Horea Vuşcan şi Asociaţia Eco Planning Oradea demarează proiectul „Oradea. Oraşul pe două roţi”. Vuşcan şi cei de la Eco Planning vor să ştie ce cred orădenii despre mersul cu bicicleta, dacă folosesc bicicleta, cum se circulă cu bicicleta în Oradea şi unde ar trebui construite piste de bicicletă în oraş. Pentru o imagine de ansamblu asupra felului în care orădenii văd mersul pe două roţi în oraşul lor, Vuşcan şi studenţii de la Facultatea de Geografie – specializarea Planificare Teritorială – au lansat un chestionar online. Demersul are doisprezece întrebări, răspunsurile urmând să dea o idee iniţiatorilor despre ce ar trebui făcut pe mai departe în Oradea. Adresa chestionarului: chestionar.horeavuscan.ro.
Pe stradă şi-n licee
Chestionarul online va fi popularizat în rândul orădenilor prin cele 10.000 de cărţi de vizită ce vor fi împărţite în oraş, începând cu această săptămână. De asemenea, 50 de postere ce promovează proiectul vor fi afişate în diferite locaţii, precum cafenele, licee şamd. De altfel, iniţiatorii proiectului au primit aprobarea Inspectoratului Şcolar Judeţean pentru a-şi populariza chestionarul şi în şcoli. Colegiul Naţional Mihai Eminescu, C.N. Emanuil Gojdu şi Liceul Aurel Lazăr vor fi printre primele şcoli vizitate.
Iniţiatorii proiectului îl invită pe primarul Ilie Bolojan să le sprijine proiectul. Horea Vuşcan crede că e cazul ca şi Oradea să se alăture oraşelor europene, prin construirea de piste de biciclete segregate. De altfel, prin chestionarul online, orădenii sunt aşteptaţi să arate unde cred ei că ar trebui construite asemenea piste. Liderul Mişcării Verzilor spune că o soluţie pentru amenajarea acestor piste ar fi transformarea unor străzi adiacente bulevardelor în sensuri unice. Astfel, Vuşcan spune că s-ar elibera spaţiul necesar construcţiei acestor piste segregate, care nu trebuie confundate cu trasarea unor linii de vopsea pe trotuare.
Valentin Nemeş, cadru didactic la Facultatea de Geografie din cadrul U.Oradea, spune că la noi mersul cu bicicleta e încă asociat „cu ceva primar”, existând şi acum concepţia că „mersul cu bicicleta te pune într-o poziţie umilă”. Nemeş spune că exact acest lucru trebuie schimbat şi că ar trebui să urmăm, în acest sens, exemplul unor ţări ca Olanda şi Germania. De aceea, Nemeş şi colegii săi de la Eco Planning consideră că şi municipalitatea ar trebui să facă mai multe pentru infrastructura pistelor de bicicletă din oraş. Valentin Nemeş a ţinut să arate că pentru ca mersul pe două roţi să fie încurajat, trebuie luat în considerare faptul că în Centru se intersectează toate axele rutiere ale oraşului. De aceea, nici centrul istoric n-ar trebui scos din circuitul viitoarelor piste.
Ce e Eco Planning?
Asociaţia Eco Planning Oradea este formată din cadre didactice şi studenţi de la Facultatea de Geografie – specializarea Planificare Teritorială. Asociaţia a participat deja la mai multe proiecte de planificare teritorială, atât în ţară, cât şi în străinătate. În 2011, la concursul Victoria 20.20 – sponsorizat de Siemens – Eco Planning Oradea a fost premiată cu locurile II şi III pentru proiectul său de dezvoltare urbană a oraşului monoindustrial Victoria, din judeţul Hunedoara. Orădenii au creat un viitor oraşului ce a intrat în umbră, după apusul erei industriale comuniste. Proiectul lor poate fi găsit pe planningoradea.blogspot.com. Asociaţia celor de la Planificare Teritorială a mai participat la concursuri în Germania şi Olanda.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!