Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) întârzie deja de mai multe luni să-i deconteze Selinei lucrările de la tronsonul finalizat al Centurii, Calea Sântandreiului – Densuşianu – Podului. Pentru acea porţiune, CNADN – achizitorul lucrării, are de achitat constructorului 14 milioane de lei noi. Între timp, cu toate întârzierele cauzate de ploaie, Selina s-a apucat să asfalteze şi între DN76 (Selgros) şi Calea Clujului (Metro-CET II). Pentru acest tronson, însă, constructorul nu a văzut un leu de la Bucureşti.
Pentru ca totuşi lucrările să se finalizeze, Primăria Oradea a decis ca, dacă banii nu ajung nici în această lună, evoluţie foarte probabilă, în ianuarie să achite către Selina un avans important din contractul pe care îl are pentru întreţinerea străzilor municipiului. În schimb, constructorul are obligaţia de a asfalta porţiunea în lucru până la jumătatea acestei luni!
Celor 14 milioane de lei noi datorate Selinei de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) pentru tronsonul Calea Sântandreiului – Densuşianu – Podului, li se adaugă alte milioane bune de lei noi, pentru lucrările de la tronsonul aflat azi în lucru, DN 76 Oradea – Deva – Calea Clujului.
Problema plăţilor către Selina pare că va fi rezolvată temporar de către municipalitatea orădeană. Primarul Ilie Bolojan a găsit o soluţie pentru ca strada Ogorului, secţiunea Selgros – Metro, să fie reabilitată până la primul strat de asfalt – anrobatul – până la jumătatea acestei luni. Bolojan, pentru Jurnal bihorean: „S-a pus problema sistării lucrărilor. Astfel, în urma discuţiilor cu CNADN şi Selina, am hotărât ca, dacă CNADN nu plăteşte, ceea ce se pare că se va şi întâmpla, să plătim în ianuarie un avans important din contractul pe care îl avem cu Selina pentru drumurile din oraş. Vom face o tragere importantă din creditul pe care îl avem cu BRD, urmând ca Selina să facă în 2010 lucrări ce să acopere acest avans. De asemenea, în aceste condiţii Selina s-a angajat să redea circulaţiei Centura, până pe 10 – 14 decembrie”. Primarul ne-a declarat că e vorba despre un avans de circa 2 milioane de euro din creditul de 15 milioane euro, pe care BRD l-a acordat Primăriei orădene.
Reabilitarea ieşirilor
Din acelaşi credit vor fi reabilitate şi tronsoanele intravilane a două ieşiri din Oradea: DN 79 (Oradea – Arad) şi DN 76 (Oradea – Deva). Tot Selina va fi executantul celor două lucrări. DN 79 va costa 4,6 milioane lei, în contract arătându-se că executantul are obligaţia de a finaliza lucrările la şase luni de la primirea ordinului. DN 76 e mai ieftin, costând doar 1,7 milioane lei noi, deoarece vorbim despre un tronson mai scurt. Aici, Selina va trebui să termine la trei luni după ce Primăria îi va da ordinul de începere a lucrărilor. Practic, DN 76 va fi reabilitat din banii municipalităţii până la intrarea în Sânmartin, iar drumul de Arad va intra în reparaţii din fonduri locale până înainte de Nojorid, în zona intersecţiei cu drumul ce duce la Livada.
La DN 79, se pune problema unor corelării lucrărilor cu reabilitarea de care se ocupă CNADN, prin firma italiană Astaldi. „Ei (Astaldi – n.r.) vin cu drumul lăţit pe o porţiune de un metru. Astfel, va trebui să corelăm lucrările, în condiţiile în care porţiunea ce care în sarcina municipalităţii nu are aceeaşi lăţime”, ne-a declarat Călin Roman.
„Proiectele pe baza cărora s-a semnat contractul au fost făcute în 2006 şi faţă de proiect pe care îl am şi eu aici au apărut câteva modificări, ce trebuie să se alinieze cu proiectele DNADN. Sunt câteva chestiuni tehnice care nu sunt corelate”, ne-a declarat şi Marius Marta, şef Serviciu Execuţie Lucrări la Selina.
În ceea ce priveşte momentul în care se va da startul la reabilitarea celor două drumuri, atât Selina cât şi Primăria spun că depinde de condiţiile meteo. Constructorul ar prefera totuşi să lucreze abia la primăvară, când vremea e mai favorabilă asfaltărilor…
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!