Atelajul este considerat drept opereta sporturilor ecvestre. Acest tip de competiţie îşi are rădăcinile în Anglia. În 1970, Alteţa Sa Regală, Prinţul Philip, a stabilit primul set de reguli internaţionale care au fost puse în aplicare la Royal Windsor Horse Show. Timp de trei zile, la Cefa va avea loc competiţia internaţională de atelaje. 37 de sportivi din România şi Ungaria îşi vor disputa întâietatea pentru calificarea la campionatele Europene de la Piber-Austria, din luna august, dar şi Campionatele Mondiale de patru cai care vor fi găzduite de Germania, cât şi pentru mondialele de anul viitor. „Din totalul participanţilor, trei s-au înscris în competiţie cu un cal, 27 de competitori s-au înscris cu doi cai, iar şapte competitori sunt la categoria patru cai”, ne-a declarat Nicolae Nistor, organizator al evenimentului şi concurent. Competiţia începe vineri la orele 10:30, cu proba de dresaj. Sâmbătă, la aceeaşi oră este programată proba de maraton, iar duminică cea de obstacole. Organizator al evenimentului este Pro Acva Cefa, care va intra în competiţie cu Paula Nistor-la atelaje cu un cal şi cu Nicolae Nistor la doi cai.
Parada campionilor
Pe terenul de concurs de la Cefa vor intra nume grele în domeniu: Dobrovics Jozsef, multiplu campion mondial şi european la patru cai, Nyul Zoltan, multiplu campion mondial la doi cai, Farcas Sandor, clasat pe podium la Mondiale, dar şi multiplul campion al României la doi cai, bihoreanul Rakoczy Gergo, multiplul campion Pal Attila şi fostul campion naţional Bajco Tibi.
Atelajele, această disciplină cu tradiţie, recunoscută de FEI din 1970, îşi propune să testeze competenţa şi abilitatea driver-ului de a conduce un vehicul tras de un singur cal, o pereche sau o echipă de patru cai. „Competiţiile moderne de atelaje sunt formate din trei faze: dresaj- o secvenţă de mişcări efectuate într-un dreptunghi cu dimensiunile: 40 m x 100. Arbitrii evaluează corectitudinea şi uşurinţa mişcărilor, obedienţa, impulsia şi nu în ultimul rând poziţia; maraton- o probă cu adevărat spectaculoasă, care are un traseu de maximum 18 kilometri, care include întoarceri scurte, porţiuni cu apă şi dealuri abrupte, precum şi obstacole construite; conuri sau obstacole- probă în care se testează capacitatea driverului de a finaliza un traseu de 20 de obstacole în ritmul cerut şi fără greşeală. Obstacolele au o formă conică, fiind prevăzute cu un orificiu în care este dispusă o sferă. Doborârea oricărui obstacol implică cinci puncte de penalizare. Traseul are un grad de dificultate progresiv, distanţa dintre obstacole reducându-se treptat”, explică specialiştii Federaţiei Ecvestre Române.
Regatul cailor
Competiţia de la Cefa are loc graţie omului de afaceri Nicolae Nistor, cunoscut mai mult pentru activitatea desfăşurată în domeniul piscicol. Nicolae Nistor este însă un împătimit al sportului hipic, pasiune pe care a transmis-o şi fiicei sale Paula. Din 2006, Nicolae Nistor are o herghelie de cai de rasă. Creşte lipiţani, nonius, semigreu românesc şi ponei. „Atelajul este un sport costisitor. O trăsură costă între 3.500 euro şi 10.000 de euro. Trăsurile din concursul de la Cefa sunt estimate la 10.000 de euro. Cel mai bine se pretează la acest sport lipiţanii. Ei trebuie antrenaţi zilnic, trebuie să primească vitamine pentru elasticitatea tendoanelor, primesc porţii de mâncare, au regim de atlet. Mobilitatea este calitatea care se încearcă să li se dezvolte. Atunci când calul ia viraj, trebuie să se încovoaie după obstacol, să aibă aderenţă să nu facă acel salt cu picioarele din faţă”, spune Nicolae Nistor. În Bihor, practicanţi ai atelajelor sunt la Cefa, Săcuieni, Diosig, Sălard. În Ungaria, acest sport este mai popular decât fotbalul. Cu toate acestea, Cefa a reuşit să aibă cel mai bun teren pentru atelaje din România, un teren care începe să fie cotat mai bine decât unele din Ungaria.
Citiți principiile noastre de moderare aici!