Consiliul Judeţean Bihor, în calitate de lider de Proiect, având ca partener Cancelaria Statală din St. Gallen Elveţia, Spitalul din Grabbs Elveţia şi Salvamont Bihor a finalizat proiectul „Înființarea Centrului de pregătire pentru salvatori montani în județul Bihor beneficiind de experiența elvețiană din St Gallen”.
Proiectul, în valoare de 293.116,00 CHF (249.016,00 CHF grant elveţian şi 44.100,00 CHF contribuţia CJ Bihor) a fost finanţat prin Programul de Cooperare Elveţiano-Român.
În cadrul conferinţei de închidere a proiectului, care a avut loc luni, 27 noiembrie 2017, la DoubleTree by Hilton Oradea, au fost prezentate: activitățile proiectului, rezultatele obținute, descrierea Centrului de pregătire pentru salvatorii montani și colaborarea cu partenerii din St. Gallen.
„Practic, în acest centru vor fi formaţi aspiranţii, care în urma unui examen vor fi trimişi la Şcoala Naţională Salvamont. Şi tot aici se va face şi pregătirea continuă a salvatorilor montani deja atestaţi. Este important de ştiut că există o procedură de acreditare atât a serviciilor cât şi a furnizorilor de formare profesională pentru această etapă de pregătire. Serviciul Judeţean Salvamont – Salvaspeo Bihor este primul centru acreditat din acest punct de vedere şi va avea şi un centru de pregătire special destinat pentru formare. Deci nu vom folosi infrastructura şi echipamentul destinat pentru salvare, ci vom avea şi echipament specific pentru pregătirea viitorilor salvatori. Centrul este format din infrastructura de cazare, sală de curs, magazie şi tot echipamentul tehnic, cât şi echipament de prim ajutor, manechine, etc.”, ne-a informat Pinter Istvan, preşedintele Serviciului Judeţean Salvamont – Salvaspeo Bihor.
Obiective şi rezultate
Lucia Pantea, managerul de proiect, a vorbit despre obiectivele şi rezultatele proiectului, iar Pástor Sándor, preşedintele CJ Bihor, depre greutăţile întâmpinate în implementarea proiectului. Potrivit Luciei Pantea, acest proiect era necesar datorită creşterii impresionante a numărului de turişti ce vizitează zona montană a judeţului Bihor, dar şi incidenței accidentelor montane al căror număr a crescut, atât cantitativ, cât și în ceea ce privește complexitatea cazurilor de leziuni.
„Obiectivul general al proiectului a fost atins. Este vorba de consolidarea pe termen lung a capacităților și structurilor din județul Bihor, în scopul de a oferi servicii mai bune de salvare montană pentru comunitate și pentru turiști, beneficiind de cunoștințele și expertiza elvețiană”, a subliniat managerul de proiect.
De asemenea, au fost atinse mai multe obiective specifice: consolidarea calităţii parteneriatului între instituțiile elvețiene și românești și creșterea nivelului de cooperare între rețelele locale și internaționale şi facilitarea accesului voluntarilor de salvare montană la informațiile teoretice – prin elaborarea „Codului de conduită pentru aspiranții la profesia de salvator montan”.
Nu în ultimul rând, a fost adaptat modul de realizare a asistenței Salvamont, prin asigurarea unui centru de pregătire cu dotare tehnică corespunzătoare, prin schimburi de experiență, ateliere de lucru, formarea și dezvoltarea abilităților de salvatori. Proiectul s-a întins pe o perioadă de 32 de luni, cuprinsă între 1.03.2015- 30.11.2017.
Beneficiarul proiectului este CJ Bihor, iar parteneri sunt: Cancelaria Statală St. Gallen Elveția; Spitalul Grabs Elveția şi Asociația Salvatorilor Montani Bihor.
În urma implementării proiectului a fost înfiinţat „Centrul de pregătire pentru salvatori montani”, infrastructură, dotări şi echipamente tehnice, medicale, didactice şi s-a realizat „Codul de conduită pentru aspiranții la profesia de salvatori montani”.
De asemenea, au avut loc schimburi de experiență între salvatorii montani din St Gallen și cei din Bihor şi două sesiuni de training – pentru diseminarea experienței de bune practici și cooperare cu partenerii din St. Gallen. A mai fost realizată pagina web comună: www.cpsalvamontbihor.ro.
Tot în cadrul proiectului, s-a realizat acreditarea Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Bihor ca furnizor de formare profesională pentru stagiul de aspirant la profesiunea de salvator montan.
Grupurile ţintă ale proiectului sunt: 20 de angajați ai administrației publice din Bihor și St. Gallen; 27 persoane, angajate/certificate ca salvatori montani și voluntari; 25 de noi voluntari care vor participa la instruire şi 25.000 de turiști anual.
Citiți principiile noastre de moderare aici!