Situația afectează grav siguranța rutieră, în condițiile în care, pe Centură, traficul de oraș se amestecă cu cel de mare tonaj.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR nu încetează să-și arate limitările. La doi ani distanță după ce JB & BIHON publicau despre tronsoanele cufundate în beznă, pe Șoseaua de Centură a Oradiei, iată că problemele nu numai că nu s-au remediat. Ba, dimpotrivă, s-au agravat. Tot mai multe tronsoane ale Centurii zac în beznă, odată cu trecerea timpului. Chit că Centura Oradea este dată exemplu național, întreținerea ei dezvăluie lacune mari.
Acum doi ani, directorul de la acea vreme al Regionalei de Drumuri și Poduri Cluj, Eugen Cecan, dădea asigurări pentru JB & BIHON că va fi demarată o procedură de asigurare a mentenanței, inclusiv pe partea de funcționalitate electrică.
Acum, contactați de JB & BIHON, șeful secției Oradea și șeful Regionalei Cluj au dat exact același răspuns pe care-l oferea clujeanul Cecan acum doi ani: că un contract e „pe vine”! Șeful CNAIR pe Oradea, Octavian Balog, nu are nicio jenă să ofere același răspuns ca și cel oferit în urmă cu doi ani.
Învederat asupra situației ce trenează de ani de zile și care lasă Centura în beznă pe multiple tronsoane, șeful actual al Regionalei Cluj, orădeanul Radu Băruță, a încercat să se scuze: „Sunt în funcție doar de șase luni. Nu le puteam rezolva pe toate în șase luni. Mai ales că avem bani puțini”.
Același Băruță ne anunță, totuși, că a demarat deja procedura pentru desemnarea unei firme care să se ocupe de mentenanță, pe o perioadă de doi ani. Inclusiv de funcționalitatea instalațiilor electrice de pe Centura Oradea.
„Suntem într-o procedură de licitație începută. Nu am avut contract, din păcate. Însă facem un contract-cadru pe doi ani și vom avea posibilitatea de a face toate intervențiile. Sper ca într-o lună și ceva să avem contractul semnat și să înceapă remedierile, începând cu Centura Oradea”, anunță șeful DRP Cluj.
Băruță spune că a trimis caietul de sarcini la ANAP – Agenția Națională pentru Achiziții Publice și că, dacă va primi OK-ul acestei agenții, anunțul de participare va fi postat pe SEAP.
„A durat destul de mult realizarea caietului de sarcini, deoarece nu avem specialiști”, ține să ne precizeze directorul Băruță.
Pas pentru atribuire directă
Întrebat de ce, totuși, având în vedere tărăgănarea multianuală a rezolvării acestei probleme, nu s-a găsit o soluție pentru rezolvarea urgentă a problemelor grave cu iluminatul Centurii Oradea, Băruță afirmă că nu există o altă soluție decât achiziția publică. Una, de altfel, întârziată cu anii.
„Nu am putut să desemnez o firmă pe atribuire directă”, declară directorul Regionalei. Chit că sunt nenumărate exemple de instituții publice care au semnat contracte prin atribuire directă, pentru sume ce se înscriu sub anumite limite. Iar aici este vorba, punctual, despre rezolvarea unor defecțiuni la sistemul de iluminat public de pe Centură.
În schimb, suntem anunțați de directorul Băruță că CNAIR va monta pe o lungime de 5 kilometri alți parapeți de beton, pe axul Șoselei de Centură a Oradiei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!