Proiecte de infrastructură, precum centurile ocolitoare din jurul localităţilor mai importante aflate în zonele din judeţ locuite proponderent de etnici maghiari. Deputatul Cseke Attila informează cum Guvernul Ponta nu a alocat fonduri nici pentru drumurile naţionale 19E Biharia – Chiribiş (Marghita) şi 19B Săcueni – Suplacu de Barcău – Nuşfalău.
În schimb, preşedintele Consiliului Judeţean, liberalul Cornel Popa, speră ca într-un final să-şi poate vedea realizate proiectele şoselelor ocolitoare de la Aleşd, respectiv Beiuş-Ştei-Vaşcău. Vreme de patru ani, cât a fost în Opoziţie, Popa a vorbit de unul singur despre aceste centuri care ar degreva circulaţia pe DN1 şi pe DN76. Acum, preşedintele PNL Bihor susţine că se va da drumul la licitaţia pentru execuţia acestora, în condiţiile în care Autostrada Transilvania, un alt subiect politic predilect al lui Popa, pare să fi fost uitată şi de Guvernul actual, susţinut de politicianul bihorean.
Cât a fost în Opoziţie, Cornel Popa acuza Guvernul PDL-UDMR că nesocoteşte proiectele şoselelor ocolitoare pentru Aleşd şi Beiuş – Ştei – Vaşcău, deşi sunt bani europeni pentru aceste proiecte de o oarecare anvergură. Totuşi, partea de cofinanţare a Ministerului Transporturilor este de 29%, un procent deloc neglijabil, mai ales dacă îl raportăm la costul acestor proiecte. E vorba despre 382 milioane lei noi+TVA – cazul proiectului lung de 21 kilometri, ce ocoleşte Beiuş, Ştei şi Vaşcău. 111,47 milioane de lei+TVA costă Centura Aleşd Nord, ce leagă DN 1 de DN 1H, între localităţile Peştiş şi Tinăud, iar Centura Aleşd Sud, ce costă 133,2 milioane de lei noi, va ocoli Aleşdul între localităţile Tinăud – Aştileu – Chistag – Ţeţchea şi va ajunge din nou în DN 1, după Lugaşu de Jos, după ce în prealabil va traversa acumularea de apă de la Lugaş! Tot proiectul de la Aleşd măsoară 13 kilometri. Cifrele şi traseele acestor investiţii ne-au fost oferite de preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa. Acesta spune că deja proiectele au trecut de comisia interministerială şi „cam în două săptămâni” ar trebui să fie scoase la licitaţie. Studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice sunt deja întocmite, ne transmite Popa. Din sumele totale necesare proiectului, preşedintele PNL Bihor spune că acum vor fi alocaţi bani din care să se lucreze un an şi jumătate de acum încolo. Cornel Popa nu ne-a putut da sumele exacte alocate de minister.
Cseke de azi, Popa de ieri
Prin vocea lui Cseke Attila, UDMR aduce în discuţie situaţia critică în care se regăseşte un alt proiect drag lui Popa din Bihor. E vorba despre Autostrada Transilvania. „În 2012 s-au plătit 347 milioane de lei noi pentru Autostrada Transilvania. Din mai 2012 s-au redus substanţial şi apoi s-au redus de tot. Bugetul pe 2013 alocat autostrăzii prevede 188,3 milioane de lei noi. Adică banii pe care Guvernul trebuie să îi plătească pentru lucrările executate deja în 2012! Noi am cerut suplimentarea acestei sume cu încă 660 milioane de lei noi, pentru acest an. Adică jumătate din cât e necesar pentru finalizarea sectorului 3C din Bihor, al autostrăzii”, declara săptămâna trecută deputatul Cseke.
Confruntat cu zgârcenia propriului Guvern faţă de proiectul autostrăzii transilvane, Cornel Popa s-a mulţumit să ne declare următoarele: „Toţi avem datoria să punem umărul pentru realizarea Autostrăzii, nu numai să arătăm cu degetul”. Cu menţiunea că, atunci când era în Opoziţie, şi preşedintele Popa era redus la postura de critic acerb al subfinanţării sectorului bihorean al autostrăzii. După ce ani de zile criticase Guvernul Boc că a făcut „o potecă de autostradă” în jurul Clujului, neglijând sectorul bihorean, în toamna anului trecut Popa susţinea că bugetul de stat nu are resurse pentru Autostrada Transilvania şi că ar trebui metode alternative pentru finanţarea acesteia. Dacă nu prin bani europeni, eventual prin contractarea unor credite. Acelaşi Popa susţinea că pentru ca băncile să fie interesate, se impune desecretizarea contractului. De aceea, a cerut inclusiv intervenţia ambasadorului SUA, Mark Gitenstein. Demersul lui Cornel Popa nu a avut, însă, niciun fel de ecou în Capitală.
Drumurile nimănui
Dacă Popa arată ce ar putea face Guvernul USL pentru Bihor, deputatul Cseke Attila evidenţiază ce nu se face. Parlamentarul UDMR arată drumurile naţionale ce trebuie reparate urgent în Bihor şi care nu-şi găsesc nicio finanţare de la actualul Guvern. Şi a anunţat fondurile pe care le cere, prin amendamentele depuse la legea bugetului de stat. Toate în zone cu importante comunităţi de etnie maghiară. E vorba despre DN 19E Biharia – Chiribiş, lung de 38,9 kilometri, pentru care deputatul UDMR cere 29,5 milioane de lei noi. „Dacă aţi fost pe drumul acesta, sunt sigur că nu-l veţi uita prea curând”, crede parlamentarul. Cornel Popa spune că acest drum nu se reface tocmai pentru că e tranzitat de cei ce merg spre şantierul de la Autostrada Transilvania. Un şantier care stă. Un alt drum pentru care UDMR cere bani este DN 19B Săcueni – Marghita – Suplac – Nuşfalău. E vorba despre 88 milioane de lei noi, jumătate din suma totală necesară.
Un proiect finanţat de Guvern în 2012 cu 19,2 milioane lei şi pentru care în 2013 nu se găseşte niciun leu este DN 1H Zalău – Aleşd. Toate aceste drumuri lăsate în paragină se adaugă proiectelor centurilor ocolitoare promovate de UDMR cât era la guvernare. Bunăoară, pentru Centura din jurul oraşului Săcueni s-a alocat 6,1 milioane de lei în 2012. Iar pentru acest an, zero lei, arată deputatul Cseke. La fel se întâmplă şi în cazul proiectelor ocolitoare de la Valea lui Mihai şi Salonta. Cu menţiunea că ultimele două nu primiseră mare atenţie nici în guvernarea trecută.
Citiți principiile noastre de moderare aici!