Lucările la Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia din A3 (Autostrada Transilvania) sunt întârziate datorită unor neînțelegeri apărute între autorități și constructor – compania Selina. Problemele au apărut după ce expertizele făcute în teren ar fi scos la iveală lucrări suplimentare în valoare de aproximativ 25 de milioane de euro.
[eadvert]
Potrivit CNAIR, în acest moment autoritățile analizează Proiectul Tehnic, depus de firma Selina cu o întârziere de 3 luni de zile, după ce proiectul inițial a fost respins, pe motiv că nu îndeplinește cerințele din contract. Iar lucrările suplimentare care reies din expertiza făcută de constructor sunt analizate de autorități, pentru a se ajunge la o soluție. „CNAIR a solicitat respectarea datelor tehnice din documentația de atribuire. Pentru cei 900 de metri liniari (din totalul de 28,5 km) pentru care antreprenorul solicită consolidări suplimentare, valoarea estimată de antreprenor a acestora este de 120 milioane de lei (aproximativ 37% din valoarea contractului). Posibilitatea unor lucrări suplimentare va fi analizată după verificarea și aprobarea Proiectului Tehnic”, ne-au transmis reprezentanții CNAIR. Proiectul Tehnic, revizuit conform observațiilor CNAIR, a fost transmis de constructor echipei de proiect și inginerului, iar în prezent se află în analiza acestora. „După finalizare, în perioada imediat următoare, se va analiza mecanismul de continuare și implementare a acestui proiect, în concordanță cu legislația în vigoare în materia achizițiilor publice”, au mai spus cei de la CNAIR.
Lucrări noi rezultate din expertize
Între timp, Beneamin Rus, patronul firmei Selina, a declarat că ipoteza unei rezilieri a contractului nu se află pe masă. „Săptămâna trecută am avut o sedință de lucru cu toți factorii de decizie. Reprezentatul CNAIR, inginerul de la EGIS care asigură consultanța pe proiect, proiectantul, expertul care a făcut expertiza și o echipă din partea constructorului. Se caută o formulă care să conducă la continuarea contractului. Având în vedere că au trecut 18 ani de la primul proiect, nu este simplu să găsim soluții care să asigure confortul continuării lucrărilor”, a spus Beneamin Rus. Potrivit acestuia, în caietul de sarcini, constructorul avea obligația să facă o nouă expertiză, deoarece cea făcută de beneficiar era veche, din 2016. „Trebuie să ne raportăm la normele și exigențele actuale, iar expertiza arată că se impun schimbări de soluții, materiale și articole suplimentare. De reținut că antreprenorul nu poate și nu pretinde sume suplimentare pe articole. Discutăm de lucrări suplimentare și articole noi rezultate din studiul geo și expertiza tehnică”, a subliniat Rus.
Scumpirile de materiale nu au fost luate în calcul
El a mai precizat că firma Selina nu a cerut CNAIR sume de bani suplimentare ca urmare a scumpirilor materialelor de construcții din ultima perioadă. Și că el speră ca această problemă să fie abordată de guvernanți, pentru că – spune Rus – altfel, companiile de construcții ar putea intra într-o criză fără precendent. „Escaladarea prețurilor din ultima perioadă nici n-am abordat-o în discuția cu beneficiarul, așteptăm o reacție din partea guvernanților, altfel o să ne confruntăm cu cea mai mare criză de până acum. Mai trebuie avut în vedere că după ultima criză, firmele de construcții sunt decapitalizate. O firmă fără un golaveraj consistent nu poate finaliza cu succes un contract cu întârzieri la plată și asta nu ajută pe nimeni”, a conchis patronul Selina.
Pro Infrastructură solicită tranșarea situației
Asociația Pro Infrastructură a cerut responsabililor din CNAIR și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din România „să tranșeze situația în cel mai scurt timp, ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!”.
“Peisaj dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din #AutostradaTransilvania: terasamente degradate, pline de buruieni și culturi agricole, aliniament abia vizibil, uitat de negura timpurilor și pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc, ca într-un film post-apocaliptic. Nu e ficțiune, ci realitate cruntă: lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013 (la 50% stadiu pe Suplacu de Barcău – Borș), apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam, apoi… iar reziliere în 2016, pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic. Apoi, în august 2017 se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul în iulie 2020, cu românii de la Trameco/Selina: 6 luni proiectare, 18 luni execuție, 326 milioane RON plus TVA”, arată cei de la Asociația Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.
„Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR la licitația din 2017. Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis, care poate fi adiționată legal la contract, sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație. Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări, care vor crește și mai mult prețul final!”, se mai arată în postarea celor de la Pro Infrastructură.
Tronsonul de autostradă Biharia – Chiribiș, motiv de dispută între constructor și CNAIR
Peisajul dezolant de pe traseul A3, secțiunea Chiribiș – Biharia FOTO: Asociația Pro Infrastructură
Lucrările demarate în 2004 au fost abandonate de două ori FOTO: Asociația Pro Infrastructură
Trimite articolul
XSă presupunem că zboară porcul și faceți autostradă până la Mare Neagră. Dar ce să faci acolo, să îți fure șlapii și sa te pocnească unii cu coji de semințe în cap?
-
Autostrada nu se face numai pentru cei care merg o data pe an la mare si stau la patura pe plaja.
-
Autostrada nu se face
punct
Încă n-ați învățat?
-
Bihoreanule,
Dacă ai văzut doar drumul către Binș, sau drumul numit autostradă Arad – Timișoara ,ești impresionat de pozele cu drumul numit autostrada Transilvania.
-
Du-te la Balaton atunci, Florine!
Ca e mai aproape.
Te vei simti acolo ca acasa la tine in Bihor.
Te vor numi ungurii in discutiile lor budos czigany, olah, budos roman sau cum vor considera ei mai bine pe moment.
Oricum tot asa spun despre tine si despre noi toti si aici in Oradea.
Dar cand sunt ei intre ei.
Altfel nu au curaj, ca suntem un pic cam multi.
Daca-i enervezi, sigur reactioneaza.
Asta ptr. verificare.
Ei nu-ti fura slapii.
Ca au dus 500 de ani aurul, sarea si lemnul padurii din Apuseni.
Si-au facut plinul.
Nu au nevoie de slapii tai din plastic facuti in China si vanduti ca marca originala in magazinele de lux din Lotus Mall.
Drum bun sa ai!
Si familia sa nu o uiti.
Ia-o cu tine.
O sa va saturati acolo de bogracs si de bab gulyas.
Pofta si drum bun sa aveti!-
Tu esti un sovin prost.
-
Rămână cât mai puțini p-aci, neincluzionați în tot felu’ de “strategii naționale”! Da’ ar trebui nici “parveniți”, sau “pui de politiceni”(securiști, politicieni, pupincuriști) să dispară!
-
Ce sovin frustrat esti copile.Din pacate pentru tine nu mai e nici o speranta.Rusine si parintilor tai care au fatat un asa nemernic.
-
Stai flexat prostăvane că nu ungurii au cărat aurul.
A cărat Imperiul Austro-Ungar, imperiu din care și noi făceam parte.
E aceeași treabă ca și acuma când facem parte din UE și petrolul îl cară OMV Austria.
-
-
-
-
Du-te la Balaton atunci, Florine!
Ca e mai aproape.
Te vei simti acolo ca acasa la tine in Bihor.
Te vor numi ungurii in discutiile lor budos czigany, olah, budos roman sau cum vor considera ei mai bine pe moment.
Oricum tot asa spun despre tine si despre noi toti si aici in Oradea.
Dar cand sunt ei intre ei.
Altfel nu au curaj, ca suntem un pic cam multi.
Daca-i enervezi, sigur reactioneaza.
Asta ptr. verificare.
Ei nu-ti fura slapii.
Ca au dus 500 de ani aurul, sarea si lemnul padurii din Apuseni.
Si-au facut plinul.
Nu au nevoie de slapii tai din plastic facuti in China si vanduti ca marca originala in magazinele de lux din Lotus Mall.
Drum bun sa ai!
Si familia sa nu o uiti.
Ia-o cu tine.
O sa va saturati acolo de bogracs si de bab gulyas.
Pofta si drum bun sa aveti!
Un maşinoid (face musk) nu are nevoie de autostradã, el zboarã.
-
Fain. Super!
tipic romanesc smenareli dalea ieftine, sublicitezi ca sa castigi licitatia si dupa aia vi cu solicitari de lucrari suplimentare si iese mai scump decat ar fi fost castigata de un constructor serios care a licitat corect. Sa rezilieze contractu sa refaca studiul de fezabilitate si sa se reliciteze corect. M-am saturat de infractori deastia