Consilierii județeni bihoreni, reuniți în ședință extraordinară în sistem online, au aprobat actualizarea valorilor pentru trei proiecte din domeniul infrastructurii rutiere a județului, respectiv drumul de legătură între Oradea și Sânmartin, faza II, și faza II a variantelor ocolitoare la Aleșd și Beiuș.
De asemenea, aleșii județeni au aprobat prelungirea cu 6 luni, până la 30.06.2025, a termenului de finalizare a proiectului prin care s-a înființat parcul științific și tehnologic Bihor, etapa a doua a proiectului trebuia implementată până la 31.12.2024.
În privința primelor trei proiecte de hotărâri aprobate de consilierii județeni, necesitatea actualizării valorilor proiectelor a fost dictată de cerințele impuse prin ghidul solicitantului pentru Programul Transport 2021- 2027, în cazul cererilor depuse de UAT/CNAIR, contribuția de la bugetul județean este prevăzută la 2% din cheltuielile eligibile. Ori prin mărirea valorii proiectelor, centurile de la Aleșd și Beiuș fiind finalizate iar cea de la Sânmartin este la 98% executată, rezultă că și sumele care trebuie achitate cu titlu de contribuție de la bugetul județean s-au modificat.
Astfel, pentru centura Sânmartin, valoarea contribuție a ajuns la 2,586 milioane lei plus TVA, la centura Aleșd- 1,113 milioane lei plus TVA, iar la centura Beiuș- 4,94 milioane lei plus TVA.
Potrivit datelor prezentate pe site-ul CNAIR, valoarea totală a contractului de finanțare pentru „Varianta de Ocolire Aleșd- faza II” este de 36.093.445,10 lei și va fi finanțat prin Programul Transport astfel: contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională– 12.197.473,87 lei, contribuția proprie– 18.296.210,77 lei, diferența până la valoarea totală a proiectului reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
În proiectul de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței CJ, valoarea actualizată a proiectului menționat mai sus este de 66.269.067, 79 lei, din care 22.275.444,64 lei finanțare nerambursabilă aferentă FEDR, 33.413.166,95 lei cofinanțare eligibilă a beneficiarului și 10.580.456,2 lei valoarea neeligibilă a proiectului, inclusiv TVA neeligibil.
Contactat de Jurnal bihorean, vicepreședintele CJ, Mircea Mălan, a afirmat că diferența de 30 de milioane la proiectul centurii de la Aleșd, prima lucrare de acest gen începută în județ, este dată, pe de-o parte de trecerea finanțării de pe Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 pe Programul Transport 2021- 2027, între cele două programe fiind diferențe legate de calcule, de pe altă parte de creșterea permanentă a prețurilor la materialele de construcții și obligativitatea aplicării unor indici legali la toate proiectele.
În plus, prin POIM nu se prevedea contribuția de la bugetul județean a contribuției de 2%, ceea ce în noul program prin care se asigură finanțarea este stipulat și ca atare trebuia aprobat de consilieri. Vicepreședintele Mălan ne-a mai declarat că, din considerente menționate anterior, a fost necesară aceeași actualizarea a valorilor și pentru centurile de la Beiuș și Sânmartin.
Citiți principiile noastre de moderare aici!