„Nici măcar nu am primit acea Hotărâre de Consiliu Judeţean. Nu am văzut-o până la această oră”. E răspunsul pe care comandantul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, ni l-a dat atunci când l-am întrebat de ce nu se ocupă de comandarea unui studiu de oportunitate pentru viitorul Aeroportului Oradea. Conform consilierilor judeţeni, acest studiu ar trebui făcut de către specialişti, care să le arate viitorul aerogării din Oradea.
Responsabilitate ioc?!
Pasc spune că Regia Autonomă (RA) Aeroportul Oradea (AO) e doar administrator şi nu poate face achiziţii ce ar influenţa situaţia juridică a Aeroportului situat pe DN Oradea – Arad. Astfel, CJ ar trebui să preia problema în mână sau să o transmită Aeroportului, printr-o delegare scrisă. Preşedintele Radu Tirle nu a făcut însă nici una, nici alta. El spune că cei de la Aeroport trebuie să se ocupe! Şi Ţîrle e unul dintre cei ce spun că vrea să urgenteze găsirea unei rezolvări pentru rentabilizarea aerogării.
Pentru Ţîrle singura variantă ce se potriveşte acum Aeroportului e cea a concesiunii către un operator aeroportuar serios. Avantajul ar fi că Bihorul nu ar trebui să contribuie cu bani. Gheorghe Pasc e de acord cu această viziune, în condiţiile în care CJ Bihor ar întocmi un caiet de sarcini avantajos pentru judeţ şi Aeroport. Deşi pe masa consilierilor judeţeni, la 31 august a.c. figura un studiu de fundamentare pentru concesionarea aerogării, întocmit de către o comisie mixtă CJ – Aeroport, aleşii Bihorului nu l-au mai votat. Kiss Alexandru s-a arătat vexat că el nu a fost consultat cu privire la concesiune. UDMR a atras de partea sa şi celelalte partide. Sarcina nu a fost foarte grea, având în vedere incompatibilitatea lui Radu Ţîrle cu vreun partid. Astfel, în loc să se meargă înainte cu concesiunea, s-a făcut un pas înapoi şi acum se aşteaptă după un studiu de oportunitate…
Planuri sunt…
La această oră, comandantul Aeroportului ştie ce trebuie făcut pentru ca Oradea să se mândrească cu aerogara sa. Se aşteaptă însă luarea unei decizii de către politicienii din fruntea judeţului. Aeroportul are deja realizat şi avizat de către autorităţile competente proiectul tehnic pentru o nouă pistă de aterizare-decolare. Executant a fost Search Corporation Bucureşti. Noua pistă va fi în lungime de 2.400 metri, faţă de 1.800 metri cât e acum şi, conform proiectantului, ar costa circa 35 milioane euro+TVA.
De asemenea, Iptana SA Bucureşti a proiectat pentru AO şi un nou terminal de pasageri, ce ar costa aproximativ 33 milioane de euro. Şi pentru acest proiect, conducerea Aeroportului are deja studiul de fezabilitate (SF). Concesionarul ar avea, astfel, avantajul de a beneficia de aceste proiecte gata realizate, pe care le-ar putea finanţa şi exploata apoi pentru o perioadă lungă de timp, precum 49 de ani. Rămâne însă de văzut dacă Radu Ţîrle îşi va impune viziunea privind concesiunea sau dacă va fi blocat şi de astă dată de către partidele politice pe care obişnuieşte să le ignore.
Deja de ani de zile, Autoritatea Aeronautică Civilă Română avertizează că Aeroportul Oradea ar putea să-şi piardă autorizaţia de funcţionare. Anul 2011 ar putea aduce veşti proaste pentru aerogară.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!