Ministrul Educației, Ligia Deca, a solicitat un plan de intervenție pentru fiecare școală care a obținut o medie sub 7 la simularea Evaluării Naționale. Această inițiativă vine în contextul unei situații îngrijorătoare în ceea ce privește rezultatele la Simularea Evaluării Naționale, în special la Matematică.
[eadvert]
Potrivit declarațiilor ministrului, planul de intervenție va fi monitorizat prin inspecții, iar scopul său este să ofere sprijin și să îmbunătățească performanța elevilor înaintea examenului final.
„Cum aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut niciun punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie, este evidentă necesitatea unor acțiuni urgente pentru a remedia situația”, este de părere Deca.
Ministrul Deca a subliniat importanța intervențiilor remediale și a declarat că există suficient timp pentru a acorda sprijin suplimentar pentru elevi până la Evaluarea Națională.
„Vom solicita ca fiecare şcoală care are o medie a rezultatelor sub 7 să aibă un plan dedicat de intervenţie, în aşa fel încât să putem monitoriza acest plan prin procesul de inspecţie. Cred că, pentru orice fel de progres, avem nevoie să știm cum stăm. Pentru prima dată, am putut să avem rezultatele până la nivelul fiecărui item de evaluare. Acum ştim care sunt zonele, în fiecare şcoală, pentru fiecare copil, care au nevoie de o intervenţie remedială. Avem timp să facem intervenţii până la Evaluarea Naţională şi avem timp să evaluăm care sunt zonele care, prin procesul de predare-învăţare, nu sunt suficient de bine înţelese de către elevi. Cred că este un prim pas pentru ca tot ceea ce înseamnă competenţele matematice ale elevilor să fie îmbunătăţite”, a spus ministrul Educației, citat de Euronews România.
De asemenea, aceasta a menționat că dialogul cu elevii și familiile acestora, precum și realizarea unor rapoarte județene privind performanța școlară, sunt componente esențiale ale eforturilor de îmbunătățire a rezultatelor.
„În primul rând, am solicitat, atunci când am făcut publice rezultatele sintetice la nivel naţional, ca fiecare şcoală să organizeze sesiuni de discuţii ale rezultatelor în cancelarie, dar şi cu fiecare familie, în aşa fel încât fiecare elev să ştie ce a făcut bine, ce nu a făcut bine şi ce trebuie să recupereze. De asemenea, vom solicita fiecărui inspector şcolar general să realizeze împreună cu echipa un raport judeţean cu privire la performanţa în fiecare judeţ. Am văzut că unele inspectorate deja au reuşit acest lucru. Avem rezultate nuanţate, vizavi de, ştiu eu, performanţa în funcţie de mediu, în funcţie de tipul de şcoală şi aşa mai departe. Ne dorim ca să valorificăm la maximum acest timp rămas, mai ales că acum ştim care sunt zonele pentru care trebuie să insistăm, să spunem, pentru copii”, a mai adăugat Deca.
Sub nota 5
La nivel național, la proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, iar aproape 74% au luat 5 sau mai mult, arată datele Ministerului Educației, publicate de edupedu.ro.
La nivelul județului Bihor, procentul de note peste 5,00 pe probe este următorul: Limba și literatura română 67,94%, Matematică 38,08%, respectiv Limba și literatura maternă 72,67%. S-a obținut o notă de 10 la matematică.
La etapa de simulare în județul Bihor au participat la toate probele un număr de 4.719 elevi, conform datelor transmite de Inspectoratul Școlar Județean Bihor.
Inspectorul școlar general Horea Abrudan este de părere că rezultatele slabe de la simularea Evaluării au în spate mai mulți factori. Unul dintre ei ar fi că simularea nu îi motivează pe elevi precum examenul propriu-zis. Apoi, gradul de dificultate al subiectelor nu poate fi comparat cu cel de la examenul și Evaluarea din anul precedent. Un alt factor ar fi acela și că generațiile de elevi sunt diferite, la fel și itemii. În plus, mai precizează Abrudan, simularea Evaluării s-a făcut cu o lună mai devreme decât în anul precedent.
„Situațiile diferă de la caz la caz la nivel național, precum și la nivel județean. Nu există formulată încă o opinie unitară la nivel național vizavi de acest aspect, dar este un barometru care ne demermină să intensificăm activitățile de pregătire cu elevii. Directorii vor prezenta un plan de intervenție, în vreme ce Inspectoratul Școlar Județean Bihor va face monitorizări. Am avut o întâlnire cu directorii de școli pe tema asta și am discutat ca să optimizeze activitățile de pregătire cu elevii. Am avut și discuții față în față cu unii directori, fără a analiza, în mod deosebit, pe situații. Toți trebuie să se activeze pentru a crește rezultatele elevilor la examenul propriu-zis. Am cerut și documente scrise, un plan de măsuri pentru perioada următoare. Ținta noastră este ca la Evaluarea Națională să ne situăm peste media națională”, a declarat inspectorul șef.
Programă încărcată
Directorii mai multor unități de învățământ din Oradea spun că planurile de măsuri sunt o obligație pe care o au oricum școlile și susțin că organizarea unor pregătiri suplimentare cu elevii va schimba situația la examenul din luna iunie.
„Deocamdată nu am făcut toată statistica. De săptămâna viitoare vom face planul de măsuri. Noi propunem pregătiri suplimentare la română, matematică și la limba maternă. Vom avea o abordare mai atentă pe subiectele la care au avut probleme la simulare și vom organiza întâlniri cu părinții legate de rezultate”, a declarat prof. Adrian-Călin Ciuciu, directorul Școlii Gimnaziale nr. 11 din Oradea.
În opinia sa, programa este încărcată la toate disciplinele, iar elevii nu mai au timp să se pregătească.
„Este un număr mare de ore și nu mai fac față. Pe de altă parte, vorbind de rezultatele la Matematică, nu toți au aptitudini pentru această disciplină și atunci este mai dificil”, a mai adăugat Adrian Ciuciu.
Cristian Bugle, directorul Școlii Gimnaziale nr. 16 din Oradea, spune că în școala pe care o conduce, rezultatele au fost deja analizate în consiliul clasei, individual.
„Au fost ședințe cu părinții și urmează un consiliu profesoral în cadrul căruia profesorii vor propune măsuri remediale. Fiecare școală face asta, iar planul de măsuri este obligatoriu pentru toate unitățile de învățământ”, a precizat Bugle. Rezultatele slabe obținute de elevi la simulare au mai multe cauze, spune directorul, care a vorbit și în calitate de părinte a unui copil de clasa a VIII-a.
„Foarte mulți dintre elevi nu se concentrează pe simulare și o tratează cu superficialitate. Unii repetă materia, alții consideră că mai au timp până la examen, iar alții nu știu ce profil vor alege. Nici părintele, de multe ori, nu conștientizează importanța acestei simulări. Avem și elevi și părinți mulțumiți de rezultate. În mod cert, cei care tratează cu responsabilitate inclusiv simularea au avut rezultate bune. Simularea acestor examene este totuși benefică, pentru că trezește mintea elevilor, a părinților și chiar a profesorilor. La noi în școală, profesorii îi stimulează pe elevi să își îmbunătățească rezultatele”, a declarat Cristian Bugle.
Grilele, o capcană
Teodora Codău, directoarea Școlii Gimnaziale „Dimitrie Cantemir” din Oradea, spune că a organizat astfel de simulări încă din luna decembrie, iar rezultatele s-au îmbunătățit vizibil în școala sa.
„Azi (joi – n.red.) am finalizat analizarea în amănunt a fiecărei lucrări. Eu chiar predau matematică și am și un opțional. Eu le-am propus părinților și copiilor să facem o pregătire organizată. Ei primesc teste și lucrează 6 zile din 7, cât are o săptămână. Rezolvările le discutăm și lucrăm punctual fiecare problemă pe care elevii o întâmpină. Noi vrem să simulăm examenul și peste o lună și jumătate. Vom munci mai în detaliu, până la examenul din vară”, a spus Teodora Codău.
În opinia sa, foarte mulți dintre elevi nu au știut să se organizeze. În plus, grilele la matematică sunt o capcană pentru foarte mulți dintre elevi.
„S-au dat foarte multe grile. Au fost 12 subiecte de încercuit. Din punctul meu de vedere, este o pondere prea mare. La grile nu poți să-i punctezi parțial. Dacă au greșit un semn, rezultatul a fost și el greșit. Era bine să fie doar o parte grilă și mai multe probleme de rezolvat. Acum trebuie muncit pe grile mai mult ca înainte”, afirmă profesoara.
Erori de soft
Iulius Timar, directorul Colegiului Național „Onisifor Ghibu” Oradea și profesor de matematică, susține că rezultatele slabe obținute de elevi sunt date de faptul că elevii nu au reușit încă să recapituleze materia pentru examen, dar și de faptul că elevii sunt distrași de la învățat de social media și de jocurile pe calculator.
„Încă nu au reușit să își recapituleze materia, pentru că profesorii la clasă au avut de predat materia de la clasa a VIII-a. O altă cauză ar fi că, din păcate, mijloacele și timpul de pregătire nu este același ca în anii ’90, iar noi trebuie să ne adaptăm din mers la noile realități. Copiii nu mai au același timp de învățat, pentru că au instagram, tik-tok și alte rețele sociale, au jocuri, au Youtube, iar timpul de pregătire este mai puțin. Sunt mai interesați de acestea decât de care este unghiul dintre două muchii sau o muchie și o altă linie din piramidă – din subiectul II de la simulare. Sunt și note foarte bune. Există soluții de remediere, recapitularea programei fiind una dintre ele. Iar o simulare județeană, în luna mai, ar fi binevenită. O altă problemă, pe care eu am semnalat-o deja Ministerului Educației, este că sunt erori de soft pe corectarea lucrărilor. De exemplu, am avut situații în care ambii corectori au bifat la rezultatul examenului că este adevărat, iar unul i-a dat punctul, altul nu. Aplicația de corectare este greșită”, a spus Iulius Timar.
Trimite articolul
XDacă articolul era despre un accident rutier aduna zeci de comentarii.
În schimb un articol despre situația gravă din sistemul educațional din România prezintă zero interes pentru cetățenii din România educată.
Probabil următorul președinte al României va fi un șofer cu doctorat obținut doar cu buletinul. Vă mai amintiți de Dăncilă?
Părinții se ocupă doar de burta copiilor. Profesorii, în mediocritatea lor, se plâng de faptul că tinerii de azi nu sunt interesați de școală (de parcă a fost cândva altfel).
Dragi părinți și profesori de ce nu înțelegeți că tinerii se adaptează sistemului pe care l-ați construit? Ei fac exact cât li se cere să facă, adică nimic!
Într-un moment când te întreabã jurnaliștii care e aria cercului, dacă a trecut o perioadă de timp de când nu ai mai avut de a face în viața de zi cu zi cu matematica, geometria plană, d-na Dãncilã având de rezolvat probleme administrative ca și fost prim-ministru a uitat cã aria cercului este 3.14*r*r. Dar acest lucru se poate întâmpla oricui la un moment dat. Eu mă întreb de ce oameni capabili, care au terminat pe la Timișoara facultăți de prestigiu sau au fost olimpici la discipline precum Informatica, nu aleg sã profeseze sau sã ajute țara din mediul privat.
Ce sa stie directorii si cadrele didactice, inafara de laidmotive precum:
-parintii ( parintii sa faca tot, sa fie dascali la toate materiile, daca nu se pricep, afterschool, meditatii, etc.)
-greve
-concedii medicale
-scoala online, care este egala cu multimea vida, in care tot parintii au facut tot…
-salarii cat mai mari si daca se poate sa mearga doar sa scoata banii de la bancomat, constiinta muncii, implicarea si dedicarea fiiind din nou egala cu multimea vida.
In definitiv ” toate-s praf, lumea-i cum este si ca dansa suntem noi…,,