„Am observat cât de importantă este dozarea luminii în sublinierea trăsăturilor personajelor, în sublinierea unor nuanţe artistice şi psihologice şi crearea unei anumite atmosfere. Practic, în toate capodoperele picturii universale lumina este cea care contribuie esenţial la transmiterea mesajului emoţional al creatorului către privitor. Şi de aici, mergând mai departe, lumina crează atmosfera, atmosfera nu este neapărat a unui tablou, ci şi a unui ambient”. Artista a observat că, în lumea practică şi presată de timp a secolului XXI, arta coboară din muzee în stradă şi în casele noastre.
„Consider ca orice act de creație în care se pune suflet este artă, că putem să transformăm orice obiect în operă de artă. Şi mai consider că o importantă sursă de inspirație este natura şi că, nu numai că putem, dar trebuie să transpunem natura în artă. Pentru că, dacă ne uităm în jurul nostru, unde a rămas natura adevărată peisaj primar, neviciat de mâna omului, acolo putem să vedem şi să simțim perfecțiunea artistică”, explică Cristina. Artista consideră că este foarte important să luăm ca sursă de inspirație natura şi să o introducem în artă, doarece sunt multe lucruri pe care mulți le consideră insignifiante dar în realitate sunt magnifice, dacă ai timp să le simti şi să le observi splendoarea. „Noi, cei care iubim natura şi prin aceasta iubire căpătam darul de a-i vedea minunățiile, suntem “obligați” să îi transpunem stilizat formele în creațiile lucrurilor/lucrărilor materiale, indispensabile vieții moderne, dar care pot să facă viața mai frumoasă și pot sa deschidă ochii celor captați de trepidațiile secolului vitezei asupra adevăratei frumuseți”, precizează Cristina Cupăr.
Această sursă de inspirație a fost pusă în valoare încă din “copilăria” omenirii, arta rupestră fiind cea care a imortalizat modul de viață şi natura de atunci, acele picturi fiind extraordinar de expresive şi bine realizate având în vedere condițiile din acele timpuri. În timp, pâna în epoca modernă, natura a fost mai ales sursa de inspirație pentru pictură, unde s-a realizat o trecere treptată de la transpunere aproape fotografică la jocuri de imaginație, culoare şi lumină.
Epoca modernă a constituit o continuă transformare a artei din domeniul arhitectural şi al graficului de obiect, atât din punct de vedere al formei cât şi al utilizării. „O altă sursă de schimbare în acest domeniu este apariţia de noi materiale şi noi tehnologii ce pot fi utilizate.Pentru lucrarea de disertație am dezvoltat tema corpurilor de iluminat din materiale metalice și textile, semitransparente, de tip corpuri suspendate din tavan. Corpurile de iluminat creează ambianța fiecărei încăperi și datorită lor se poate vorbi despre o particularizare a spațiului. Am fost întotdeauna interesată de corpurile de iluminat ambientale și de efectul pe care îl au asupra unei încăperi. Ele fac parte dintr-un domeniu care este în continuă evoluție și care se mișcă deodată cu noile tendințe și stiluri”, a explicat Cristina Cupăr.
Lucrarea ei de disertatie „Cocoon” a fost o provocare pentru realizarea unui studiu complex în domeniul corpurilor de iluminat ambientale și dezvoltarea unor modele care să vină în întâmpinarea necesităților actuale de întregire a diferitelor habitate.
Un plus de stil
Crearea acestor corpuri de iluminat a avut ca scop aducerea unui plus de stilying amenajărilor interioare precum şi aducerea în atenţia iubitorilor de frumos a unui simbol şi miracol al naturii – coconul de fluture. „Forma coconului este deseori împrumutată din natură pentru a simboliza un sentiment de siguranță și trecerea la ceva nou. În mitologia greacă, Psyche era reprezentată ca având aripi de fluture. Sufletul de zburător al fluturelui, transformarea lui din larvă cocon într-o ființă zburătoare, evoluția dintr-o făptură legată de pământ într-una înaripată, constituie o metaforă clasică. Pentru grecii antici, un nou suflet uman se năștea odată cu ieșirea din cocon a unui nou fluture. În Japonia, fluturele, nerăbdător să zboare după poposirea lungă din cocon, este un simbol al tinerelor femei, el reprezintă frumusețea și grația apărute, în urma unei transformări iar pentru chinezi fluturele este emblema imortalității. Urmare a studiilor asupra caracteristicilor corpurilor de iluminat am ajuns la definirea unui concept destinat unui anumit spațiu şi anume spațiul minimalist. Materialele alese mi-au permis să creez forme unice, inspirate care să reflecte personalitatea mea artistică pusa in slujba promovării naturii și a frumosului. Am dorit ca luminile difuze emise de catre lampile executate de mine sa contribuie la crearea de spații ambientale intime si relaxante datorita jocurile de lumină si umbra generate de reflexiile fasciculelor de lumină”, a spus Cristina.
Umbrele aruncate de către corpurile de iluminat create, luminile ascunse, degradeul controlat au fost menite să confere dinamism corpurilor de iluminat create și să transforme niste obiecte eminamente tehnice în obiect de artă.„Am încercat să fac din aceste corpuri de iluminat niște opere de artă, astfel că acestea să nu fie simple obiecte „ce își fac datoria” de a lumina un spațiu, o încăpere banală, ci dimpotrivă, să ajute la transformarea unui ambient monoton, obișnuit, întra-unul cu totul special. Astfel intensitatea luminii trebuie să fie în concordanță cu atmosfera dorită. De cele mai multe ori lămpile decorative au o intensitate scăzută a luminii, importante fiind fantele de lumină și nu producerea unei lumini puternice. Având în vedere acestea am ales pentru luminarea lămpilor două tipuri de culoare, culoarea caldă și culoarea rece, in funcție de atmosfera pe care dorim să o creăm, respectând cerințele de ambianța plăcută și confortabilă”, consideră Cristina Cupăr. Forma corpurilor de iluminat a fost gândită să se încadreze ușor în spațiu, să fie o continuare a acestuia, cu o lumina care are funcția de completare a spațiului și de legare a elementelor componente.
Citiți principiile noastre de moderare aici!