Candoare. Lucrările lor au un singur mesaj: bucuria de a trăi. Autorii sunt oameni care în sufletul lor nu au uitat să rămână mereu copii. Pictorii naivi prezintă, într-o manieră unică lumea satului românesc, relaţia dintre om şi natură, dintre om şi divinitate, pare a fi cea originală. O relatie pura, plină de inocenţă, care pune în valoare strălucirea mediului arhaic şi sacru al satului.
Expoziţia Naţională de Artă Naivă a fost concepută în laboratoarele Asociaţiei Artistilor Naivi din România, iar vernisajul a avut loc vinery la Palatul Baroc. S-a dorit a fi cea mai mare expoziţie de artă naivă organizată vreodată în România. Manifestare artistică care a necesitat enorm de multă muncă de organizare a adus la Oradea 30 dintre cei mai importanţi artişti naivi din România, alături de una dintre cele mai bune şcoli de profil, Şcoala de Artă din Botoşani. Evenimentul a adus la Muzeul Ţării Crişurilor un număr de participanţi neobişnuit de mare pentru un astfel de eveniment. Îmbucurător este că printre participanţii la vernisaj s-au aflat elevi din cadrul Şcolii Dacia, a Liceului de Arte, de la Colegiul Emanuil Gojdu, de la Liceul Ortodox. Cei prezenţi au fost, aşa cum spunea directorul Muzeului Ţării Crişurilor Aurel Chiriac, martorii unui eveniment reprezentativ “pentru ceea ce înseamnă arta naivă la nivelul României”.
Expoziţia Naţională de Artă Naivă de la Oradea a fost organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, prin preşedintele Mircea Stroe, cu sprijinul Consiliului Judeţean Bihor, Muzeului Ţării Crişurilor şi Direcţiei Judeţene de Cultură, dar şi a tinerilor din Asociaţia RuUrbanizator.Expunerea şi selecţia tablorilor au fost realizate de Aurel Roşu şi echipa sa. “Este o artă care bucură suflete, iar această expoziţie aduce în atenţia privitorului un fenomen care s-a născut cu mulţi ani în urmă şi continuă. Iar evenimentul sperăm, de asemenea, să continue şi în anii următori”, a mai spus Chiriac. Stroe a adus mulţumiri special Consiliului Judeţean Bihor pentru fondurile alocate, sponsorilor privaţi, Muzeului Ţării Crişurilor şi Direcţiei Judeţene pentru Cultură Bihor, subliniind că managerul Lucian Silaghi şi-a oferit sprijinul pentru acest evenimnet fără să aştepte invitaţii speciale. “În urmă cu cinci luni, la Oradea am organizat, alături de parteneri, un Salon Naţional de Artă Naivă. Acum are loc un al doilea eveniment dedicat acestei arte. Apreciez candoarea şi copilăria pe care o transmit aceste picturi. Sper ca festivalul să fie la fel de longeviv ca Târgul Meşterilor Populari sau Festivalul Naţional de Teatru Scurt. Cu acest prilej am descoperit ce au în comun tirul cu arcul şi pictura naivă –(Mircea Stroe este şi preşedinte al Redpoint-club de tir cu arcul şi organizator al principalelor competiţii din acest domeniun n.r)”, a spus Silaghi. Crezul şi candoarea au fost mobilul şi mesajul expoziţiei, Crezul că un astfel de eveniment poate fi o reuşit. Candoarea dată de acea bucurie interioară care răzbate prin picture, aşa cum sublinia şi criticul de artă Ramona Novicov. Despre “firul roşu al artei naive” care face legătura între omul presistoric şi cel de azi, fir care a pornit o dată cu desenele din peşteri şi a legat oamenii care cred în bine şi frumos de-a lungul istoriei a vorbit muzeograful Iulian Bucur. “Arta naivă este arta fără convenţii, sora sinceră a celorlalte arte, care are curajul de a ne arăta şi ce nu ne convine”, a spus apoi muzeograful. Expoziţia va rămâne deschisă până în data de 9 noiembrie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!