A fost o adevărată luptă în Oradea pentru anumite școli la înscrierile în clasa pregătitoare. Părinții au dorit să ajungă doar la anumite școli pe care ei le consideră mai bune. Unii dintre ei și-au făcut flotant pentru a ajunge la școala dorită.
[eadvert]
Pe lista celor mai dorite unități de învățământ din Oradea dorite de părinți, datorită rezultatelor obținute de elevi, se numără: Colegiul Național „Onisifor Ghibu”, Școala Gimnazială „Dacia”, Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, Colegiul Național „Iosif Vulcan”, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Colegiul Național „Mihai Eminescu” și Liceul Teologic Ortodox „Ep. Roman Ciorogariu”.
Toate aceste școli au fost nevoite să suplimenteze numărul de locuri, dar chiar și așa au rămas cereri nesoluționate.
La Colegiul Național „Onisifor Ghibu” s-au încris 267 de copii, formându-se 11 clase, potrivit directorului Iulius Timar. În urmă cu un an, aici au fost 248 de solicitări.
„Spațiile sunt insuficiente, este posibil să intrăm cu patru clase în schimbul doi – până se construiește noua clădire. Eu i-am atenționat pe părinți când și-au înscris copiii și, în mod normal, nu ar trebui să existe probleme din acest punct de vedere. Pe mine, ca director, mă încântă că suntem atât de solicitați, fiindcă în urmă cu 10-15 ani, cetățenii din Nufărul își duceau copiii la școlile din centru. Acum însă, vin din tot orașul la școala noastră. Acest fapt este o dovadă că ne facem treaba bine”, a spus Iulius Timar, directorul Colegiului „Onisifor Ghibu”.
Performanță
Și la Școala Gimnazială „Dacia”, directorul Alin Novac Iuhas a trebuit să solicite suplimentarea numărului de clase. Aici sunt 190 de înscriși în opt clase de pregătitoare. În urmă cu un an, au fost cinci clase și 125 de elevi.
„Înseamnă că la noi se face performanță, dacă părinții aleg în număr atât de mare școala noastră. Argumentele sunt rezultatele la Evaluarea Națională la absolvenții de clasa a VIII-a, unde peste 70% din cei 138 de candidați au obținut medii peste 8. În acest an nu vom avea probleme cu spațiul și nu vom fi nevoiți să îi aducem pe elevi în schimburi”, zice directorul Alin Novac Iuhas.
Colegiul Național „Iosif Vulcan” a suplimentat numărul de locuri în clasa pregătitoare – de la 75 la 132. Astfel, potrivit directoarei Simona Martin, din toamnă instituția pe care o conduce va începe cu șase clase pregătitoare.
„Au venit cu viză de flotant mulți dintre ei și am fost nevoiți să cerem suplimentarea numărului de locuri. Am găsit soluții pentru anul acesta, dar dacă fenomenul continuă, vom ajunge să intrăm în schimburi”, crede prof. Simona Martin, directoarea Colegiului Național „Iosif Vulcan” din Oradea.
Școala Gimnazială „Oltea Doamna” și-a propus cinci clase și a avut solicitări pentru șapte clase. Și aici, ca-n toate celelalte școli foarte căutate, se pune problema de spațiu, spune directorul adjunct al unității de învățământ, prof. Liliana Bocoi.
„O să încercăm să fim într-un singur schimb. Numărul de elevi a scăzut la maximum 25 într-o clasă, însă spațiile nu s-au extins. Iar noi am terminat cu patru clase de a IV-a”, a spus prof. Bocoi.
La Liceul Greco-Catolic au fost 165 de candidați pe 72 de locuri. Dintre aceștia, 44 au avut prioritate, având frați în școală. Astfel, 121 de candidați s-au „bătut” pentru cele 28 de locuri rămase în alternativa Step by Step. Cu alte cuvinte, au fost aproape 4 candidați pe un loc.
„La noi, fiind alternativă educațională, putem primi copii de oriunde. Nu avem străzi arondate. Metodologia de înscriere e diferită de învățământul tradițional. Astfel, noi nu am luat în calcul acest aspect. Avem alte criterii de departajare, iar faptul că aveau frații în școală este unul dintre acestea”, a spus prof. Andrei Cristea, directorul Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu”.
Aceeași situație a avut-o și Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea, unde pentru 25 de locuri în alternativa Step by Step s-au înscris 52 de candidați.
„Concurența a fost foarte mare pentru că am avut 13 copii cu tot atâția frați în școală și au intrat cu prioritate. Astfel, pe cele 12 locuri rămase au concurat 39 de copii. La alternativa Step by Step sunt niște criterii generale de departajare, prioritate având copiii care au frați în școală, orfanii sau cei cu cerințe educaționale speciale. După ce am aplicat aceste criterii, am ajuns la criteriile noastre de departajare, cuprinse în metodologia de admitere în clasa pregătitoare”, a spus prof. Livia Muntean, directorul Colegiului Național „Mihai Eminescu”.
Liceul Teologic Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” și-a propus inițial să formeze trei clase pregătitoare, de câte 25 de elevi fiecare. Solicitările au fost însă cu mult peste așteptările conducerii unității de învățământ. Astfel, preotul Radu Rus, directorul unității de învățământ, a cerut Inspectoratului Școlar Județean Bihor suplimentarea cu 25 a numărului de locuri. Și totuși, nu a fost de ajuns. Zece copii au fost respinși.
„Am făcut patru clase, câte 25 de copii în fiecare clasă. Din fericire, avem suficient spațiu pentru derularea procesului educațional într-un singur schimb”, a spus preotul Radu Rus.
La nivel județean, cinci copii au fost respinși, în etapa a doua de înscrieri, când s-au depus 190 de cereri.
„În etapa de ajustări se vor soluționa toate situațiile”, a asigurat inspectorul Florin Negruțiu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!