Teoretic, în Oradea, Primăria are 22 de stații de încărcare a automobilelor electrice. Practic, funcționează doar vreo șase, cele din parcările etajate mai noi.
[eadvert]
O bună parte dintre cele 16 stații anunțate de prin 2019, încă din mandatul lui Ilie Bolojan, în contul unei finanțări de la Administrația Fondului de Mediu, sunt montate pe amplasamente dar nu sunt funcționale, spre nemulțumirea proprietarilor de mașini electrice, nevoiți să se descurce cu prize puține.
Conform datelor din Primărie, în acest moment, în Oradea sunt 194 de mașini electrice deținute de persoane fizice și 163 deținute de persoane juridice. Între cele deținute de persoanele juridice intră și aduse de dealerii auto, ca stoc de marfă. Numărul de mașini electrice e în creștere, în contextul facilităților acordate la achiziție, iar proprietarii spun că infrastructura de alimentare cu curent electric începe să-și arate limitele. În condițiile în care stațiile de la supermaketuri merg și nu prea, la cele din parcările publice se întâmplă ca șoferii să stea unii după alții, lângă prize.
„Avem multe puncte de încărcare în oraș, dar cele mai multe dintre ele nu sunt funcționale. Dacă ai mașină cu autonomie mai mare, te descurci”, spune Mircea, deținător de mașină electrică. E unul dintre cei care au luat în serios promisiunea municipalității că se vor monta 16 stații noi de încărcare: „Primăria a avut un proiect prin care trebuia să monteze 14 sau 16 puncte de încărcare, cred ca l-au terminat acum vreo cinci sau șase luni. Cred că au funcționat o zi. Acum sunt scoase și din aplicația evoconnect. Dacă cele 14 sau 16, câte are Primăria ar funcționa, nu ar fi nicio problemă. E strigător la cer că sunt montate și nu sunt funcționale. Deja se decojesc și autocolantele de pe ele, abțibildurile alea prin care e anunțată finanțarea, de când stau degeaba”, zice orădeanul.
Din Primărie, Marius Moș, șeful Direcției Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională, spune că stațiile nu sunt funcționale penru că proiectul nu e finalizat. „Proiectul nu e gata încă, contractul a fost prelungit. Am avut și zone în care nu am putut preda amplasamentele din cauza altor lucrări, de exemplu în Nufărul – Cantemir și în zona pasajului de la Piața Cetate. Până nu am avut soluțiile clare, definitivate, nu am putut preda amplasamentele”, ne-a declarat el.
Pe bani să fie!
Odată predate, stațiile ar urma să fie administrate de Direcția Patrimoniului Imobiliar din Primărie, directorul Lucian Popa zice că vor fi, în mod cert, cu plată.
„Să fie pe bani, dar să le putem folosi!”, cere Mircea. Omul consideră că stațiile existente acum sunt insuficiente, mai ales că unele dintre ele sunt scoase din uz, ocazional. Cele din Independenței, spre exemplu, au stat mult timp oprite, după ce le-au fost distruse ecranele. O vreme a funcționat doar una și jumătate, dintre cele patru, în sensul că una funcționa și pentru încărcarea rapidă și pentru cea lentă, iar o a doua, mergea doar pe jumătate. Serviciul Parcări din Primărie transmite că a schimbat ecranele stațiilor de mai multe ori, iar acum funcționează toate.
Pentru Mircea, spre exemplu, varianta alternativă de alimentare a mașinii este de la birou. „Eu încarc ori la birou ori în parcările etajate. Încărcătorul din parcarea de la Voința funcționează, dar se face coadă. De multe ori trebuie ori să aștepți, ori să urmărești când se eliberează și să tot revii”, spune el.
Posesor de Tesla, el zice că cu un plin are autonomie de 350 km iarna și 500 km vara. Costul este de 0,7 lei ori 50kw, când alimentează la birou. Când alimentează în oraș, în parcările Primăriei, costul unui plin iese și mai bine, pentru că curentul e gratuit, se achită doar locul ocupat: 3 lei pentru o oră sau până la 12-15 lei, pentru încărcarea lentă.
Totuși, în noul context, cu fluctuații și incertitudini în privința prețurilor la curent, proprietarii de electrice insistă pentru mai multă siguranță și predictibilitateîn privința sursei: „cel mai mult ne-ar conveni dacă ar fi funcționale cele ale Primăriei. Și ideal ar fi ca Primăria să pună și stații pentru încărcare lentă”, zice Mircea.
16 stații montate și „abadonate”
– în 2019, Primăria anunța că va instala 16 stații de încărcare pentru mașinile electrice, promisiunea era că acestea vor fi disponibile în primăvara lui 2020
– valoarea finanțării: 2,5 milioane lei
– octombrie 2019, Comitetul de Avizare al Administrației Fondului pentru Mediu aviza proiectul depus de Municipiul Oradea pentru instalarea în oraș a acestor stații de încărcare a vehiculelor electrice
– februarie 2021, Primăria anunță că a semnat contractul de achiziție cu Electrogroup SA, cu termen de finalizare de un an
– stațiile au următoarele locații:
- Codrilor – Aquapark Nymphaea
- Parcul Traian
- Dunărea
- Tudor Vladimirescu
- Ștefan cel Mare
- Primăriei
- M. Kogălniceanu
- Universității
- Splaiul Crișanei
- Meiului
- Islazului
- Xenopol
- Nufărului
- Bulevardul Dacia
- Ogorului
Trimite articolul
Xde ce? pentru ca in orasul asta nu functioneaza NIMIC!