La jumătatea lunii decembrie Selina reda circulaţiei Soseaua de Centura, pe tronsonul dintre DN 76 Oradea – Deva (Selgros) şi Calea Clujului (Metro – CET II). Executantul lucrării, Selina, reuşea să asfalteze la nivel de anrobat carosabilul, cu o lună şi jumătate mai târziu decât estimase anterior. Urmează ca ultimele două straturi de asfalt – binder şi stratul de uzură final – să fie aşternute anul acesta.
Iată însă că la o lună de la redeschiderea tronsonului sunt probleme serioase. Asfaltul s-a lăsat pe alocuri, dând naştere astfel unor gropi. Mai mult, pe porţiuni de sute de metri mixtura asfaltică a crăpat! Marti, oamenii Selinei decopertau asfaltul stricat.
Muncitorii de la faţa locului ne-au spus că nu e vina firmei la care sunt angajaţi, Selina fiind un simplu executant după proiectul aprobat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţional. Proiectul, realizat de firma orădeană AquaCons SRL (proiectant Petru Oniţa), prevede aşternerea sub primul strat de asfalt al unui aşa-numit amestec optimal. Acest amestec se traduce printr-o mixtură de nisip cu pietre de diferite mărimi. Oamenii Selina de la faţa locului nu păreau foarte încântaţi de acest amestec optimal, care are la bază fundaţia vechiului drum din dale de beton, detensionate (sparte) şi păstrate în fundaţia actualului drum. „Se pare că e optimal doar afară. La noi în ţară nu prea… Încă aici problemele sunt încă minore. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat cu lucrările la drumuri de peste tot din ţară”, ţineau să ne atenţioneze muncitorii.
Anrobat permeabil?
Beniamin Rus are o explicaţie ce ţine de condiţiile meteo şi de faptul că Primaria Oradea a ţinut neapărat ca Centura să fie redeschisă circulaţiei cât mai repede. Patronul Selinei ne-a spus că stratul asfaltic de anrobat e permeabil. Astfel, e sensibil la precipitaţii, permiţând infiltraţii de apă. Din această cauză, la succesiuni de îngheţ-dezgheţ asfaltul s-a lăsat sau chiar a crăpat pe alocuri! „Anrobatul nu închide, e un fel de fundaţie… Nici măcar pe binder nu ar trebui să se circule. Însă am forţat şi am lucrat la limită, ca să nu fim acuzaţi că nu lucrăm şi nu redăm tronsonul circulaţiei”, ne-a spus Rus. Întrebat despre fundaţie, Rus a recunoscut că o altă soluţie i-ar fi convenit mai mult. Una precum cea adoptată pe Centura în zona Densuşianu. „Sigur că ne convenea dacă se opta pentru beton stabilizat.
Ei (Compania Naţională de Autostrăzi – n.r.) au zis că aici e o fundaţie mai bună, de la vechiul carosabil şi ca să nu mai dea atâţia bani s-a ales aşa…”, ne-a spus Rus, ce părea nemulţumit de situaţia la care s-a ajuns. Mai cu seamă că nu e deloc convins că achizitorul lucrăriii – CNADNR – îi va deconta covoarele asfaltice şi plombele pe care Selina le va aşterne din nou…
Tot Beniamin Rus ne-a mărturisit că e ultima oară când acceptă să lucreze sub presiune, fără ca CNADNR să-i deconteze la timp lucrările. „În mod normal noi nu trebuia să redeschidem tronsonul circulaţiei. Nu trebuia să aşternem niciun strat de asfalt acum, pe timp de iarnă. Însă Primăria a insistat şi e de înţeles, pentru ca orădenii să nu fie prea mult timp afectaţi de devierea traficului greu prin oraş”, afirmă Rus, dând însă asigurări că Selina se va îngriji ca porţiunile afectate să fie remediate cât mai repede. „Nu va afecta cu nimic calitatea. Dacă am luat un strat va trebui să pun în loc un altul la fel de bun”, promite constructorul.
Clujul nu e îngrijorat
Directorul Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj, Ion Pantelimon, achizitorul lucrării, nu a dorit să intre în amănunte. Pantelimon s-a arătat convins că în final Centura va arăta bine, conform standardelor de calitate cerute. „Nu s-a făcut recepţia. Acolo doar s-a pus în funcţiune. Ştiu că acolo va fi o centura. Suntem totuşi la curent cu situaţia de la Centura Oradiei. Şi pe Centura Clujului avem cedări, alunecări. Însă tot ce pot să vă spun e că la sfârşit va fi în regulă”, ne-a asigurat Pantelimon.
Călin Corpaş
Citiți principiile noastre de moderare aici!