Domnule vicepreşedinte, spre deosebire de Primaria Oradea, în ultimii ani, în ciuda crizei economice, Consiliul Judetean nu s-a remarcat prin reduceri de personal pentru diminuarea cheltuielilor. Care ar fi explicaţia lentorii cu care s-a acţionat până acum?
Voloseniuc: E adevărat, spre deosebire de Primărie, avem câteva lacune, avem minusuri din acest punct de vedere, însă trebuie să vedem faptul că aici este o altă situaţie, atât din punct de vedere politic cât şi o altă cazuistică. Aparatul propriu Primăriei era mult mai supradimensionat decât cel al Consiliului Judeţean.
La nivelul instituţiilor din subordine, la nivelul DGASPC-ului, care e cea mai stufoasă structură, aici, pe lângă noi, ca finanţatori, mai intervin Ministerul Muncii cât şi alţi factori cu anumite normative, astfel încât trebuie să fim foarte atenţi, de unde putem da afară, pentru ca să nu rămânem apoi descoperiţi pe anumite activităţi. Trtebuie să le asigurăm celor din casele şi centrele Direcţiei serviciile de care au nevoie.
La nivelul personalului aparatului de specialitate al CJ Bihor au avut loc o serie de comasări de servicii. Organigrama are acum o altă faţă. Consideraţi că ajunge?
Voloşeniuc: Eu spun că este supradimensionat cu un 20%. S-ar putea lucra cu mai puţini oameni. Însă, în acelaşi timp, sunt anumite departamente unde suntem deficitari. Mă refer la Direcţia Tehnică, unde, de exemplu, la compartimentul de drumuri mai avem un singur diriginte de şantier. Şi am avea nevoie de patru sau de cinci, deoarece avem multe lucrări deschise în judeţ. Ceilalţi s-au pensionat, iar ordonanţele Guvernului Boc nu ne mai lasă să angajăm şi nici nu avem personal calificat în alte compartimente pe care să-l putem transfera aici. În rest, s-au făcut nişte modificări pentru eficientizare. Deja se văd roadele sub noua organigramă.
Care sunt acelea?
Voloşeniuc: Am constatat pur şi simplu că nu exista o colaborare între şefii de serviciu şi restul personalului şi atunci am decis comasarea, compartimentarea.
Practic s-au redus nişte salarii. CJ mai poate face angajări acum, sub o formă sau alta?
Voloşeniuc: Nu. Doar la nouă posturi vacantate putem angaja un singur om.
Prin micşorarea salariilor, nu apare o lipsă de motivare a personalului?
Voloşeniuc: E vorba despre trei-patru persoane afectate, faţă de procentul de 25% aplicat tuturor de Guvernul Boc. Eu zic că de atunci a plecat demotivarea. Totuşi, să ştiţi că sunt anumite persoane care îşi doresc foarte mult un loc de muncă şi mulţi şi-ar dori să muncească, chiar pe un salariu mic, la Consiliul Judeţean. Sunt persoane din afară care nu pot să intre în sistem. Iar cei care sunt aici, vrând-nevrând, sunt familii cu probleme, ce stau în chirie…
Să înţeleg că, în ceea ce priveşte aparatul propriu al CJ, în momentul acesta nu aţi mai dori alte reduceri sau comasări?
Voloşeniuc: Nu. Momentan organigrama e destul de suplă. S-au mai pensionat de la Direcţia Tehnică, de la Direcţia Economică.
Ce se întâmplă cu personalul din instituţiile subordonate?
Voloşeniuc: Aici intenţionăm ca în perioada următoare să modificăm organigramele. Dorim să facem anumite reduceri sau să comasăm, în special la instituţiile de cultură, unde Consiliul Judeţean depune eforturi pentru a le susţine şi de unde veniturile pe care acestea le fac nu sunt pe măsura aşteptărilor. Ne gândim la o reaşezare a lor. Spre exemplu, comasarea teatrelor. E o discuţie acum, la nivelul Executivului CJ Bihor, aceea de a fuziona teatrele. Sau un anumit Centru să-l comasăm în Filarmonică.
Bănuiesc că e vorba despre Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale (CJCPCT)…
Voloşeniuc: Da. Sunt discuţii în acest sens, pentru că avem avem multe direcţiuni, avem directori adjuncţi, avem contabili şefi, avem personal administrativ la instituţiile mai mari. Vă dau un exemplu, de la ultimul set de reduceri, de 40 de persoane, din instituţiile subordonate: în momentul în care am tras o linie constatăm că pe anul 2011 am făcut o economie de 10 miliarde de lei vechi.
La Filarmonică, ce daţi afară, ce rămâne?
Voloşeniuc: În 2008 aveam 226 de posturi ocupate, apoi în 2009 am scos toate posturile vacante, la toate instituţiile din subordine, pentru a nu le mai da posibilitatea să angajeze. În 2010, după reduceri, avem 180 de posturi ocupate efectiv, la Filarmonică. Sunt anumite secţii care ar putea să sufere şi aici mă refer la Ansamblul Crişana, la Cor, pe care l-am păstrat cu jumătate de normă, pentru o perioadă şi după aceea e şi Ansamblul Nagyvarad. Toate ar putea să sufere modificări, respectiv reduceri.
Procentual. Cât?
Voloşeniuc: Sunt mai multe discuţii. Trebuie văzut, să nu fim încadraţi la concedieri colective, ca să nu intrăm în conflict cu Ministerul Muncii. Dacă vom gândi reaşezarea sau practic fuzionarea unor instituţii, în momentul acela, când vom decide reorganizarea, vom avea posibilitatea cea mai facilă pentru a face aceste instituţii mai suple. Anul acesta, la rectificarea negativă de buget, Guvernul ne-a luat 95 de miliarde de lei vechi din banii care erau ai judeţului Bihor. Cu aceşti bani puteam face foarte multe şi la instituţiile de cultură şi la drumuri şi la curăţenie…
Aşadar, va fi o fuziune între Filarmonică şi CJCPCT. În momentul acela, la Centru mai rămâne cineva?
Voloşeniuc: Acum suntem doar la discuţii. Vom discuta cu instituţiile, cu sindicatele. La o negociere de asemenea amploare nu poţi şti din start. Noi ne dorim să facem economii, între 10 şi 20%, la toate aceste instituţii.
Cât a cheltuit CJ Bihor cu instituţiile de cultură în acest an?
Voloşeniuc: Vă pot da cifrele de până la 30 septembrie. Aşadar, au fost 2,5 milioane pentru Biblioteca Judeţeană, 3,7 milioane la Muzeu, 5,3 milioane pentru Teatrul de Stat, 6,2 milioane la Filarmonică, 1,15 milioane la Teatrul Arcadia şi apoi vin instituţiile mai mici: Şcoala de Arte Francisc Hubic – 938.000 lei, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale – 832.000, Revista Varad – 319.000 lei, Revista Familia – 239.000, Monitorul Oficial – 197.000 lei.
Eu sper ca bugetul pe 2011 să fie cel puţin la fel ca şi cel din 2010, deşi previziunile ne spun că va fi mai mic. N-avem ce face, de undeva trebuie să mai tăiem.
La DGASPC se întrevăd reduceri?
Voloşeniuc: Sunt şi ei cu organigrama pe masă. Mai trebuie aprobată de Ministerul Muncii. Şi acolo intenţionăm să facem câteva mişcări, pe cât ne permite legislaţia şi să nu aibă de suferit copii. Mai e şi acel proces pierdut cu sindicatul. De asemenea, timp de trei ani trebuie să le plătim angajaţilor sumele câştigate în instanţă.
Ce veţi face cu sumele economisite?
Voloşeniuc: Sumele pot să rămână la dispoziţia Executivului. Nu uitaţi că noi, împreună cu Primăria Oradea, ne-am angajat pentru sistemul sanitar. Ne-am dorit să avem un management unitar pentru spitalele din Oradea şi să susţinem Sănătatea. În acest sens am creat acea fundaţie pe care o avem, Pro Sănătate, din care să plătim anumiţi medici, să acordăm anumite stimulente pentru cadrele medicale.
La fel, o parte din bani pot merge pe drumurile judeţene, la investiţia pentru viitorul sediu al Muzeului Ţării Crişurilor. Din păcate, în ultimii doi ani, cheltuielile de investiţie de la instituţiile din subordine au fost egale cu zero: adică trebuie să mai îmbunătăţim condiţiile la anumite centre de sănătate, să ne gândim la izolarea termică a unor clădiri, unde se pierde căldura. Spre exemplu, DGASPC are şapte centre în judeţ, pe care le-am neglijat.
Până când intenţionaţi să efectuaţi reducerile de care ne-aţi anunţat?
Voloşeniuc: Până cel târziu la sfârşitul anului. Noile organigrame vor fi aprobate în noiembrie şi decembrie.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!