În condițiile în care în Oradea intră zilnic 20 – 25.000 de navetiști, primarul Ilie Bolojan are în plan un transport metropolitan integrat, cu OTL operator. Însă societatea orădeană de transport public are nevoie să-și mărească flota cu noi autobuze. Dacă Oradea suportă noile achiziții, în schimb Bolojan așteaptă de la Consiliul Județean să subvenționeze acele rute neprofitabile din Zona Metropolitană.
„Sunt comunități mici, fără putere economică, care au ajuns tot mai prost legate de municipiu. Sunt companii care renunță la cursele de operare – vezi relația Paleu – pentru că acest transport a devenit nerentabil. În plus, mai este problema curselor speciale. Prin urmare, sunt comunități întregi foarte puțin conectate la municipiul Oradea. Acest aspect contribuie la grăbirea depopulării satelor și comunelor din județ, aflate pe căile secundare”, constată primarul de Oradea.
60 de autobuze noi
Rămâne de văzut cum va recepta Consiliul Județean propunerea venită din tabăra politică adversă. În acest context, este cunoscută presiunea socială din comuna Sântandrei, pentru ca OTL să asigure legătura acestei comune cu Oradea.
USR și-a făcut un obiectiv din acest deziderat. Bolojan spune că se poartă discuții pentru aderarea la Transregio a unor comune precum Sântandrei, Paleu sau Nojorid, însă prima dată trebuie rezolvată problema flotei OTL și a subvențiilor.
Acesta își dorește ca, pe lângă Oradea, Sânmartin și Borș, în asociația intercomunitară ADI Transregio să intră încă 10, 15 comune.
„Trebuie să gândim un sistem integrat metropolitan pentru 2019 – 2020, cu autobuze noi pe aceste rute, cu frecvențe care să acopere segmentele nerentabile, fără să crească tarifele pentru cetățeni. La finalul anului expiră actualele contracte de delegare și, treptat, OTL ar putea extinde transportul metropolitan în toată zona”, afirmă Bolojan.
Primăria Oradea va trebui să găsească formule pentru 60 de autobuze noi. „Suntem în licitație pentru 20 de mașini, iar pentru diferență OTL lucrează la un aranjament financiar de tip leasing sau credit, pentru a avea o flotă adaptată sistemului de transport metropolitan, care să crească calitatea”, afirmă acesta.
Primarul de Oradea subliniază că, așa cum Primăria Oradea acordă către OTL compensații financiare pentru acei kilometri nerentabili, în Oradea, la fel poate face și Consiliul Județean pentru comunele ce nu pot acorda asemenea compesații, pe rutele care nu se autosusțin.
Exemplul Arad
Bolojan dă exemplul unei asemenea construcții de transport public în județul Arad, unde Primăria și CJ sunt parteneri. Există și varianta creării unui fond de mobilitate, care ar fi virat de Județ către primării, pentru susținerea traseelor nerentabile, le propune edilul-șef de Oradea conducătorilor de la Județ.
„Cred că unii care fac politică în județul Bihor ar trebui să renunțe la obsesia pe care o au ca alții să nu mai bifeze încă un succes”, este mesajul lui Bolojan către adversarii săi din PSD și UDMR.
Autogări sau „dramoletă”
În schimb, paradoxal, grupul consilierilor PNL blochează proiectul construirii unor autogări în județ, nevotând trecerea în domeniul public al județului Bihor a unor terenuri din Marghita, Săcueni și Beiuș, pentru acest tip de investiție.
Președintele PNL Bihor scuză comportamentul consilierilor PNL din plenul județean, blamând conducerea județeană că nu discută problemele și cu Opoziția, în ciuda faptului că pentru anumite proiecte de hotărâri este obligatorie majoritatea de două treimi, ce poate fi atinsă doar cu votul PNL. În schimb, cei care conduc acum județul preferă să pună în scenă „dramolete”, crede liderul PNL.
„Putem vota anumite materiale, dar să finanțeze și zone cu probleme la fel de mari ca zonele din fieful altui partid, ce se doresc a fi finanțate”, explică Bolojan situația ce primește conotații politico-electorale.
[related-post post_id=”2229790″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!