În Sala de concerte „Enescu – Bartók” va avea loc joi, 10 noiembrie, de la ora 19:00, un concert Beethoven & Schumann, sub bagheta dirijorului David Crescenzi. Soliştii invitaţi sunt: Transylvanian Piano Trio, Vlad Răceu – vioară, Octavian Lup – violoncel, Aurelia Vișovan – pian.
[eadvert]
În programul serii sunt inlcue lucrările: Concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră în Do major, op. 56, Triplu Concert de Ludwig van Beethoven şi Simfonia nr. 1 în Si bemol Major cunoscută drept „Simfonia Primăverii” op. 38 de Robert Schumann.
Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră în Do major, op. 56 sau Triplul concert este singurul concert al compozitorului german, care a fost scris pentru mai mult de un instrument solistic. Compus în anul 1803 și publicat în anul următor, concertul este prima lucrare în care Beethoven utilizează o tehnică avansată pentru violoncel, iar pianului îi acordă un rol mai puțin dificil, însă impresionant. Aceasta se datorează faptului că lucrarea a fost probabil dedicată elevului său, Arhiducele Rudolf al Austriei, care încă nu ajunsese la maturitatea artistică și avea nevoie de un sprijin mai puternic, mai avansat, alături de el (așadar vioara și violoncelul).
Simfonia nr. 1 în Si bemol Major, op. 38 sau Simfonia Primăverii a fost prima lucrare în genul simfonic a compozitorului, care până atunci fusese admirat pentru lucrările pianistice și vocale. Soția sa, Clara Schumann, l-a încurajat în încercarea sa de a aborda genul simfonic, ea considerând că imaginația compozitorului nu se poate limita la creația pentru pian. Premiera lucrării a fost primită cu căldură la Leipzig în anul 1841, dirijată fiind de Felix Mendelssohn. Denumirea de Simfonia Primăverii provine de la poemul Frühlingsgedicht (Poezie de primăvară) de Adolf Böttger, introducerea simfoniei fiind asociată cu ultimele versuri ale poeziei: „O wende, wende deinen Lauf/Im Thale blüht der Frühling auf!” („O întoarce-te, întoarce-te, schimbă-ți drumul/În vale înflorește primăvara!”).
Dirijorul David Crescenzi și-a definitivat studiile la Conservatorul din Pesaro la clasele de orchestrație, pian, muzică corală și dirijat coral. În primii ani ai carierei sale s-a consacrat ca pianist acompaniator și maestru suplinitor, mai târziu activând în calitate de dirjor de orchestră și maestru de cor. Acesta a devenit dirijor invitat la Teatrul Operei din Cairo, Egipt, începând cu anul 1998. Din anul 2002 David Crescenzi a devenit o prezență permanentă în lumea muzicală din România. Astfel, a fost invitat mai întâi la Opera Română din Timișoara și ulterior la București, Cluj și Iași. În paralel, la Opera din Cairo a devenit director artistic și dirijor permanent în anul 2014, iar din 2017 se află în postura de director artistic al Operei Naționale Române din Cluj. Una dintre realizările sale cele mai importante este conducerea operei Aida de Giuseppe Verdi la Cairo. În prezent, David Crescenzi colaborează frecvent cu operele și filarmonicile din România, dar și cu instituțiile de cultură din Italia, Croația, Egipt sau Qatar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!