Zona Metropolitană Oradea a depus la Agenția de Protecție a Mediului, spre avizare, proiectul șoselei de centură a comunei Biharia. Este o investiție negociată de primărița comunei, Nagy Gizella, cu edilul șef orădean, Ilie Bolojan, anul trecut: comuna a expropriat teren pentru ca Oradea să își facă acces direct la autostradă și, în schimb, a primit promisiunea implicării municipiului în realizarea drumului de centură al comunei.
Între primii pași în realizarea documentației este acordul de mediu, motiv pentru care proiectul este în dezbatere publică la APM. Pachetul „Centura Bihariei” este în faza de realizare a documentației tehnice, etapă care conține și consultarea de mediu.
„Avem deja coridorul pe care va trece șoseaua, este traseul convenit inițial. Anul acesta e vorba doar de partea de documentație a proiectului centurii ocolitoare, și nu de lucrarea efectivă”, ne-a declarat primarul Nagy.
Conform acesteia, „înțelegerea este că Zona Metropolitană se va ocupa de partea de avize și autorizații, pentru că noi suntem 15 de toți în Primăria Biharia”.
Se caută 5 milioane de euro
La finalul anului trecut, primarul Bolojan anunța, de altfel, că în 2019 ZMO va începe demersurile pentru partea de autorizare a lucrării și va căuta surse de finanțare externe.
„Dacă până în 2020 nu găsim surse externe, finanțarea lucrării se va face pe bugetele locale. Chiar dacă investiția este pe terenul comunei Biharia, Oradea va contribui financiar, pentru că avem un interes direct în a facilita mobilitatea spre și dinspre municipiu”, a declarat el.
Ideea a fost prezentată, prima dată, anul trecut, în vară, când primărița comunei spunea că a obținut de la primarul Oradiei această promisiune, în contul unui serviciu făcut orașului: a trecut prin Consiliul comunal exproprierea de terenuri pentru legătura municipiului cu Autostrada Transilvania.
Drumul, în lungime de 5,56 km, este estimat la o valoare de aproximativ 5 milioane de euro, plus TVA, la care se vor adăuga sumele necesare exproprierii terenurilor, în jur de 10% din investiție.
Centura Biharia ar fi o alternativă la DN 19 Oradea-Satu Mare, cu rostul de a degreva satul de traficul congestionat. DN 19 reprezintă și calea de acces către viitorul nod rutier Biharia al autostrăzii Transilvania, ceea ce va genera congestii majore de trafic pe ruta actuală care traversează localitatea Biharia. La aceasta se adaugă și traficul rezultat de pe relația DN 19E spre DN 19, din direcția localităților Sălard, Chiribiș și Marghita.
Drumul propus va ocoli Biharia pe la est, pe un traseu parțial paralel cu traseul Drumului Național DN 19, pe direcția nord-sud. Proiectul prevede o lățime a drumului de cel puțin 10,00 m, iar lățimea benzilor de circulație va fi de 7,00 m (2 x 3,50 m).
Drumul e gândit pentru trafic greu, cu limita de viteză reglementată la 70 km/oră. Traseul drumului va fi însoțit de o pistă de biciclete cu două sensuri de mers, cu lățimea de 3,00 m, scoasă în afara platformei drumului, de care este despărțită de șanțul lateral al drumului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!