nu am putut să mai las discul din mână, cred că l-am ascultat de sute de ori. A fost printre primele mele concerte studiate. Problemele tehnice care au apărut, pe care nu le-am sesizat în momentul în care ascultam lucrarea, m-au lovit din plin.
Una ascultam pe disc, şi alta parcă era în partitură, mult mai complicat şi mult mai dificil. Cred că mi-a luat un an şi jumătate – doi până să învăţ lucrarea. În timpul studenţiei au urmat mai multe concerte, inclusiv la Oradea. De atunci cânt concertul cu mare drag şi nu mă satur de frumuseţea lui. Este o mare bucurie să mă aflu aici, şi mă bucur de colaborarea cu Romeo Rîmbu”, mărturiseşte Daniel Goiţi.
Dirijorul Romeo Rîmbu spune că este un concert de capodopere, cei doi compozitori având un rol de seamă în cadrul compozitorilor romantici.
„Ambele lucrări pot fi considerate capodopere ale fiecăruia în parte. Un scurt fragment din concertul nr. 2 de Rahmaninov – cel mai cântat concert – este folosit chiar şi în muzica pop. Iar despre simfonie, însuşi compozitorul a declarat că a dat maximum din ştiinţa şi talentul său. Dacă adăugăm şi celebritatea solistului Daniel Goiţi, avem toate premisele unui concert de înaltă ţinută”, spune Romeo Rîmbu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!