Lucrările la cele două pasaje denivelate de peste Şoseaua de Centură, la ieşirea spre Deva (DN76) şi Arad (DN79) avansasează vizibil. „Picioarele” de beton pe care se vor sprijini pasajele au fost îmbrăcate în beton, în marea lor majoritate. Până la finalul anului, lucrările trebuie finalizate, iar pasajele deschise circulaţiei, până de Crăciun. Altfel, se pierde finanţarea europeană.
Fiecare pasaj are câte două culee de beton armat, ce sprijină rampele de urcare pe pasaj, umplute cu pământ, sub carosabil. Pasajele propriu-zise se sprijină fiecare pe câte opt pile (picioare). La rândul lor, aceste pile vor susţine grinzile. Fiecare pilă se susţine pe câte opt piloni îngropaţi în pământ, la 17 metri adâncime. După ce vor fi lansate grinzile, peste acestea se vor aşterne straturile pentru carosabil.
În privinţa bretelelor laterale, prin care se intră, respectiv se iese în şi din sensurile giratorii, se remarcă o diferenţă a felului în care se circulă pe lângă cele două pasaje aflate în construcţie. Dacă lăţimea celor două benzi de pe bretelele aferente pasajului din Calea Aradului pare una corespunzătore, nu acelaşi lucru s-ar putea spune şi despre lucrarea de la ieşirea spre Deva. Se constată faptul că, dacă executantul de la pasajul din Aradului a marcat benzile şi a pus rigole pe margine, nu acelaşi lucru s-a realizat şi dincolo, la ieşirea spre Felix. Ar putea fi o explicaţie pentru faptul că şoferii circulă în şir indian la intrarea în sensul giratoriu. Mai cu seamă că în trafic sunt multe maşini grele, pe lângă care marea majoritate a şoferilor evite să circule, preferând să aştepte cuminţi în spatele lor. Cei mai curajoşi sunt, probabil, cei care nu au probleme de claustrofobie în trafic. Aşadar, şoferii au stabilit: decât două benzi strâmte, înghesuiţi de TIR-uri, mai bine o bandă unică, lată şi sigură!
Probabil, proiectantul ar fi luat în calcul faptul că maşinile grele nu vor mai intra în sensul giratoriu, o dată finalizat pasajul. Şi totuşi…
Viceprimarul Mircea Mălan ne-a declarat că bretelele de acces în sensurile giratorii trebuie să aibă fiecare şapte metri lăţime. „Într-adevăr, benzile de pe aceste bretele sunt mai înguste, nu sunt precum cele de pe Şoseaua de Centură, însă în proiect sunt prevăzute două benzi”, ne-a transmis viceprimarul. Şi totuşi, măsurate la pas, comparativ, bretelele de la pasajul DN79 par a fi cu ceva mai late decât cele de la pasajul DN76.
Vin grinzile!
Şi totuşi, tot spre Deva lucrările sunt ceva mai avansate. La pasajul de pe DN76 sunt deja betonate şapte pile şi o culee, lucrându-se acum la două asemenea structuri, în dreptul Universităţii Emanuel. A apărut deja o parte din pământul necesar pentru umplerea rampei de urcare pe pasaj, din dreptul Selgros. De altfel, în această săptămână ar uma să fie aduse şi montate grinzile aferente deschiderii 1 şi 2 a pasajului, ceea ce presupune o strangulare temporară a circulaţiei în zonă. De aceea, Primăria Oradea anunță că în zilele de 8, 9 şi 10 iulie, între orele 6.30-15.00 se va închide circulația pe una dintre benzile bretelei 3, cea din dreptul Selgros, circulația pe breteaua 3 în această perioadă urmând să se desfășoare pe o singură bandă.
Totodată, în vederea montării grinzilor pe pasajul Gh. Doja – L. Pasteur al drumului expres, în perioada 9-10.07.2015, începând cu ora 03.00, se va bloca strada Gh. Doja între strada Bărăganului și strada Salvării, până în jurul orei 13.00, cu devierea traficului de pe strada Gh. Doja pe strada L.Pasteur.
„Primăria municipiului Oradea își cere scuze pentru eventualele inconveniente provocate în urma acestor modificări de circulație”, transmite PMO, printr-un comunicat.
La pasajul denivelat de la intersecţia cu DN 79 (Calea Aradului), şantierul este avansat dincolo de sensul giratoriu, pe Calea Sântandreiului. Dincoace, spre centrul comercial Auchan, pilele şi culeea nu au încă o formă betonată bine definită.
Austrieci şi arădeni
La pasajul de la ieşirea spre Băile Felix, lucrările sunt executate de asocierea SC Bilfinger Baugesellschaft m.b.h. Viena și SC Corporate Management Solution SRL şi cuprind realizarea pasajului superior, rampele pasajului, bretelele de legătură la giraţie, intersecţiile şi drumurile laterale, semnalizarea, scurgerea apelor şi iluminatul public. Muncitorii sunt, însă, români.
Pasajul denivelat ar trebui să fie gata până la data de 15 decembrie 2015. Pasajul suprateran va avea o lungime de 226,20 metri și o lățime totală de 19,38 metri. Lățimea părții carosabile va fi de 14 metri, cu două benzi pe fiecare sens de mers. Valoarea totală a proiectului câştigat de Primăria Oradea este de 24,6 milioane de lei, din care contribuția Uniunii Europene este de 16 milioane de lei, cea a Guvernului României este de 3,5 milioane de lei, iar a Municipiului Oradea de 5,1 milioane de lei.
Valoarea totală a proiectului pentru pasajul denivelat de la ieşirea spre Arad este de 25,5 milioane de lei, din care contribuția Uniunii Europene este de 16,5 milioane de lei, cea a Guvernului de 3,6 milioane de lei, iar contribuția Municipiului Oradea este de 5,3 milioane lei. Este tot un proiect european câştigat de municipalitatea orădeană. Lucrările ce vor trebui finalitate tot în acest an sunt executate de către SC Tehnodomus SA Arad. Pasajul suprateran va avea dimensiuni identice cu cel de la ieşirea pe DN 76.
Citiți principiile noastre de moderare aici!