Dacă în urmă cu zece ani să lucrezi la o multinaţională era visul de aur al majorităţii angajaţilor din România, acum situaţia s-a schimbat. Acum un deceniu, locurile de muncă stabile, destul de bine plătite în comparaţie cu restul economiei, prestigiul dat de asocierea cu un brand cunoscut şi facilităţi precum maşină de serviciu, bonuri de masă erau criterii importante la alegerea unui loc de muncă.
Acum precepţia candidaţilor la un job s-a schimbat. Potrivit celei de-a treia ediţii a Barometrului forţei de muncă realizat de compania de consultanță Frames și cea de traininguri TrainYourBrain, masa de prânz, dar şi calitatea acesteia, a devenit esenţială în opinia tot mai multor candidaţi la un loc de muncă.
„Multinaționalele, cu programul lor de muncă infernal, cu taskurile multiple și subdimensionarea schemei de personal, au început să nu mai reprezinte un target atât de important. Inclusiv munca la stat, altădată văzută drept doar o soluție de avarie, a devenit atractivă, în condițiile în care salariile bugetarilor au crescut semnificativ, în unele cazuri peste cele practicate în mediul privat’’, spun realizatorii studiului.
Topul beneficiilor
În continuare, salarizarea a rămas pe poziţia întâi, 71% dintre respondenţi considerând că salariul este cel mai important criteriu la angajare. 43% dintre cei care au răspuns sondajului cred că soliditatea firmei este un criteriu foarte important. Programul de lucru este pe locul trei în topul beneficiilor solicitate de angajaţi cu 41%, iar asigurările de sănătate la o clinică privată se plasează pe locul patru cu 37%. Asigurarea transportului la locul de muncă contează pentru 28% dintre angajaţi.
Potrivit noului Barometru lansat de Frames&TrainYourBrain, dacă în edițiile precedente, programul de lucru flexibil și timpul petrecut pe drumul acasă-serviciu erau în prim-plan, mai nou apare în evidență un aspect neluat în calcul de mulți dintre angajatori – masa de prânz. Frames&TrainYourBrainm 24% dintre respondenți au trecut masa de prânz în topul celor mai importante beneficii la angajare.
,,Asigurarea unei mese sănătoase, la prânz, a devenit prioritară pentru mulți angajați, mai ales pentru cei trecuți de 30 de ani. Asta în condițiile în care, în multe zone de birouri, oferta este încă insuficientă. Sunt multe fastfood-uri și prea puține unități care să ofere mâncare normală, sănătoasă”, afirmă Adrian Negrescu, project manager Frames.
,,Sunt firme care au înțeles importanța alimentației și oferă deja angajaților o masă de prânz drept beneficiu salarial. Unele apelează la firme de catering, altele și-au construit bucătării și au angajat personal pentru a le oferi angajaților condiții cât mai bune, mai ales că își petrec mare parte din zi la serviciu”, afirmă Alexandru Bălțat,managerul TrainYourBrain.
Cea de-a treia ediție a Barometrului Frames&TrainYourBrain a fost realizată în perioada 1-10 septembrie, pe un eșantion de 500 de respondenți din tot spectrul economic (oameni de afaceri, angajați din companii, responsabili HR etc). Metoda folosită a fost interogarea online&telefonică.
Ce spun angajatorii
Într-o piață a muncii în care recrutarea unor angajați valoroși a devenit o misiune tot mai dificilă, mare parte dintre angajatori par să fi înțeles, cel puțin la nivel declarativ, că angajații își doresc mai mult decât un loc de muncă bine plătit.
Potrivit datelor Frames&TrainYourBrain, 63% dintre angajatori sunt dispuși să ofere mai multe beneficii angajaților, în timp ce 20% spun că au deja un sistem de bonificație care își arată efectele. 7% au declarat că vor menține actualul sistem de plată.
Potrivit „Barometrului semestrial privind perspectivele pieței de muncă”, realizat la începutul anului de Train Your Brain și Frames Media Network, domeniile care atrag cea mai dinamică evoluție pe piața de HR în acest an sunt IT-ul și retailul.
74% dintre managerii chestionați afirmau că vedeta pieței muncii în 2018 este sectorul IT, care continuă să genereze cea mai dinamică evoluție pe piața resurselor umane.
Pe locurile următoare s-au situat retailul, menționat de 68% dintre cei chestionați, sectorul construcțiilor (52%), serviciile (48%), sectorul medical/pharma (34%), serviciile de suport (21%) și industria auto, cu tot cu serviciile aferente (18%).
Citiți principiile noastre de moderare aici!