După ce Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor a transmis şcolilor o adresă a Ministerului Educaţiei cu privire la proiectul strategic PODCA „Creșterea calității sistemului educațional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management și monitorizare” SMIS 37655, privind managementul serviciilor publice din educație și gestiunea documentelor în vederea debirocratizării sistemului de învățământ preuniversitar, implementat în 1.000 de unităţi de învăţământ din ţară (dintre care peste 20 în Bihor), dascălii orădeni au luat foc.
Prin adresa nr. 1414/SMIS 37655/19.10.2015, s-a solicitat ca datele personalului din grupul țintă și ale personalului didactic din 1.000 de unități de învățământ preuniversitar pilot din țară, respectiv portofoliile resursei umane beneficiare finale a instrumentelor de management a datelor de proiect, să fie încărcate în sistemul informatic creat în proiect.
Iniţiatorii proiectului susţin că scopul acestuia este creşterea eficienţei şi comunicării între factorii implicaţi în sistemul educaţional, debirocratizarea procedurilor prin introducerea de mecanisme moderne de gestiune a portofoliului profesorului în cadrul unui sistem informatic, precum şi consolidarea managementului strategic la nivelul sistemului.
Fără muncă voluntară!
Dascălii orădeni spun că, dincolo de faptul că li se încalcă anumite drepturi, precum cel la viaţa privată şi cele privind protecţia datelor cu caracter personal, scanarea unui singur portofoliu bine pus la punct durează între patru şi opt ore. Această muncă benevolă este greu de acceptat de cadrele didactice, care au socotit că scanarea portofoliilor întregului personal dintr-o unitate de învăţământ cu 60 de cadre didactice ar lua nu mai puţin de 10 zile de muncă neîntreruptă.
„În primul rând, nu vreau să accept că ni s-a impus să ne implicăm în proiect. Nu poate nimeni să ne oblige să ne implicăm dacă nu dorim acest lucru. Apoi, nu sunt de acord cu scanarea datelor cu caracter personal. Pe de altă parte, din informațiile pe care noi le deținem, există un furnizor de servicii de realizare a sistemului informatic, pătit din bugetul proiectului. În consecință, este obligația acestuia, iar nu a cadrelor didactice să realizeze, nu doar introducerea pe platformă a portofoliilor, ci chiar realizarea acestora. Este inadmisibil să pretinzi persoanelor din grupul țintă să efectueze activități care nu sunt în sarcina lor și pentru a căror realizare sunt remunerate alte entități”, a declarat unul dintre profesorii nemulţumiţi care, din motive lesne de înţeles, a dorit să-şi păstreze anonimatul.
„Am rămas stupefiată când, în consiliul profesoral, ni s-a comunicat că trebuie (!) să ne scanăm toate documentele din portofoliul personal, accesând o platformă unde trebuie încărcate. Mă poate obliga cineva să îmi expun eu datele personale? Mă poate obliga cineva să fac atâta muncă voluntară? Sunt sute de pagini de scanat! Din timpul meu liber?!”, s-a întrebat, la rândul său, o profesoară.
Adrese peste adrese
Cadrele didactice orădene s-au adresat conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor solicitând emiterea unei noi circulare, de revenire la adresa menţionată, astfel încât efectele sale să fie stopate imediat, iar orice activitate dispusă în sarcina cadrelor didactice prin aceasta să înceteze.
În acest sens, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor le-a trimis, ieri, directorilor unităţilor de învăţământ preuniversitar pilot selecţionate în cadrul proiectului PODCA o informare prin care li se precizează că „datele privind diplomele obţinute şi calificativele din portofoliul cadrelor didactice pot fi vizualizate doar de către titular şi la nivelul directorului unităţii de învăţământ, al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor şi ale Ministerului Educaţiei, după caz, aşa cum s-a stabilit în fluxurile de lucru ale sistemului informatic creat în proiect”.
Totodată, inspectorul şcolar general Alin Novac-Iuhas le-a mai arătat acestora că portofoliile profesorilor se vor depune la unităţile de învăţământ, în format scanat/letric, după caz, de către persoana împuternicită de către Ministerul Educaţiei. Acesta a mai precizat că documentele nescanate vor fi predate în copie.
„Vă adresăm rugămintea ca, în măsura în care este posibil, acestea să fie predate în formă scanată – mai ales dacă unitatea de învăţământ are deja această formă disponibilă. Precizăm că, prin crearea portofoliului profesorului, se contribuie la procesul de debirocratizare în învăţământul preuniversitar. De exemplu, persoanele care au realizat portofoliul îl vor putea folosi la mişcarea personalului didactic, la obţinerea gradaţiei de merit ori la pregătirea inspecţiilor”. Acest portofoliu reprezintă alternativă la dosarul depus de fiecare dată în format letric, la oricare din activităţile menţionate anterior”, se mai arată în adresa inspectorului Novac-Iuhas.
Adresa i-a înfuriat şi mai mult pe dascăli, care cred că se va încerca „faultarea” celor care nu îşi vor scana documentele.
„Să înţelegem că cei care nu dorim să ne implicăm în acest proiect, vom fi sancţionaţi dacă vom vrea să optăm pentru gradaţia de merit. Sau eu, dacă peste trei săptămâni voi avea inspecţia pentru obţinerea gradului didactic, voi fi sancţionată pentru că am ales să nu mă implic în proiect?”, s-a întrebat un alt dascăl.
În apărarea profesorilor sare şi Sindicatul Liber din Învăţământ (SLI) Bihor. Aflat într-o şedinţă pe această temă la Bucureşti, profesorul Ioan Ţenţ, liderul SLI Bihor, a declarat că, împreună cu ceilalţi sindicalişti din ţară, vor cere ministrului Educaţiei să blocheze proiectul PODCA.
„Să-l facă ei! Nu dorim să facă ei rod pe munca dascălilor. Adică, dascălii să muncească, iar ei să ia banii? Colegii noştri nu pot fi obligaţi. Dacă o vor face, să-şi asume riscul unor procese. Proiectul trebuia parcurs sistematic: să primească acordul şcolilor, a dascălilor de a scana documentele personale. Este un proiect derulat de SIVECO şi Ministerul Dezvoltării care nu doresc altceva decât să-şi realizeze munca pe spinarea dascălilor. Suntem cu toţii împotriva continuării lui. În Colegiul Liberilor Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ de mâine (miercuri – n.r.) vom semna şi trimite Ministerului să îl blocheze. Unele şcoli din Oradea (Colegiul Naţional «Emanuil Gojdu», Şcoala Gimnazială «Oltea Doamna» şi altele) ne-au comunicat nemulţumirile lor cu privire la proiect, iar noi vom solicita oprirea lui. Ideea de a avea o bază de date securizată nu e rea, dar nu s-au parcurs nişte etape care să ducă la un acord. Dascălii sunt nemulţumiţi că li se cere să lucreze cu orele gratuit. Mai mult de atât, sunt suspicioşi pentru că anumite lucruri intime din portofoliu ar putea ajunge cine ştie pe unde”, a declarat Ioan Ţenţ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!