După logica aplicată de Consiliul Judeţean (CJ) Bihor, municipiul Oradea ar trebui să-şi scoată la licitaţie deszăpezirea pentru fiecare cartier iar în caz de ninsoare firmele concurente să coopereze ca la carte. Majoritatea consiliilor judeţene din ţară practică însă o politică unitară în ce priveşte deszăpezirea, iar Iaşiul chiar a decis recent să atribuie lucrările de deszăpezire pe trei ani, nu pe un an, pentru ca firma câştigătoare să-şi poată face o strategie de investiţii în utilaje specializate.
Doar CJ Bihor a decis fără explicaţii publice să împartă judeţul în cinci sectoarede deszăpezire, fiecare cu dispecerat propriu şi personal aferent. Iar un prim efect al complicării procedurilor de licitaţie şi birocraţie s-a resimţit luna trecută, când o serie de drumuri bihorene au fost înzăpezite şi blocate de copaci rupţi de vijelie în timp ce conducerea judeţului nu reuşise să desemneze responsabilii de deszăpezire.
În plus, se prefigurează şi neajunsuri în procesul efectiv de deszăpezire.
„Deszăpezirea e o operaţiune mai aparte şi în decursul căreia de poţi lovi de tot felul de impedimente. În ultimii ani am pus la punct o strategie pentru Bihor care acum se dă peste cap odată cu introducerea sectoarelor. De pildă, dacă ţi se defectează sau ţi se blochează utilajul care acţionează dinspre Bratca spre Damiş, care acum ţine de sectorul Aleşd, anunţam imediat să vină un utilaj dinspre Roşia, care ţine acum de sectorul concurent Beiuş. La fel ni s-a mai întâmplat şi la Pădurea Neagră, care e acum între sectoarele Marghita şi Aleşd. Ori uneori timpul de reacţie e decisiv. Pot apărea bolnavi care trebuie duşi de urgenţă la spital. Chiar ne-am confruntat cu un caz care necesită dializă şi pe care de mai multe ori l-am dus cu excavatorul prin nămeţi până la ambulanţă.”, ne-a explicat Marta Marius, responsabil de deszăpeziri în cadrul firmei Trameco.
3 milioane de lei
Consiliul Judeţean Bihor a deschis recent ofertele pentru licitaţia de acordare a lucrărilor de dezăpezire pentru cei 900 km de drumuri judeţene, în sezonul rece 2009-2010. În urma licitaţiei, ofertele câştigătoare au fost la costurile estimate de CJ Bihor, astfel că nu s-a înregistrat nicio economie în urma împărţelii în sectoare.
Asocierea de firme Trameco – Selina, cea care s-a ocupat până acum de deszăpezirea drumurilor judeţene, a câştigat sectoarele Oradea cu Beiuş, cu bugete de 450.000 respectiv 900.000 de lei. În timp ce grupul de firme Asfamixt a primit sectoarele Aleşd, la un buget de 750.000 lei, Marghita şi Tinca, ambele la câte 450.000 lei. Firmele care nu şi-au adjudecat niciun sector sunt GP Săgeata Prod Suplacu de Barcău, Transbitum, Corun Serv Impex şi Labra Soft.
Cristian Horgos
Citiți principiile noastre de moderare aici!