În urmă cu un an, CFR anunța că a scos la licitație trei contracte de realizare a studiilor de fezabilitate (SF) pentru electrificarea liniilor de cale ferată pe traseul Arad – Oradea – Satu Mare – Jibou – Dej. Traseul este împărțit în trei loturi: Boiu (Bihor) – Oradea, Oradea – Satu Mare și Satu Mare – Baia Mare – Jibou – Dej. Valoarea estimată a SF-urilor pentru cele trei loturi era estimată la aproape 40 de milioane de lei, iar durata contractelor este de 30 de luni. Potrivit datelor anunțate în noiembrie 2023, pentru linia 328 Arad – Oradea, studiul de fezabilitate urma să se realizeze pe secțiunea Boiu Bihor – Oradea – Arad, iar valoarea contractului era estimată la 6 milioane lei, iar pentru linia 400 Oradea – Carei – Satu Mare, CFR estima un cost de 13 milioane de lei. Ulterior acelui anunț, postat pe site-ul de licitații publice SEAP, CFR nu a mai oferit nicio informație privind continuarea procedurilor pentru demararea investițiilor.
O nouă tentativă de a obține SF-urile
În decembrie 2024, conducerea CFR SA anunța tronsoanele feroviare prioritare la electrificare prin intermediul finanțărilor provenite de la Fondul de Modernizare. Într-o notă trimisă de CFR SA regionalelor din țară, se solicita introducerea unor modificări în documentația de licitație pentru elaborarea SF-urilor. Printre tronsoanele care urmau să aibă prioritare la electrificare se numărau Arad – Oradea și Oradea – Carei – Satu Mare. CFR SA le cerea regionalelor să demareze procedurile de achiziție a SF-urilor pentru tronsoanele respective.
De la 6 la 16,8 milioane
Potrivit datelor preluate de aradon.ro, în ianuarie 2025, CFR SA anunța că este dispusă să aloce, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara, suma de 16,8 milioane de lei doar pentru elaborarea studiului de fezabilitate a proiectului de „Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România: Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor”. În anunțul publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, SRCF Timișoara menționa că „se necesită elaborarea Studiului de Fezabilitate în conformitate cu legislația națională în vigoare și se va prezenta soluția optimă din punct de vedere tehnic și economic, în vederea prezentării celei mai eficiente soluții de implementare a obiectivului de investiție”. Aceeași sursă preciza că singurul tronson electrificat dintre Arad şi Oradea este cel dintre Arad şi Utviniş, pentru tronsonul Boiu Bihor – Oradea fiind semnat contractul pentru electrificare. Termenul de depunere a ofertelor este luna februarie 2025.
Pentru Oradea – Satu Mare, lucrurile sunt în pregătire
Deoarece despre ruta Oradea – Carei – Satu Mare nu s-a anunțat nicio licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate, ne-am adresat conducerii centrale a CFR SA. Ca urmare, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA, Ion Simu-Alexandru, ne-a comunicat următoarele:
„Documentația pentru lansarea procedurii de achizițe a Studiului de fezabilitate, prima etapă a proiectului de electrificare a secției de cale ferată Oradea – Carei – Satu Mare (Lotul 4), este în pregătire. La nivelul conducerii SRCF Cluj a fost întocmit Caietul de Sarcini, fiind de asemenea demarată și o procedură de consultare a pieței, pentru obținerea unei valori financiare estimate, pentru etapa de execuție a lucrărilor de electrificare. Menționăm faptul că proiectele feroviare de electrificare, prioritizate la nivelul întregii rețele feroviare, vor fi finanțate din fonduri nerambursabile, prin programul Fondul pentru modernizare”.
Procent maxim de 22% pe tronsonul Oradea – Cluj-Napoca
Conform ultimei monitorizări realizate de CFR SA, ritmul în care se derulează lucrările pe cele patru loturi ale proiectului de electrificare a căii ferate dintre Oradea și Cluj-Napoca este cuprins între 4,03% și 22,60%. Astfel, în ianuarie 2025, pe lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireş (30,41 km), stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 18%; pe lotul 2 Aghireș – Poieni (36,33 km), procentul este de 22,60%; pe lotul 3 Poieni – Aleşd (52,74 km) – 4,03%; pe lotul 4 Aleşd – frontiera cu Ungaria (46,74 km) – 7,10%. Potrivit datelor de pe site-ul CFR, valoarea totală a contractului pentru electrificarea căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (166,2 km) este de 9,479 miliarde de lei, din care sprijinul din partea UE prin PNRR este de 5,85 miliarde de lei. Limita maximă de implementare a contractului de finanțare este 31 decembrie 2026.
Trimite articolul
XPentru mine aceste “studii de fezabilitate” este o sursa de papat banii contribuabililor prin entitatile statale. Din cate imi amintesc exista studii extrem de aprofundate pe aceasta tema. Astept cu mare nerabdare finalizarea acestor lucrari care trebuiau sa fie gata cam acum 20 de ani daca nu mai mult.
E greu de facut SF -ul. Nu noi suntem de vina. E greu sa gasesti o firma de proiectare pt asa ceva. Chiar si in UE, e o raritate asemenea firma. Sa speram ca vom reusi.
Daca lucrarea era “adapostita “in tara “Miticilor “totul se rezolva daca “procentul “era adecvat . . . . . !