Argumentele sale țin de costurile unei astfel de investiții. „În primul rând, costurile pentru construirea centurii ocolitoare se ridică la 65 de milioane euro, adică cât bugetul Salontei pe 35 de ani. Un alt argument e de ordin tehnico-juridic. Ministerul Transporturilor nici la Salonta nu și-a respectat această obligație. În aceste condiții, orașul nostru a decis să nu mai aștepte, astfel că, împreună cu Consiliul Județean Bihor, a întocmit o documentație amplă: Studiul de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții: „«Varianta de ocolire a Municipiului Salonta județul Bihor și drumul de legătură a zonei industriale la varianta ocolitoare ».Acest proiect tehnic a fost predat, cu proces verbal către reprezentanții Ministerului Transporturilor”, anunță primarul Salontei Torok Laszlo.
[eadvert]
Șeful Primăriei Salonta spune că în 2019 a fost adoptată Legea Bugetului României, unde la Articol 39 este prinsă centura ocolitoare a Salontei care prevede: „Al.1. Se autorizează Ministerul Transporturilor, în calitate de ordonator principal de credite, să preia de la autoritățile publice locale documentația tehnico-economică aferentă obiectivului de investiție «Varianta de ocolire Salonta», județul Bihor.Al.2. În termen de 30 de zile de la data preluării documentației tehnico-economice prevăzute la alin. (1), Ministerul Transporturilor inițiază demersurile privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții «Varianta de ocolire Salonta» și în baza acesteia introduce proiectul de investiții în condițiile art. 38.”
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/L_50_2019.pdf. „În aceste condiții avem o singură întrebare, retorică:«cine nu respectă legea?»”, spune primarul Torok Laszlo. Încă din 2017, atunci când se anunța că centura Salontei a fost propusă pentru finanțare guvernamentală, pentru aceasta existau două variante, în ambele cazuri, lungimea centurii nu trece de 10 kilometri. S-a renunţat la şoseaua cu două bezni pe sens, însă terenurile peste care va trece drumul au fost astfel alese încât, în viitor, dacă vor fi resurse financiare, se va putea face lărgirea la două benzi pe sens.
Proiectul a fost gândit în perspectivă, astfel încât în vecinătate să se poată dezvolta şi o zonă industrială. De ce e necesară investiția? „Şoferii nu ar mai pierde timp, nu şi-ar mai face nervi şi nu ar consuma combustibil aiurea zeci de minute până când scapă de Municipiul Salonta, pe DN 79. Totodată, localnicii ar avea parte de mai puţine maşini, deci implicit de poluare mai redusă, respectiv şoseaua principală nu s-ar uza atât de mult”, consideră primarul Torok Laszlo. Devierea traficului în afara Salontei se impune datorită numărului tot mai mare de vehicule grele care produc un nivel ridicat de noxe, zgomot și vibrații ce afectează clădirile existente situate de-a lungul traseului în localitate, precum și eliminarea zonelor dificile din punct de vedere geometric (curbe cu raze mici) care cresc riscul de accidente, se arată în studiul de fezabilitate al drumului.
Odată cu realizarea devierii traficului în afara municipiului Salonta va crește viteza de deplasare și se va asigura preluarea traficului de tranzit de pe celelalte drumuri care converg către centura municipiului Oradea și a viitorului drum de legătură cu autostrada A3. „De asemenea, considerăm că traficul va crește foarte mult în următoarea perioadă în special datorită legăturii rapide dintre drumul național DN79 și A3 care favorizează legătuti facile cu Ungaria și parcurile industriale din Oradea.Traseul ales se desprinde la dreapta din drumul național DN79 și se leagă la viitorul nod din partea de sud a Municipiului Salonta”, se arată în studiul de fezabilitate.
Trimite articolul
XRacordarea variantei de ocolire la drumul existent de ce este cu o intersectie in 90 grade??? O practica proasta vazuta numai in Romania. Inginerii nostri chiar niciodata nu arunca o privire pe maps.google.com? Au acces gratuit la exemple bune din vest: racordarea variantelor de ocolire se face cu un traseu lin, cu o curba lina, astfel conducatorii auto care vor sa ocoleasca Salonta ar avea prioritate, si nici nu observa ca au trecut pe noul traseu. Iar cei care vor sa intre in oras ar avea bande de decelerare, banda spre stanga. Fara giratorii pe un drum national. Axa principala devine traseul Arad-Oradea. Uitati-va la Biharkeresztes, acolo e asa, si a fost construit in 2000, de 20 de ani sta acolo ca un bun exemplu, si inginerii de la CNAIR nu vad, nu inteleg, isi baga piciorul sa faca ceva ca lumea.
Treaba e ca si rezolvata , tocmai se lauda Ciolanis ca a venit cu un sac de bani de la summitul din Bruxelles si ii baga pe toti in contructii de infrastructura :)))
Torok are dreptate. Aceasta investitie trebuie facuta de catre Min. Transporturilor. Numai atentie!!! Trebuie gandita si realizata in asa fel, incat o parte din centura sa faca parte in viitor din DX 11 (adica drumul expres Arad-Oradea). Ca si la Bacau: o parte din centura ce se construieste va face parte din A7.