Centurile din Nojorid și Sântandrei fac parte dintr-un alt lot de lucrări licitat de CJ Bihor și adjudecat, în februarie, de aceeași firmă PORR Construct, pentru suma de 84 de milioane de lei și cu termen de execuție de 18 luni.
[eadvert]
Construirea acestor centuri vine în scopul fluidizării traficului, atât din zona Sântandrei, cât și din Nojorid, având în vedere că aici s-au mutat tot mai mulți locuitori iar traficul rutier a devenit tot mai greoi.
„Pentru a rezolva această problemă a județului, Consiliul Județean Bihor, în parteneriat cu Primăria Oradea, și cu primăriile din Sântandrei, Nojorid, Paleu, Oșorhei și Sânmartin am gândit mai multe proiecte printre care și acesta care se intitulează – Creșterea mobilității pe drumurile județene în zona metropolitană, etapa a doua“, a declarat Mircea Mălan.
Prima etapă se referă la centura Oșorhei și reabilitarea drumului de la Oșorhei până la Copăcel, etapa a doua include construirea unui drum de legătură între Oradea și Nojorid și construirea centurii în partea de nord a comunei Sântandrei.
Centura Sântandrei este un drum județean nou, în o lungime de 5 kilometri. Pornește din DJ 797 Oradea – Sântandrei – Tărian, ieșirea din Sântandrei și ocolește comuna pe la nord, cu pod peste Peța pănă la drumul nou de Săntandrei, din Ioșia.
Stadiul lucrărilor a ajuns la aproximativ 20% iar proiectul prevede un pod care se află în construcție, sistem de iluminat, panouri antifonice în zona de locuințe și pistă de biciclete.
„Această centură va decongestiona traficul din zonă și va fi în beneficiul locuitorilor din Sântandrei, dar și din celelalte comune, respectiv Girișu de Criș, Toboliu, Sânicolau și Cefa, care sunt amplasate pe DJ 797“, spune vicepreședintele CJ.
Despre importanța acestei centuri a vorbit și primarul comunei Sântandrei, Ioan Mărcuș. Potrivit primarului, în comună lucrează peste 3.000 de angajați, iar din cei peste 11.000 de locuitori, în jur de 70% muncesc în Oradea.
„Realizarea acestei centuri este una foarte importantă având în vedere accesul populației din Sântandrei spre Oradea. Comuna a cunoscut o dezvoltare fără precedent în ultimii 12 ani, populația ajungând de la 3.700 de locuitori la peste 11.000, în condițiile în care aveam un drum de legătură către municipiul Oradea, adică DJ797. Am reușit, în urmă cu câțiva ani, să mai construim un drum de legătură dar nici acesta nu este suficient. Această centură va ajuta mult locuitorii comunei Sântandrei, în special prin degrevarea traficului greu“, a declarat Ioan Mărcuș.
Drumul de legătură dintre Oradea și Nojorid, lung de 8,3 km, va duce șoferii de la drumul de Apateu până pe strada Nojoridului, având și două ramificații în satul Nojorid, respectiv la intersecția cu drumul de Livada.
„Acest drum se va întâlni cu viitorul inel metropolitan, un proiect al Consiliului Județean care va face legătura între DN79, DN76 și DN1. Pe întreaga lungime a celor 8 km, este prevăzută o pistă de biciclete în lățime de 2,5 metri la care se lucrează. După realizarea drumului se deschide oportunitatea unor dezvoltări în aria acestor drumuri și acestor bretele, dar se și acordă posibilitatea tuturor celor care locuiesc aici, sau celor care sunt în tranzit, să ocolească orașul Oradea și zonele cu probleme de trafic“, a adăugat Mircea Mălan.
Când vom circula pe cele două drumuri
Deși lucrările la cele două drumuri din Sântandrei și Nojorid ar urma să fie finalizate în toamna anului viitor, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan e optimist. El anunța acum câteva zile, în conferință de presă, că centurile aceste ar putea fi gata până la finalul lui 2023.
„Dacă constructorii lucrează în ritmul în care au început, mă refer la centurile Nojorid și Sântandrei, este foarte probabil ca lucrările să fie finalizate înainte de termen. Am putea, la sfârșitul acestui an, să circulăm cel puțin pe două dintre aceste centuri“, spunea Ilie Bolojan.
Chestionat de JB dacă există posibilitatea ca cele două drumuri să fie finalizate, vicepreședintele Consiliului Județean spune că ar putea fi posibil dar trebuie ținut cont de faptul că termenul de finalizare este în toamna anului viitor.
„Nu spun că nu este posibil dar nu vreau să o asum ca pe un termen clar. Noi vom încerca să terminăm cât mai rapid posibil, dar termenul este de 18 luni“, a declarat Mălan.
Valoarea totală a acestui proiect este de 100 de milioane cu TVA, termenul de execuție este de 18 luni începând din data de 20 februarie 2023. Astfel, că în toamna anului următor bihorenii vor putea circula pe drumul de legătură dintre Oradea și Nojorid, dar și pe centura comunei Sântandrei.
În termen și nu prea
Dacă cele două șantiere mai sus menționate sunt în grafic, la centura Sânmartinului ar exista posibilitatea ca termenul să nu fie respectat, iar lucrările să nu fie finalizate în acest an, potrivit președintelui CJ Bihor.
„La centura Sânmartin sunt niște întârzieri din punctul meu de vedere, din partea constructorului și dacă nu își suplimentează numărul de oameni pe șantier, nu va putea termina anul acesta, ceea ce pentru noi nu este în regulă“, a declarat Ilie Bolojan.
Ceva mai puțin pesimist este Mircea Mălan care spune că a fost pe șantier și a primit asigurări că lucrările vor fi gata la termen. În momentul de față, stadiul lucrărilor este de aproximativ 40%.
„Avem termen la finele acestui an și sperăm să îl putem respecta. Eu am fost pe teren și am văzut desfășurarea de forță de muncă. Am solicitat același lucru constructorului, însă acolo, ar putea fi probleme cu anumite materiale care să nu poată fi livrate la termen. Dar în rest am primit asigurări că se vor mobiliza și vor termina lucrarea la timp“, spune Mălan.
Lucrările la centura Sânmartin au început în octombrie 2022. Drumul va avea o lungime de aproape 6 km și va face legătura între sensul giratoriu de lângă hotelul Tranzit de pe centura Oradei și capătul stațiunii Băile Felix.
Termenul de execuție este de 12 luni iar valoarea totala a lucrărilor este de 177 de milioane de lei. Constructor este Construcții Erbașu.
Trimite articolul
XAr trebui sa vina lumea ca voluntari, sa ajute la dezvoltare. Eu unul as merge sa supraveghez cum se munceste
-
Bolojan cel mai bun
-
Invata sa scrii romaneste, scrii ca un ungur
-
Moare fraierii de ciude 😆😆😆
-
-
Este bun de gură. Și să se promoveze pe bani publici.
-
-
Tu vrei să fi doar controlor să arunci cu privirea, du-te tu primul și ajută cu mâinile tale ca voluntar, arată-le un exemplu, apoi să ai pretenții către alte persoane. Eu sunt inapt, nu am voie să ridic, să fac efort fizic că sunt operat la coloană, dar aș putea conduce basculă pe drumul de șantier doar că nu am permis cat. C. Am experiență avansată cu dubă cu prelată.
Centura Santandrei nu va rezolva problema de la calea ferata, Cazaban, sau Calea Santandrei, acolo e problema
Mai fa câteva modificări Bolojane ca o sa le termini 2233
-
Cheliosul crede ca le stie pe toate, pixul lui face si modifica toate proiecte, si se vede efectul catastrofal
cand sunt intarzieri de max 2 ani, inca este in grafic 🙂