Un program bogat şi variat propune melomanilor Filarmonica de Stat Oradea pentru joi seara. În prima parte se va putea audia Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Piotr Ilici Ceaikovski. Concertul este una din cele mai cunoscute lucrări din întreaga literatură muzicală, o capodoperă, şi reprezintă în acelaşi timp o adevărată piatră de încercare pentru toți soliștii violoniști.
Compoziţia îmbină într-un mod ingenios şi fermecător virtuozitatea concertelor romantice cu o profundă melancolie rusească, precizează directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor. În cea de-a doua parte a concertului veți putea audia coruri din opere cu participarea Corului Filarmonicii, în pregătirea muzicală a dirijorului Lászlóffy Zsolt.
Iniţial, pentru concertul de Ceaikovski a fost invitat vilonistul Nicolas Koeckert dar care nu a mai putut onora această invitaţie. „Sunt foarte recunoscător pentru faptul că Artur Kaganovskiy a acceptat rapid să vină,” spune Kurucz Tibor.
Artur Kaganovskiy a avut la dispoziţie aproximativ trei săptămâni pentru a pregăti concertul, dar spune el, „Ceaikovski, Mendelssohn şi Glazunov sunt câteva compoziţii pe care ar trebui să le ai în degete oricând”.
Esenţa exprimării umane
Este prima colaborare a violonistului cu dirijorul Kulcsár Szabolc şi i se pare foarte interesantă. Cu orchestra orădeană colaborarea sa este lungă şi se consideră foarte norocos să cânte în faţa publicului din acest oraş.
„Concertul de Ceaikovski este unul dintre primele cinci concerte ca dificultate, poate chiar cel mai dificil, fiind un concert de vioară pianistic, cu elemente de balet. Trebuie să găseşti o modalitate prin care, ca solist, să suferi cât mai puţin. În plus, Ceaikovski este genul de compozitor ale cărui inimă şi suflet sunt puse la vedere, muzica sa este onestă, este parte din esenţa poporului rus, este esenţa exprimării umane, mai ales în balet. Concertul de vioară al lui Ceaikovski, în opinia mea, se află la acelaşi nivel cu toate marile balete pe care le-a compus”, explică Artur Kaganovskiy.
Violonistul și-a realizat studiile de masterat la The Juilliard School din New York şi deține numeroase premii și burse bine meritate. Artur Kaganovskiy cântă pe o vioară Guarnieri care a aparținut celebrului violonist Jascha Heifetz și care, timp de 15 ani, a fost expusă la Muzeul Metropolitan din New York.
Pe placul tuturor
Kulcsár Szabolcs este dirijor al Operei Maghiare din Cluj. În stagiunea 2007/2008, în colaborare cu Trupa „Szigligeti” a Teatrului de Stat Oradea și cu Filarmonica de Stat Oradea, a realizat o serie de spectacole cu opereta „Sylvia” de Kálmán Imre și ulterior, în 2012/2013, cu muscialul „My Fair Lady” de Frederick Loewe.
Kulcsár Szabolc consideră că este un program foarte intersant cel de joi seara. „De obicei corurile din opere celebre se constituie într-un concert de sine stătător. Aşa încât am încercat ca din acest program să fac un cadru, şi dacă începem cu Ceaikovski, să terminăm cu Borodin. Mie îmi plac muzicile sălbatice. Am mai lucrat cu Corul Filarmonicii din Oradea şi mă bucur că am putut să revin aici cu acest program. Vreau doar să subliniez că am pus două coruri ale robilor de Verdi unul după altul, cel din Nabucco şi cel din Lombarzii. Pe cel din urmă nu îl prea cunoaşte lumea, Lombarzii a avut premiera naţională în septembrie la Opera Maghiară din Cluj Napoca. E un program variat, sper să fie pe placul tuturor.
Dirijorul mărturiseşte că s-a bucurat de colaborarea cu Artur Kaganovskiy. „Nu ne-am cunoscut până acum, doar l-am auzit pe scenă şi este un violonist extraordinar de bun. Mă bucur foarte mult că a fost «scos din pălărie» atât de repede. Nu orice poate să facă asta. Mă bucur foarte mult că a acceptat”.
Partea a doua a programului va cuprinde: G. Donizetti: Lucia di Lammermoor – Per ted’immenso giubilo; G. Verdi: Macbeth – corul Patria oppressa; G. Verdi: Trubadurul – Corul țiganilor; G. Verdi: Lombarzii – Corul pelerinilor; G. Verdi: Nabucco – Corul sclavilor; G. Bizet: Carmen – Cântecul Toreadorului; G. Puccini: Madame Butterfly – Humming Choir; R. Leoncavallo: Paiaţe – Corul clopotelor; G. Puccini: Turandot – Pérche tarda la luna; A. Borodin: Cneazul Igor – Dansuri polovţiene cu cor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!