„Prin acest concurs promovăm Oșorheiul, inclusiv la nivel internațional”, explică primarul Ioan Gligor. Primarul e un împătimit al acestor concursuri şi a şi participat la unele de mai mică anvergură. “Am crescut la ţară şi mi-au plăcut tot timpul caii. Treptat, am ajuns să concurez în cadrul clubului sportiv al comunei”, spunea şeful Primăriei Oşorhei.
[eadvert]
Oșorheiul nu organizează întâmplător un concurs de asemenea anvergură. În comună există o puternică mișcare ecvestră. De exemplu, anul trecut Babo Kalman și soția sa, Sanda Demeter, driver și secund în cadrul CS Oșorhei, s-au calificat la Campionatele Mondiale de Atelaje cu 4 cai din Olanda. Aceasta după ce în 2019 participaseră la competiția mondială destinată atelajelor cu doi cai în Germania. Cei doi au fost însoțiți în competiția din Germania de actualul primar Ioan Gligor, atunci viceprimar, și care a putut vedea la fața locului cum se organizează competiții de anvergură mondială.
„Astfel de competiţii presupun o disciplină şi o rigoare extraordinară. Competiţia de la Oşorhei se află sub patronajul Federaţiei Internaţionale Ecvestre, a Federaţiei Române Ecvestre, este prezent la Oşorhei secretarul FRE, va veni şi doamna preşedintă, e un concurs în care e parte şi Ministerul Tineretului şi Sportului. Avem medici veterinari din România şi Croaţia. Este o competiţie cu cai verificaţi, vaccinaţi, o competiţie care nu permite nici cea mai mică fisură”, explică primarul Ioan Gligor.
Caii trebuie antrenaţi zilnic, trebuie să primească vitamine pentru elasticitatea tendoanelor, primesc porţii de mâncare, au regim de atlet. Mobilitatea este calitatea care se încearcă să li se dezvolte pentru astfel de competiţii. România, Ungaria, Austria, Elveția, Franța și Germania au înscris echipe în competiția de atelaje de 2 și 4 cai. „Fără pasiune şi dragoste pentru cai nu se poate face performanţă în acest domeniu“, spune primarul de Oşorhei. Atelajele participante în competiţie, prezentarea şi sportivitatea conducătorilor de echipaje vor aduce un plus de atractivitate şi spectaculozitate pe parcursul celor trei zile de concurs. Arbitrii sunt din: România, Ungaria, Italia şi Cehia.
Concurează la 73 de ani
Pe lângă faptul că e cea mai mare competiție de atelaje, pentru prima dată 14 din cele 38 de atelaje sunt cu 4 cai. Este o competiție de trei stele ceea ce înseamnă că este cotată ca etapă de Campionat Mondial, eveniment care are loc în septembrie la Budapesta. „În concurs sunt prezenți componenți ai echipei naționale a României de 2-4 cai, parte din Naționala Ungariei care luptă pentru calificarea la Mondiale unde mai sunt 6 locuri. Pe terenul de concurs de la Oșorhei vor intra nume grele ale operetei sportului ecvestru cum sunt numite atelajele precum Dobrovics Jozsef, multiplu campion mondial şi european la patru cai”, spune primarul de Oșorhei, Ioan Gligor.
Competiţiile de atelaje îşi au originile în Marea Britanie.În 1970, Alteţa Sa Regală, Prinţul Philip, a stabilit primul set de reguli internaţionale care au fost puse în aplicare la Royal Windsor Horse Show.Întregul concurs, care presupune trei probe: dresaj, maraton și obstacole. Competiţia de la Oşorhei stă sub semnul premierelor, al ineditului. În concurs va intra și cel mai în vârstă participant, membru al clubului de la Oșorhei, domnul Karol Ciorba care la 73 de ani va concura la 2 cai. Seniorul competiției considera că cei mai buni cai pentru concursurile de atelaje sunt lipițanii. Domnia sa știe ce spune.
În 2019, un lipițan negru de la Herghelia Beclean a fost alesul juriului la o competiție internațională. Neapolitano a devenit campion mondial după ce i-a convins pe arbitrii că este nu doar bine dresat, dar trece cu brio orice probă de tras atelajul. Dealtfel, Bihorul este bine cotat în creșterea cailor de performanță, astfel că Neapolitano și driverul Roland Varga s-au pregătit la centrul de la Cubulcut pentru noi competiții sportive.După Formula 1 , concursul de atelaje e considerat cel mai costisitior. Un atelaj poate costa cât o limuzină de lux, iar un cal, în funcție de rasă și performanță, între 30.000 euro și 100.000 de euro.
La dresaj, pe un teren de 40×100 m atelajele trebuie să evolueze după un program obligatoriu dinainte stabilit. În dreptul literelor așezate în puncte fixe lângă careul de dresaj, caii trebuie să execute întoarceri, schimbări de aluri de mers, cercuri mai mici, mai mari conduși, cu o mână sau două mâini, semicercuri, diagonale, opriri în care câteva secunde atelajul trebuie să stea nemișcat sau dat înapoi 3 m obligatoriu în linie dreaptă.Caii trebuie să meargă în aceeași cadență, cu aceeași ținută, deci cu o armonie perfectă în patru aluri de mers, și anume pas – obligatoriu bine sprijinit pe zăbală, cu ritmicitate și cu aceeași forță de tracțiune din partea cailor, trap mărunt, trap de lucru și trap alungit.
Această ultimă alură de mers este poate cel mai greu de realizat. Cere atât o conformație anatomică aproape perfectă din partea cailor cât și multă, multă muncă și antrenamente.Se punctează atât driverul cât și prezentarea atelajului. Punctajul obținut fiind scăzut din punctajul maxim și devine punct de penalizare cu care concurentul continuă concursul în următoarele probe. Eroarea de parcurs după trei reluări înseamnă descalificare.Maratonul pune la încercare rezistența fizică și pregătirea tehnică a cailor și a driverilor. Pe traseu sunt instalate șapte obstacole naturale și artificiale construite din lemn și alte materiale, aplicându-se câte puncte de penalizare la fiecare 5 secunde petrecute într-un obstacol, cu riscul eliminării din probă pentru concurenții care depăşesc limita de 5 minute.
Trăsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu construcție specială, realizate cu soluții tehnice sofisticate. Ele trebuie să aibă greutăți și ecartamente obligatorii stabilite în regulament iar ținuta și costumația concurenților este la libera alegere, doar casca de protecție sau toca fiind obligatorii. Secundul (secunzii) au o sarcină foarte precisă și deosebit de dificilă, ei țin echilibrul atelajului, de multe ori executând exerciții fizice aproape acrobatice. Condiția fizică și cea psihică sunt extrem de importante atât la driveri cât și la cai. Obstacolele constau din jaloane portocalii de formă conică așezate la 10 cm de ecartamentul roților, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Mingea doborâtă de concurent se penalizează. Porțile sunt marcate, pe o parte si alta cu culori, culoarea roșie obligatoriu la mâna dreaptă și culoarea albă la mâna stângă.
Parcul de obstacole este decorat cu plante și flori ornamentale, ridicând astfel nivelul estetic al probei. Pe lângă doborârea mingilor sau depășirea timpului de bază, atelajele sunt penalizate cu puncte pentru derobări sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din ținuta concurenților sau dotarea incompletă a trăsurilor, iar ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depășirea unui minut de la semnalul sonor și până la trecerea liniei de start și ocolirea porții de sosire sau răsturnarea trăsurii se pedepsesc cu descalificare.Punctajul final al concursului de atelaje se realizează prin adunarea punctelor de penalizare din toate cele trei zile de concurs. După terminarea celor trei probe, va avea loc premierea si parada.Pășunea Berkes, respectiv pista de concurs, se află la circa 700 de metri de ieșirea din Oșorhei înspre Cluj, pe partea dreaptă, imediat după Moara Albastră. concurenții au ajuns deja acolo fiindcă trebuie să aibă caii odihniţi.
Trimite articolul
XBravo si felicitari tuturor implicati in orgaziarea acestui sport extrem de frumos!!!
-
Atelajele pot încărca electric.