Suma prevăzută pentru investiții în acest an, de Consiliul Județean Bihor, reprezintă 65% din buget, în creștere față de 2021, când suma alocată investițiilor a fost de aproximativ 50% din totalul veniturilor. Asta înseamnă o creștere a alocărilor pentru dezvoltare cu 186% față de anul trecut.
„Principalele investiții care vor fi derulate în acest an sunt legate de câteva domenii strategice pentru județul Bihor. În primul rând, este vorba despre circulația în județul Bihor, în zona metropolitană a Oradiei sau în zonele unde avem ambuteiaje mari în trafic. Apoi, este vorba de conectivitatea mare a județului Bihor, atât cea rutieră, cât și cea aeriană. Mai sunt prevăzute investiții pe partea de instituții de cultură, partea de patrimoniu, salubritate – curățenie și gestionarea deșeurilor, și alte proiecte care țin de extinderea rețelei de utilități în județul Bihor și de susținerea învățământului universitar”, a declarat în conferința de presă Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor. Vicepreședintele instituției, Călin Gal, consideră că investițiile mari în dezvoltare se vor traduce în viitor prin investiții private mai multe în județ, ceea ce va aduce o creștere a veniturilor. „Veniturile Consiliului Județean sunt în proporție covârșitoare formate din acele sume defalcate din impozitul pe venit și TVA. Cu cât dezvoltăm județul mai mult, este clar că direct proporțional vor crește și veniturile pentru că vom avea mai multe companii care vor plăti mai multe taxe”, a explicat vicepreședintele CJ Bihor.
Consiliul Județean Bihor și-a fixat ținte îndrăznețe pentru 2022, bugetul pentru investiții în acest an fiind cu 186% mai mare față de 2021.
[eadvert]
Suma alocată investițiilor de Consiliul Județean Bihor, în proiectul de buget, este de peste 574 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 115 milioane de euro. Cei mai mulți bani ar urma să vină din finanțări externe, peste 316 milioane de lei. Următoarea sursă de finanțare va fi PNDL, cu 85 milioane de lei, urmată de bugetul local, cu peste 164 milioane de lei și împrumutul bancar accesat în 2021, din care instituția mai are de cheltuit 5 milioane de lei. Din veniturile proprii, CJ Bihor a alocat pentru investiții puțin peste 3,1 milioane de lei.
Potrivit lui Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, sunt peste 30 de proiecte în județ la care se lucrează în acest moment. El a amintit drumurile ocolitoare de la Aleșd, Beiuș și din zona metropolitană a Oradei: Sânmartin, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei, Biharia – Paleu. Toate sunt finanțate cu fonduri europene, iar cele de la Aleșd, Beiuș și Sânmartin sunt făcute în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. „Zeci de kilometri de drumuri noi vor fi realizați anul acesta și anul viitor”, a subliniat șeful CJ. El spune că lucrările la șoselele ocolitoare ar urma să înceapă în această vară sau cel mai târziu în primăvara anului viitor. Un alt proiect important este Drumul Expres Oradea – Arad, realizat în parteneriat cu CJ Arad, Primăria Arad și CNAIR. Bolojan a anunțat că proiectantul lucrează deja la proiectul tehnic, anul viitor urmând să înceapă fizic lucrările la cei 120 de kilometri de drum. Proiectul are o valoare de 1,4 miliarde de euro. Noua șosea se va intersecta cu drumul Oradea – A3, în spatele gării Ioșia.
Investiții în Oradea și județ
Tot anul acesta, ar urma să fie finalizat proiectul tehnic pentru Centrul Cultural Multifuncțional, o investiție de 15 milioane de euro, realizată prin programul transfrontalier. Licitația pentru reabilitarea fostei Policlinici Mari, de pe strada Republicii și transformarea imobilului în sediul CJ Bihor este în fază avansată, potrivit sursei citate. Urmează ca executantul să fie selectat în maximum două săptămâni, iar în februarie să fie semnat contractul și să se emită ordinul de începere a lucrărilor. Valoarea proiectului este de 6 milioane de euro și este finanțat tot cu fonduri europene. Președintele CJ Bihor estimează că în vara lui 2024, instituția își va muta birourile pe str. Republicii, în noul sediu. Pentru modernizarea Aeroportului Oradea există două proiecte, în valoare de 40 de milioane de euro. Primul proiect, pentru creșterea siguranței aeoroportului, a fost deja semnat, iar cel pentru extinderea pistei se află într-o etapă avansată de evaluare, potrivit lui Ilie Bolojan. Acesta a amintit și de terminalul Cargo, unde lucrările de execuție ar trebui să înceapă în primăvară. Aici este vorba despre o investiție privată.
Pentru dezvoltarea județului, CJ Bihor are în lucru realizarea a patru parcuri industriale, la Aleșd, Beiuș, Ștei și Marghita. Cel mai avansat este cel de la Ștei, unde o parte din infrastructură este terminată, iar cel mai greu de realizat este cel de la Beiuș. Aici, CJ Bihor intenționează să lege parcul industrial de centura Beiuș, prin realizarea etapei a II-a a șoselei ocolitoare. Bolojan a subliniat că CJ intenționează să finalizeze cei 2,1 kilometri de lucrări din etapa a II-a, simultan cu lucrările din etapa I.
Alte proiecte în lucru sunt: drumurile Aștileu – Roșia; Sâmbăta – Dobrești; Stâna de Vale – Remeți; un centru cultural pe Calea Clujului, realizat în parteneriat cu Episcopia Romano-Catolică; mai multe poduri și podețe în Tinca, Vârciorog, Mădăras; amenajarea accesului în mai multe peșteri din județ; campusul pentru învățământul special; deschiderea tuturor secțiilor la Muzeul Țării Crișurilor; Parcul Științific și Tehnologic de la Universitatea Oradea; dotarea Spitalului Județean și a spitatelor din județ cu aparatură pentru sistemul de telemedicină; finalizarea centrelor de urgență montane; adăposturile pentru câini și platformele de depozitare a deșeurilor. Pe lângă cele aflate deja în lucru, CJ Bihor intenționează să proiecteze alte șapte astfel de platforme de depozitare. Printre localitățile vizate sunt: Săcueni, Valea lui Mihai, Tinca, Tileagd.
Licitație pentru zborurile Air Oradea
Conectivitatea aeriană a județului Bihor se numără printre prioritățile Consiliului Județean în anul 2022. La prezentarea proiectului de buget pe acest an, Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, a anunțat că în luna februarie ar urma să fie organizată o licitație pentru „selectarea companiei care să opereze pentru Air Oradea”. „Am luat decizia să închiriem aeronavele, echipajul, mentenanța și asigurarea, urmând că Air Oradea să se ocupe de vânzarea de bilete, politicile tarifare, combustibil și așa mai departe. Anul acesta, compania va urma să devină operațională”, a declarat președintele CJ Bihor.
Compania Air Oradea a fost înființată anul trecut, cu un capital social de 3 milioane de lei, dintre care 60% aportul municipalității orădene și 40% aportul CJ Bihor. Avioanele Air Oradea vor începe să opereze zboruri de pe Aeroportul Oradea din acest an. „Din primăvara anului viitor, ne vom axa pe un plan de zbor cu trei curse zilnice între Oradea și București, dus – întors, respectiv două curse în weekend, plus patru curse externe pe săptămână, cu care vom fi legați de patru hub-uri internaționale, acestea urmând să fie anunțate într-un viitor apropiat”, a declarat Birta, în cadrul unei postări pe Facebook, în septembrie 2021. El anunțat atunci că autoritățile vor face și rezervările de sloturi, pentru a putea asigura zborurile anunțate din 2022.
CJ Bihor va selecta o companie aeriană care să opereze pentru Air Oradea
Trimite articolul
Xmișto. nește neterminați au chef de păcănele la sfârșitul lumii. frișcă pe fața voastră!
-
Asa-i, niste neterminati, dar sug 35% din buget: salarii, sporuri, prime, etc, etc
Forta, Bolo!
-
Mai degraba habarnismul bolovanului.
-
bine ca esti tu mai breaz
-
Afla mai tampitule ca mai sunt persoane mai breze ca Bolojan si ca tine, care pot sa faca ceva fara sa fure de la stat ca voi doi, care nu au nevoie de partid si limbi in dos.
-
Mai bine breaz decit un mincinos ca bolovanul si un lingau ca umila ta persoana.
-
-
Daca investitiile vor fi indreptate catre crearea de locuri de munca durabile pentru cetatenii judetului si a Oradiei, jos palaria, daca nu … .
-
Un mare cacat investitiile lui Bolo. Aceleasi, poduri, drumuri, tuns iarba, nimic sa simtim si noi la buzunare, locuri de munca sau atragere de firme. Ca sa nu mai vb de cultura, sport, calitatea vietii. Nimic, doar investitii ca pana acum, si doar , nimic altceva.
La construcție băieți dar nu știu cum dacă majoritatea am făcut licee teoretice!
Cum il poate tine Bolojan pe japitza aia de Gal langa el? Credeam ca nu poate fi compromis…naspa moment