Chiar în ziua înregistrării pentru finanţare la fondul HU-RO, proiectul drumului expres care ar lega Podul Macio de strada Bihorului este vehement contestat de Partidul Popular Maghiar din Transilvania (PPMT). Reprezentanţii săi susţin că investiţia nu se justifică. „Dacă am face o analiză cost – beneficiu nu s-ar adeveri utilitatea”, crede Csomortanyi Istvan, director de organizare al PPMT din regiunea Partium.
PPMT cobeşte
„Avem toate şansele ca acest proiect să fie respins. Este păcat să piardă oraşul banii ăştia pentru un proiect prost”, susţine Csomortanyi. Acesta spune că găseşte investiţia „absolut exagerată, inoportună”, punând în lista de hibe faptul că trebuie expropriate „48 de imobile, între care şi zece case” sau că „viaductul de 170 de metri care traversează străzile Gh. Doja şi Spitalului implică o serie de lucrări de sprijinire”.
„Costul prognozat al investiţiei tot creşte. Îniţial au anunţat 6 milioane de euro, a crescut apoi la 6 milioane euro şi în momentul de faţă suntem la 9,5 milioane euro fără TVA şi-n sumă nu-s incluse exproprierile. Zona de dealuri implică consolidări. Costul este posibil să fie dublu, până la final”, anticipează liderul PPMT.
Altă nemulţumire a tânărului politician este că prioectele s-au propus la finanţare fără să fi trecut prin dezbatere publică – „locuitorii n-au fost consultaţi dacă vor sau nu investiţia”, reclamă acesta precizând că şi-n prezent pe străzile afectate se adună semnături împotriva drumului expres”.
Descongestionare la 30km/h
În opinia sa, numele proiectului – „Descongestionarea traficului rutier şi îmbunătăţirea mobilităţii populaţiei pe coridorul transfrontalier Oradea – Biharkeresztes”, şi studiul de fezabilitate nu se suprapun. „În SF se discută de un drum urban cu lăţimea de 7 metri şi cu limitare de viteză pe alocuri de 30km/h. În aceste condiţii nu vedem cum poate descongestiona traficul. Drumul acesta ar scoate circulaţia de pe E 60 şi ar aduce-o într-un cartier de locuit, pe strada Bihorului, în Oncea spre E 60 din nou. Asta e marea descongenstionare!”, acuză liderul PPMT.
Centură, în schimb
Ca o noutate, criticul drumului expres propune şi o variantă de diminuare a traficului din Oradea – o centură în Vestul oraşului. Fără a rezolva problema accesului dinspre zona de dealuri, şoseaua lui Csomortanyi ar scoate traficul greu dincolo de actuala centură din Ioşia. Drumul ar porni de la DN 19, din curba cu podul CFR, ar merge paralel cu calea ferata spre un sens giratoriu cu drumul Episcopia-Borş, ar traversa calea ferată la gara episcopia şi, trecând pe lângă haldele Alumina ar da-n Şoseaua Borşului. Un al doilea tronson ar continua din Şoseaua Borşului ocolind decantoarele de apă ar trece Crişul şi ar înainta paralel cu limita administrativa a oraşului până-n Calea Sântandreiului care dă în centura existentă. „Sunt convins că primul tronson ar fi mai ieftin ca drumul expres pentru că terenul e câmpie şi nu e nevoie de consolidări şi nici nu sunt contrucţii, aşa că nu sunt necesare demolări majore”, îşi susţine politicianul varianta.
Nu şant(ajează)… blochează!
Întrebat dacă PPMT va face demersuri să blocheze proiectul la finanţator Csomortanyi a declarat că nu. „Un partid aflat la început nu poate sa debuteze cu un şant… ”, a început tânărul politician oprindu-se chiar înainte de a rosti „santaj”, şi a continuat „cu blocarea unui proiect de multe milioane de euro. Ar fi un început foarte prost”, a comentat directorul de organizare al PPMT din regiunea Partium.
Cristina Ghilea
Citiți principiile noastre de moderare aici!