În 11 ianuarie 2010 a intrat în vigoare HG 1324/2009 privind organizarea Garzii Financiare. Prin acest act normativ Garda Financiara (GF) a dobândit competenţe noi.
Competenţe
Acum, Garda Financiara poate încheia acte de control pentru stabilirea stării de fapt fiscale, precum şi pentru constatarea împrejurărilor privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar – fiscal, sesizând, după caz, organele de urmărire penală de a constata acte şi fapte care au avut ca efect evaziunea şi frauda fiscală şi stabilind implicaţiile fiscale ale acestora. Totodată pot dispune, în condiţiile Codului de Procedură Fiscală, luarea măsurilor asiguratorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să-şi ascundă ori să îşi risipească averea. „De asemenea, comisarii Gărzii Financiare pot efectua, în exercitarea controlului operativ şi inopinat, monitorizări şi verificări necesare prevenirii, descoperirii şi combaterii faptelor de evaziune fiscală. Se lucrează în prezent la o modificare a legii privind modul de a putea opri în trafic mijloacele de transport, ceea ce putem face în prezent doar cu ajutorul Poliţiei Rutiere”, a precizat Călin Gal, comisarul-şef al GF Bihor.
Obiective
Acesta a adăugat că, în acest context, printre principalele obiective ale Gărzii Financiare pentru anul 2010 se regăseşte continuarea monitorizării în regim de permanenţă a achiziţiilor intracomunitare, în special de produse agro-alimentare (legume, fructe, cereale, carne etc.) şi materiale de construcţie (ciment, cărămidă etc,.) în scopul prevenirii sustragerii agenţilor economici de la plata taxei pe valoare adăugată aferentă operaţiunilor.
„Actualul sistem privind TVA pentru comerţul intracomunitar prevede libera circulaţie a mărfurilor în spaţiul comunitar şi a impus eliminarea evidenţei instituţionalizate a bunurilor provenite din statele membre, prin renunţarea la formalităţile şi controlul vamal. Oportunitatea este exploatată ilicit de către unii operatori economici care, prin invocarea unuor identităţi fictive, cesionarea ori abandonarea firmelor care acumulează debite faţă de bugetul de stat, se sustrag de la plata obligaţiilor fiscale”, a subliniat Călin Gal.
Această modalitate de lucru presupune mobilizarea unui volum semnificativ de forţe şi nu se pune problema disponibilizărilor în cadrul GF Bihor. „Personalul nostru este de 34 de persoane la o schemă care ar trebui să cuprindă 50 de angajaţi. Opt comisari sunt în permanenţă în Vama Borş pentru monitorizarea comerţului intracomunitar”, a explicat comisarul-şef al GF Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!