Dacă se mai îndoia cineva ce înseamnă România pentru Uniunea Europeană, ultima ameninţare a Comisiei Europene face lumină în acest sens. România riscă o procedură de infringement, dacă nu va modifica prevederea din Legea privind comercializarea produselor alimentare, potrivit căreia marile magazine sunt obligate să expună la raft, în proporție de 51%, produse românești provenite de pe lanțul scurt. „Reprezentanţii hipermarketurilor s-au plâns la Comisia Europeană, iar Comisia a atenţionat Ministerul Agriculturii că ne-ar putea sancţiona cu infringementul pentru legea care-i obligă pe retaileri să vândă 51% produse locale”, a declarat luni pentru Mediafax, ministrul Agriculturii, Achim Irimescu.
Acesta a precizat că „În mod normal, există două soluții: să renunțăm la acest procent de 51% sau să mai tergiversăm o perioadă”. Potrivit Legii 150/2016, „comerciantul persoană juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare pentru produse alimentare are obligația ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație, să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse alimentare, provenite din lanțul alimentar scurt, așa cum este definit în conformitate cu legislația în vigoare”.
Proiectul de Legii a fost aprobat la începutul lunii iunie de Camera Deputaților, ca for decizional, iar în luna iulie a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis. Legea urmează să intre în vigoare la începutul lunii ianuarie 2017, iar Ministerul Agriculturii trebuie să emită până atunci normele metodologice de aplicare.
Ce spun producătorii
Această ameninţare din partea Comisiei Europene nu este pe placul producătorilor autohtoni şi spun că nu sunt de acord cu ea. „Evident că nu suntem de acord cu astfel de hotărâre. Noi trebuie să ne promovăm produsele noastre, produse recunoscute pe plan european şi chiar mondial. Mierea noastră este de cea mai bună calitate, drept dovadă faptul că este atât de cerută la export. În aceste condiţii de ce să mâncăm miere importată de o calitatea îndoielnică când putem să consumăm un prosus de calitate şi în acest fel să ajutăm şi producătorii autohtoni?” ne-a spus Nicolae Botoş, preşedintele Asociaţiei Apicole Apibioproduct Oradea membră a Federaţiei ROMAPIS.
„În toate ţărie din Uniunea Europeană, când s-au deschis lanţurile de supermarketuri s-au negociat condiţii. La noi este clar că aceste condiţii au fost negociate în favoarea lor. Au ajuns să facă reguli la noi acasă. Doar în România îşi permit să facă aşa ceva”, este de părere Anca Demian, reprezentanta Asociaţiei Păstorul Crişana.
Cum e la alţii
În Polonia, de la septembrie a fost introdus un impozit progresiv pe comerţul cu amănuntul, botezat „impozit pe supermarketuri”, și care a fost criticat drept discriminatoriu și xenofob de principalele lanțuri de distribuție. Noua taxă este de 0,8% pe cifra de afaceri a companiilor cu o cifră de afaceri lunară mai mică de 170 milioane zloți (38,3 milioane euro) și de 1,4% pentru societățile care realizează o cifră de afaceri mai mare decât suma menționată.
În schimb, societățile de distribuție care realizează o cifră de afaceri lunară mai mică de 17 milioane zloți sunt scutite de la plata noii taxe. Această lege are menirea de a garanta „egalitatea de drepturi și de șanse a micilor comercianți polonezi în raport cu marii jucători din sectorul distribuției”, respectiv marile lanțuri străine care au o prezență puternică în Polonia. În Ungaria, începând cu data de 1 iulie 2009, 80% din produsele de pe rafturile marilor magazine alimentare sunt ungureşti.
Citiți principiile noastre de moderare aici!