Mai mulți profesori și părinți din Oradea au cerut în instanță suspendarea aplicării Ordinului Ministerului Educației Naționale nr. 4.831/2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar, până la soluționarea procesului intentat.
Dascălii care au apelat la avocatul Cristian Rusu pentru această acțiune susțin că au depus, în 1 noiembrie, la Ministerul Educației, o cerere de anulare a câtorva articole referitoare la: meditațiile contra cost cu elevii proprii; neacceptarea de daruri sau bani pentru meditații; interzicerea folosirii spațiilor școlii pentru meditații.
„Notificarea prealabilă a fost semnată de 195 de persoane, dar în realitate numărul celor care susțin prezentul demers este mult mai mare. Este vorba de câteva mii de persoane de pe raza municipiului Oradea. Pentru ușurarea prezentei proceduri jurisdicționale am preferat să fim părți procesuale doar câteva dintre persoanele semnatare ale acestor tabele”, se arată în acțiunea depusă, luni, la Curtea de Apel Oradea.
Dascălii și părinții pun la îndoială legalitatea Codului de etică și arată că acesta afectează și elevii, și părinții.
Ei cred că Ordinul Ministerial este doar o măsură de suprafiscalizare a meditațiilor, întrucât acestea sunt fiscalizate în prezent prin PFA-uri.
În opinia petenților, principala problemă a acestui Ordin e că se rupe legătura dintre dascălul de la clasă și elevi.
„Principala problemă a acestui ordin vizează faptul că profesorii din ciclul primar nu vor mai putea să-și mediteze propriii elevi, aceștia fiind nevoiți să lase copiii în grija și meditația altor cadre didactice (…). Nu toți copiii acceptă ideea de schimbare constantă. Copiii care au nevoie de afecțiune și care își iubesc dascălul vor renunța prea greu sau deloc la ideea de a-l înlocui cu altcineva”, mai este precizat în act.
Alternative
În plus, precizează semnatarii, părinții se trezesc în mijlocul anului școlar că nu au cu cine lăsa copiii, pentru că programul „Școală după școală”, propus de Ministerul Educației, ar fi destinat doar celor din medii defavorizate.
„Ambele probleme creează pagube imediate și iminente, întrucât pe de o parte nu există alternative pentru a putea rezolva supravegherea acestor copii, foarte mulți dintre ei neavând pur și simplu cu cine să fie lăsați – nu toți au bunici, nu toți au bone și nu există spații și personal pregătit pentru a se ocupa de siguranța lor până la finalizarea programului de muncă al părinților. Pe de altă parte, programul «Școală după școală» propus de Ministerul Educației Naționale se adresează doar anumitor categorii de copii, respectiv celor care au o situația familială precară, nu tuturor copiilor – în plus, pentru acest program nu s-au asigurat surse de finanțare, astfel că este discutabilă modalitatea de realizare a acestui program așa-zis «alternativ»”, susțin semnatarii acțiunii.
Ei au semnalat că Ministerul Educației Naționale bulversează, în timpul anului școlar, viața a 80% din populația școlară a României, adică a 2.800.000 de copii și a 200.000 de cadre didactice.
„Programul «After School», varianta legală până în 4 octombrie, peste noapte devine presupus nelegală”, este stipulat în acțiune.
De asemenea, părinții și dascălii se mai întreabă câți psihologi au fost consultați la editarea acestui Cod-cadru, care se adresează în aceeași măsură și copilului de 3 ani, și adolescentului de 18 ani, și ce impact emoțional are schimbarea profesorului pentru acești copii.
„Alte întrebări se ridică în legatură cu situația diferențiată a personalui didactic, a persoanelor fizice autorizate, care unele au închiriat deja sălile de curs, iar altele au închiriat spații școlare pentru dans, muzică sau sport. Toate sunt vizate de aceste reglementări, sau există diferențieri?”, se întreabă autorii acțiunii civile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!