Clasa pregătitoare s-a urnit cam pe nepregătite. Actuala ministră a pus minusurile în cârca ministrului care şi-a asumat paternitatea dar nu şi „trusoul” necesar clasei nou-născute.
Carenţele se resimt şi în Bihor, un exemplu fiind conflictul apărut la unitatea orădeană de pe strada Stânişoarei, ca urmare a lipsei de spaţiu pentru clasa zero de la Şcoala Imre Szacsvay.
Însă inspectorul general ne-a confirmat că se confruntă şi cu probleme de fond.
„Am dispus unele măsuri pentru a nu se depăşi numărul de posturi alocate prin Legea Bugetului şi pentru a se putea asigura spaţiile necesare claselor pregătitoare”, ne-a declarat miercuri şeful IŞJ Bihor, Daniel Negrean. De pildă, în mediul rural, IŞJ a recomandat cuplarea clasei simultane cu clasa I precum şi predarea orelor de educaţie fizică de educatoare, sau chiar renunţarea la sport, dacă nu există săli adecvate. Iar în oraşe, IŞJ a consimţit ca orele de educaţie «la clasa zero» să fie ţinute, unde nu sunt săli de jocuri sportive, şi în săli care se pretează la gimnastica prichindeilor.
„Astfel de măsuri se iau în toate judeţele fiindcă s-a introdus clasa pregătitoare în lipsa unui studiu de impact asupra necesarului de logistică şi cadre didactice”, explică Negrean.
Directorii de şcoli au primit recomandări de la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor pentru a depăşi dificultăţile întâmpinate cu clasa zero.
Şeful IŞJ Bihor spune că problemele au apărut încă de la estimarea numărului de şcolărei înscrişi.
„Când s-au pornit demersurile pentru înscriere, copiii au fost arondaţi unei unităţi din circumscripţia de învăţământ corespunzătoare domiciliului.
Însă pentru copiii care nu aveau încă vârsta pentru clasa pregătitoare, părinţii au putut cere o evaluare psihologică la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) din subordinea Consiliului Judeţean Bihor. Iar cu o evaluare mulţumitoare, şi-au putut înscrie copiii. Însă, ulterior, când au auzit de problemele organizatorice cu clasa pregătitoare, unii au renunţat, lăsându-şi copiii la grădiniţă. Iar în mediul rural, unii părinţi şi-au lăsat copiii la grădiniţă şi fiindcă nu aveau posibilitatea să-i deplaseze la şcoala din centrul de comună”, a creionat situaţia Daniel Negrean.
Iar consecinţa a fost formarea unor clase zero cu număr mic de elevi.
Cuplaţi cu clasa I
„Unde clasele pregătitoare au efectiv redus, mă refer la mediul rural, am propus cuplarea cu clasa I. În aceeaşi idee am recomandat ca în mediul rural orele de sport să fie predate de educatoare, nu de un profesor de specialitate. Astfel, am urmărit şi respectarea numărului de posturi alocate prin Legea Bugetului”, ne-a declarat şeful IŞJ Bihor.
Daniel Negrean recunoaşte însă că rămâne în studiu problema respectării programei care mai prevede ore de arte vizuale şi limbi moderne la acest nivel.
Cât priveşte spaţiile necesare claselor zero, Negrean ne-a dat câteva exemple de şcoli unde există deficit.
„Cazaţi” în săli de sport
„Avem cazuri în judeţ unde clasele pregătitoare au fost introduse, momentan, în săli de sport. Această situaţie se regăseşte, din păcate, şi la Şcoala Dacia din Oradea. Tot în Oradea, presa a semnalat deja şi lipsa unei săli pentru clasa pregătitoare de la Şcoala Szacsvay Imre, care a trebit să rămână astfel în clădirea de pe strada Stânişoarei. Mai sunt şcoli în care introducerea noii clase a impus un program de cursuri de după-amiază”, a spus Negrean.
Cât priveşte materialele didactice, inspectorul-şef spune că în Bihor s-a asigurat un trusou de materiale auxiliare: figuri geometrice, foarfeci, saltele pentru sport etc.
„Vom face o evaluare în acest semestru pentru a afla şi impactul asupra părinţilor, astfel încât să putem îmbunătăţi situaţia”, a conchis Daniel Negrean. Altfel spus, responsabilii şcolari vor învăţa din mers cum să mulţumească elevii şi părinţii prinşi în angrenajul clasei zero.
Citiți principiile noastre de moderare aici!