Cine poate beneficia de șomaj tehnic? Unde și când se pot depune solicitările? Care este valoarea indemnizației de șomaj? Sunt întrebări la care ne-a răspuns Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor.
Potrivit acestuia, de șomaj tehnic pot beneficia două categorii de angajatori: firmele care întrerup activitatea total sau parțial, în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, respectiv angajatorii care își reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata salariilor pentru toți angajații lor. Cei din urmă trebuie să declare pe propria răspundere că au înregistrat o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020. Aceștia pot trimite în șomaj tehnic cel mult 75% dintre angajați.
Cuantumul șomajului tehnic este de 75% din salariul de încadrare, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie. Solicitările de șomaj tehnic pentru luna martie se depun în luna aprilie, online, la adresa: bihor@anofm.gov.ro. Totodata pentru a veni în sprijinul pieței forței de muncă din județ, AJOFM Bihor pune la dispoziția celor interesați un număr de telefon unic valabil în timpul programului de funcționare al agenției: 0259-977.
Solicitările de șomaj tehnic se depun în aprilie
Primii 30 de mari angajatori din Bihor ar putea trimite în șomaj tehnic peste 5.000 de salariați. Cum și cine poate intra în șomaj tehnic? Când și unde se depun documentele de intrare în șomaj tehnic? Ce măsuri de protecție socială au fost luate în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2?
Sunt întrebări la care ne-a răspuns Bekesi Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor, atât printr-un comunicat de presă, cât printr-o filmare live pe Facebook, dar și telefonic. Acesta a explicat reglementările OUG 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale.
Reglementări
Potrivit actului normativ: „Pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit.c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr.6/2020”.
„Deci angajatul va primi 75% din salariul de încadrare. Dacă este încadrat cu salariul minim pe economie – 2.230 de lei/lună, va primi 1.672 de lei pe lună. După reținerea contribuțiilor și a impozitului, angajatul va rămâne în mână cu 1.029 de lei”, a explicat șeful AJOFM Bihor.
Două categorii de angajatori pot trimite angajații în șomaj tehnic. În prima categorie intră firmele care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobate prin ordin.
Cea de-a doua categorie de angajatori care pot să-și trimită salariații în șomaj tehnic sunt cei care își reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Aceștia pot beneficia de plata indemnizației de șomaj tehnic pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Condiția este să declare pe propria răspundere că au înregistrat o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarațieipe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu au capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
Solicitări online
„Conform OUG 30/2020, solicitările angajatorilor aferente lunii martie pentru perioada în care contractele de muncă ale angajaților au fost suspendate pot fi depuse în format electronic începând cu data de 01.04.2020, alături de documentele reglementate prin aceasta.
Documentele vor fi transmise la o adresa unica creată în acest sens, aceasta fiind: bihor@anofm.gov.ro. Totodata pentru a veni în sprijinul pieței forței de muncă din județul Bihor, AJOFM Bihor pune la dispoziția celor interesați un număr de telefon unic valabil în timpul programului de funcționare al agenției, acest număr este: 0259.977.
Șeful AJOFM Bihor ne-a informat că în urma discuțiilor avute cu primi 30 cei mai mari angajatorin din Bihor, aceștia vor trimite în șomaj tehnic peste 5.000 de angajați.
„Reluăm îndemnul ca în această perioadă complicată, angajatorii să dea dovadă de responsabilitate socială față de angajați, iar angajații să prezinte înțelegere față de aceștia”, îndeamnă AJOFM Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!