Proiectul presupune construirea a patru poduri și a trei pasaje, cu o lungime totală de 1,85 de kilometri. Investiția, din fonduri europene, va costa circa 70 de milioane de euro și se preconizează că va fi gata în 2023.
[eadvert]
Cu 28 de voturi pentru și șase împotrivă, aleșii județeni au aprobat proiectul de hotărâre privind indicatorii tehnico – economici pentru realizarea Centurii Beiuș. În aceeași ședință a fost votat și proiectul de hotărâre privind aprobarea coridorului de expropriere extins, pentru lucrarea de utilitate publică.
UDMR a votat împotrivă
Cei care au votat împotrivă sunt consilierii UDMR. Liderul grupului, Borsi Imre Lorant, a declarat că în urma consultărilor cu locuitorii de pe traseul șoselei, aleșii UDMR nu pot vota acest proiect.
„Exproprierile afectează prea multe gospodării. Mulți locuitori din zona aia trăiesc din grădinărit, iar varianta actuală a traseului duce la desființatarea serelor”, a spus Borsi. Președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a răspuns spunând că impactul este minim pentru proprietarii de terenuri agricole, iar câștigurile vor fi pe termen lung și mult mai mari față de deranjul făcut în urma exproprierilor. “Adevărat că sunt afectate terenuri agricole pe care sunt amenajate solarii. Nu exisă însă posibilitatea să facem un traseu în care să nu fie afectată nicio proprietate”, a adăugat Bolojan în timpul ședinței CJ.
Statul român a expropriat 95% din terenurile de pe traseul șoselei, Consiliul Județean Bihor urmând să exproprieze terenuri în valoare de 100.000 de lei. Aceste exproprieri suplimentare se datorează modificărilor aduse proiectului inițial. „La solicitarea proprietarilor de terenuri agricole din zonă, în momentul în care se virează dreapta din DN 76, înainte de Beiuș, este prevăzută o subtraversare, astfel încât drumul agricol să fie practicabil. De asemenea, am prevăzut o coborâre către comuna Finiș, care nu a fost prevăzută în proiectul inițial. Practic deplasarea spre Finiș se făcea tot prin Beiuș, aglomerând municipiul. Acum, se va vira dreapta înainte de Beiuș pentru a ajunge la Finiș. O coborâre suplimentară a fost prevăzută și în zona viilor, între Tărcaia și Beiuș, pentru a se putea traversa centura de către locuitorii din Beiuș, care se duc în zona respectivă. Iar în comuna Tărcaia, datorită realizării în anii trecuți a stației de epurare care se suprapune ca amplasament peste centură, traseul a fost deviat în aval de stație”, a explicat președintele CJ Bihor.
Aproape 70 de milioane de euro
Șoseaua de centură a Beiușului are o lungime de 7,33 de kilometri și va avea două benzi de circulație, câte una pe sens. Proiectul presupune construirea a patru poduri și a trei pasaje, cu o lungime totală de 1,85 de kilometri.
Valoarea totală a proiectului este de 69 de milioane de euro, fără TVA, finanțarea fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, din fonduri de la bugetul de stat și de la bugetul Consiliului Județean Bihor.
„Ne propunem ca după aprobarea proiectului în comisia tehnico-economică a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe care sper să o obținem în prima jumătate a lunii iulie, să demarăm procedura de licitație pentru desemnarea unui constructor. Documentația pe care o avem este la stadiul de Proiect Tehnic (PT), deci nu va mai fi nevoie de o durată de proiectare. Estimăm că, dacă nu vor fi contestații, cel mai târziu în primăvara anului viitor vom putea începe efectiv lucrările, prognozând că la finalul anului 2023 centura va fi gata”, a precizat Ilie Bolojan.
Potrivit sursei citate, valoarea mare a proiectului este dată de cei 2 km de artă, în special viaductele peste Crișul Negru. Finanțarea ar urma să fie asigurată cu fonduri europene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!