Instanța a explicat că din probele din dosar nu rezultă că CNAIR și-ar fi îndeplinit obligația de a deszăpezi șoseaua unde a avut loc accidentul, dar a considerat că și femeia aflată la volan a avut partea sa de vină, pentru că nu a adaptat viteza la condițiile de drum. Din acest motiv, judecătorul de caz i-a acordat reclamantei 80% din valoarea sumelor solicitate de aceasta.
Compania națională de drumuri își va recupera banii achitați șoferiței de la firma cu care a încheiat contract pentru întreținerea sectorului de șosea pe timp de iarnă, a mai decis Judecătoria Marghita. Sentința poate fi atacată cu apel în termen de 30 de zile de la comunicare.
Administratorul drumului, amendat de Poliție
Femeia a cerut despăgubiri după ce, pe 9 decembrie 2021, în timp ce se deplasa pe DN 19B, lângă Chiribiș, a pierdut controlul mașinii într-o curbă, pe șoseaua acoperită cu polei, și s-a răsturnat în șanțul de la marginea drumului. În urma accidentului a suferit o fractură de claviculă, iar medicii au stabilit că a avut nevoie de 40 zile de îngrijiri medicale.
Femeia a dat în judecată CNAIR, considerând că aceasta nu și-a îndeplinit obligația de a curăța drumul, ceea ce a dus la producerea accidentului. Reclamanta a cerut să-i fie plătite cheltuielile de peste 13.500 de lei pe care le-a avut cu reparația mașinii, analizele și tratamentele, și a cerut 100.000 de lei, daune morale, arătând că rănile suferite le va resimți toată viața.
În plus, șoferița a arătat că Poliția l-a amendat pe administratorul drumului pentru că nu s-a asigurat că pe șosea se poate circula în condiții normale.
CNAIR nu se consideră răspunzătoare de producerea accidentului
În replică, CNAIR a arătat că – potrivit polițiștilor – șoferița „nu a adaptat viteza la condițiile de drum” și a precizat că nici Comandamentul de Iarnă, nici Poliția Rutieră nu au înștiințat-o că acea porțiune de șosea e acoperită cu polei. Reprezentanții companiei au explicat că utilajele firmei de deszăpezire cu care CNAIR avea contract au ieșit să curețe drumul pe care erau montate deja indicatoare ce avertizau că în zonă se pot forma polei și gheață.
În plus, șoseaua era încadrată la nivel de intervenție 12, ceea ce însemna că utilajele trebuie să intervină în cel mult 5 ore de la semnalarea fenomenelor. Or, potrivit firmei de deszăpezire care avea în grijă acel sector de drum, materialul antiderapant a fost împrăștiat în zonă „în termenul legal de 3 ore”, motiv pentru care reprezentanții firmei au considerat că șoferița e singura vinovată pentru accident, pentru că „NU a circulat cu viteza legală pentru a se fi putut evita producerea evenimentului auto”.
„Administratorul drumului public a întreprins toate demersurile necesare pentru organizarea intervențiilor pentru asigurarea circulației rutiere în perioada de iarnă, prevenirea și combaterea poleiului și înzăpezirii drumurilor”, a concluzionat CNAIR.
Vină împărțită
Judecătoria Marghita a observat că în ziua în care reclamanta a fost rănită au mai avut loc cinci accidente din cauza poleiului. Instanța a apreciat că CNAIR nu și-a îndeplinit obligația de a curăța DN 19B, lângă Chiribiș: „transferarea activităţii de curăţare a zăpezii către alte societăţi nu îl exonerează pe administratorul drumurilor de obligaţiile sale (…) pentru a asigura condiții optime ale asfaltului.”
Nici faptul că nu a fost anunțată de Poliția Rutieră despre starea drumului nu poate fi invocat în favoarea sa de către CNAIR, a mai precizat judecătorul de caz. Acesta a stabilit că vina pentru producerea accidentului îi aparține în proporție de 80% companiei de drumuri, în timp ce 20% din culpă a fost reținută în sarcina șoferiței care nu ar fi adaptat viteza la condițiile de trafic.
Astfel, reclamantei i-au fost acordați 10.800 de lei din despăgubirile materiale cerute și 48.000 de lei din daunele morale calculate de instanță la 60.000 de lei.
În plus, considerând că firma de deszăpezire nu și-a îndeplinit obligaţiile de curățare a șoselei, instanța a obligat-o să achite CNAIR sumele pe care compania le are de plătit șoferiței.
Trimite articolul
XE bine că există judecători care gândesc cu capul lor și nu se cinsideră slugile speciale ale Statului Român.