Trei proprietari de case din Aleșd, de pe traseul viitoarei centuri, s-au trezit, în urmă cu câteva săptămâni, că șoseaua ocolitoare aflată deja în construcție ar urma să le ajungă mult mai aproape de case, față de cât au crezut inițial și față de suprafața de teren care le-a fost expropriată.
[eadvert]
„Când topograful a pus apartul de măsurat, au observat că centura trecea prin balconul nostru. La vecina, inevitabil îi ia casa, că ea e cu casa la nivelul balconului nostru. Dar au zis (n.red. autoritățile) că nu rămâne așa. Au zis că de aia sunt pe teren, să vadă exact despre ce e vorba”, ne-a spus Denisa Brudașca, unul dintre proprietarii afectați de pe traseul Centurii Aleșd.
„Noi ne așteptam să intre (n.red. centura) în curte la trei metri șaptezeci, dar nu la cinci metri. Noi am fost despăgubiți pe 41 de metri pătrați, am cinci metri de curte în față, centura ar fi urmat să ne intre în curte pe trei metri șaptezeci lățime”, a explicat Brudașca. Ea a preciza că președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, le-ar fi promis că proiectul va fi regândit, astfel încât șoseaua să nu le ajungă atât de aproape de casă.
Roxana Fule, un alt proprietar de pe traseul centurii, susține că eroarea de proiectare ar fi apărut ca urmare a faptului că la măsurătorile topgrafice, autoritățile nu au reușit să le intre în curte. „În urmă cu două săptămâni au venit pur și simplu la măsurat. Nu se știa că se intră așa de mult în curțile noastre. Pentru că nu am stat aici, când au fost inițial la măsurat nu am fost acasă și nu li s-a permis să măsoare și întradevăr așa a fost, până acum nu au fost la măsurat pe proprietatea noastră”, a explicat Fule.
„Domnul Bolojan a fost la fața locului și a zis că va fi o optimizare. Acum așteptăm să vedem. Nouă nu ne rămâne decât să îl credem pe cuvânt că ne va ajuta și că va fi o optimizare, să nu intre așa de mult în curte. În același timp nici nu cred că este legal, pentru că de la axul drumului nu avem 11 metri”, a mai spus Roxana Fule. Ea a precizat că a fost expropriată pentru 61 de metri pătrați. „Încă nu am primit despăgubirile pentru terenul expropriat. Ni s-a spus că în luna ianuarie”, a subliniat Fule.
Într-un filmuleț postat pe Facebook, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, apare spunându-le proprietarilor afectați de traseul șoselei ocolitoare că „aici se impune o optimizare”. „Căutăm să vedem care este situația, pentru a avea întradevăr cea mai bună soluție”, a declarat Bolojan, pe înregistrarea postată pe Facebook. „
„Trebuie să îmi expropriați și casa. Domnule Ilie Bolojan, dați-ne explicații!”, se aude unul dintre proprietari, pe filmuleț. De subliniat că, proprietarii afectați de erorile de la măsurători au fost de acord cu traseul centurii Aleșd și nu se numără printre cei care au mers în instanță, pentru a stopa proiectul.
Reprezentanții Consiliului Județean Bihor au confirmat că se lucrează la modificarea traseului. „Se regândește traseul în zonă, în așa fel încât să nu se ajungă aproape de case”, ne-a declarat Bianca Firezar, purtătorul de cuvânt al CJ Bihor.
Între timp, constructorul Selina toarnă deja primul strat de asfalt pe centura Aleșd. Asfaltarea a început dinspre Oradea, la intrarea în Aleșd, imediat după sensul giratoriu ce se profilează la plecarea din DN1. Primul kilometru de asfalt, până în dreptul stației de epurare, a fost finalizat și constructorul se pregătea să toarne primului strat de asfalt pe celălalt braț al centurii, pe relația Tinăud – Peștiș, unde se va asfalta pe întreaga lungime, de la intrarea în Aleșd dinspre Cluj-Napoca, de la sensul giratoriu până la podul ce se construiește în Peștiș, peste vale, la capătul centurii.
Potrivit unei postări făcute de Ilie Bolojan pe Facebook, în urmă cu aproximativ o săptămână, în prezent se lucrează pe 3,8 kilometri, din totalul celor 5,8 km lungime a celor două brațe ale centurii. „Ne propunem ca până la sfârșitul acestui an să se întindă și al doilea strat de asfalt pe tronsoanele începute. Se lucrează și la cele două poduri mai mari, se fac armăturile și se va turna betonul la culee. Până la finalul anului, ar urma să fie montate grinzile pe ambele poduri. Dacă totul va fi în regulă, în ritmul actual al lucrărilor centura ar urma să fie dată în trafic în toamna anului viitor”, a transmis președintele CJ Bihor.
Lucrările la centura Aleșd sunt realizate de asocierea de firme Drum Asfalt și Trameco (Grupul Selina). Lungimea șoselei de centură va fi de 5,8 kilometri și va asigura o nouă rută rapidă de transport, scurtându-se semnificativ timpul de parcurs pe DN1, în dreptul localității Aleșd. Centura intersectează și drumul județean DJ 764 Beiuș – Aleșd și îl descarcă de traficul greu cu mărfuri provenind de la două fabrici din zonă.
Valoarea lucrărilor este de 74,8 milioane de lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar proiectul este realizat în baza unui protocol de colaborare dintre CJ Bihor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul de execuție este de 15 luni, 3 luni pentru proiectare și 12 luni pentru execuție, iar lucrările au demarat pe 2 iunie, când a fost emis ordinul de începere a lucrărilor.
Între timp, Curtea de Apel Oradea a dat o sentință în procesul intentant de mai mulți locuitori din Aleșd. Instanța a decis în favoarea Consiliului Județean Bihor și a Guvernului în procesul intentat de aleșdenii nemulțumiți de traseul șoselei de centură, care le trece prin fața caselor, într-un cartier rezidențial.
Trimite articolul
XO sa va aduceti aminte de “domnul bolojan” toatà viața voastră
Na bine !