Se lucrează de zor pe DN76, la ieşirea din Oradea spre Sânmartin. Drumarii poartă veste portocolii, inscripţionate „SCT Grup” – de care aparţine firma CCCF Timişoara, cea care a primit de la Compania Naţională (CNADNR) tronsonul dintre dealurile Bitiilor şi Oradea.
O dată aşternut stratul de balast stabilizat, pe o porţiune de circa 100 de metri drumarii au turnat deja şi emulsia bituminoasă. Peste aceasta, vor fi turnate trei straturi de asfalt. Însă proiectul de reabilitare a drumului nu prevede turnarea unui strat de beton, pe care să fie aşternut ulterior asfaltul. Şi care ar garanta o lucrare rezistentă în timp, chiar dacă ar creşte costurile reabilitării drumului.
Lucrarea este verificată de Regionala de Drumuri şi Poduri Cluj – structură a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). De altfel, Regionala are în administraţie toate drumurile naţionale din Bihor. Înrtrebat de JB, directorul Regionalei, Eugen Cecan, a dat explicaţii despre soluţia aleasă pentru reabilitarea drumului. „Acest balast stabilizat are ciment în el. Aşa vine preparat din staţie. Este ultimul strat înainte de a pune asfaltul de legătură”, ne spune directorul, care asigură că tot ce face drumarul va fi verificat. I-am învederat şefului din Cluj că acel balast stabilizat nu părea deloc omogen, în sensul că în unele zone avea mult pietriş, iar în altele domina un nisip moale, umed de la ploile recente.
„Consultanţa verifică gradul de compactare şi trebuie să facă raportul. Pentru mine e foarte simplu să trimit laboratorul nostru să ia probe. Pot să iau o carotă de jos până sus. Din asfaltul acela, consultanţa trebuie să ofere probe. Şi după ce a pus asfaltul, mă pot duce cu carotiera”, ne transmite Eugen Cecan, care crede că, totuşi, drumarul nu riscă să facă o treabă de mântuială, deoarece imediat s-ar vedea, e convins directorul. „Imediat apare făgaşul în asfalt, dacă trece o maşină de mare tonaj. Nu cred că riscă”, afirmă Cecan. Acesta recunoaşte că cimentul e relativ puţin în acel balast şi susţine că nici în Germania nu se toartă beton sub asfalt…
Centură denivelată
Selina a lucrat la Şoseaua de Centură a Oradiei cu o soluţie asemănătoare: balast stabilizat, emulsie şi straturi de asfalt. Rezultatele se văd, cel puţin pe tronsonul dintre Selgros şi Metro (CET II): un carosabil denivelat, aspect observat la scurt timp după finalizarea lucrărilor. Iar mai nou, s-a ivit şi-o groapă…
Citiți principiile noastre de moderare aici!