Un sondaj realizat de Târgul de Cariere (TdC) printre participanţii la evenimentele organizate în această primăvară evidenţiază un clasament al oraşelor în care tinerii s-ar muta pentru un loc de muncă. Cum era şi de aşteptat, pe primul loc în preferinţele tinerilor se clasează Cluj-Napoca (pe care l-ar alege 46% dintre respondenți), urmat la mare distanță de București (17%), de Sibiu (8%), Brașov (7,5%), şi Timișoara (5,9%). Pe ultimele locuri se situează Oradea, Iași, Târgu-Mureș, Alba Iulia, Constanța și Arad.
Sondajul a fost realizat de TdC în perioada 9 martie – 3 mai, în Iași, Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș, Oradea și Alba-Iulia, orașe unde s-a desfășurat evenimentul de recrutare în această primăvară, pe un eșantion de 1.926 de persoane.
Ce-i de făcut?
Ce-i lipseşte Oradiei pentru a se putea apropia mai mult de Cluj? Ce ar putea face orădenii şi, mai ales, cei care dictează la municipiu şi la judeţ pentru a micşora această distanţă? Şi cine ar fi cei mai potriviţi pentru a ne răspunde la această întrebare? Un speaker motivaţional, un director de asociaţie de firme şi un leader al învăţământului superior din Oradea.
Luminiţa Popa, director general Corporative Consulting şi speaker motivaţional la mai multe evenimente de pe întreg cuprinsul ţării, care cunoaşte foarte bine piaţa forţei de muncă şi care este implicată în evenimentele la care participă mulţi tineri, crede că în ultima vreme, Oradea creşte încetul cu încetul în ochii tinerilor. „Am avut surpriza, ieri, (miercuri n.r.) la Cluj, fiind speaker la un eveniment, să vină doi tineri la mine, la final, să îmi spună că s-ar muta în Oradea. Unul era din Bucureşti şi unul era din Cluj”, ne-a povestit Luminiţa Popa.
Socializare şi netwoking
Ea crede că Oradea trebuie să dezvolte un pic mai mult partea de tehnologie (IT, inovare), etc. şi, neapărat partea de networking.
„Şi partea de socializare trebuie privită cu mai multă atenţie. Este foarte important pentru tineri să iasă, să aibă activităţi diverse şi să poată simţi că trăiesc într-un oraş care «nu doarme, ci vibrează». Şi la Oradea nu lipsesc deloc oportunităţile. Brand-ul oraşului este unul pozitiv…dar trebuie lucrat la vibraţia asta de care au nevoie tinerii, activităţi atractive, festivaluri, concerte etc. Este adevărat că se simt nişte mişcări de trupe, se fac nişte eforturi, dar trebuie să fie susţinute şi pe perioadă mai lungă, ca să fie percepute ca ceva sustenabil, nu punctual”, crede speakerul.
Aceasta a observat că salariile din Oradea incep să fie tot mai atractive. În special la nivelul tinerilor cu studii superioare, salariile încep să aibe niveluri similare cu Cluj sau Timişoara. „Oportunităţi sunt multe, dar este încă o problemă de percepţie. Ar trebui lucrat şi la promovarea pe partea aceasta. Poate la nivel de muncitori necalificaţi nu este cel mai atrăgător salariu, dar pentru personalul calificat, pentru tinerii care vor să aibe o carieră în Oradea şi muncesc pentru asta….sunt joburi foarte bune”, apreciază Luminiţa Popa.
În sprijinul teoriei cu salariile vine şi o informaţie oferită de Radu Silaghi, directorul Asociaţiei Firmelor Bihorene. „Am fost contactat de un angajator din Parcul Industrial II care mi-a cerut să-i găsesc un strungar şi un sudor, oferindu-le un salariu net de peste 6.000 de lei. Şi nu am reuşit să-i găsesc”, ne-a declarat Radu Silaghi.
IT de nişă
Despre ce ar trebui să facă Oradea pentru a se apropia mai mult de Cluj, de Bucureşti şi de alte centre cu un IT dezvoltat l-am întrebat şi pe Sebastian Văduva, MBA Griffiths School of Management din cadrul Universităţii Emanuel.
„Oradea nu are o tradiţie ca Bucureşti sau Cluj, de 50 – 70 de ani. Noi încercăm să complementăm informatica clujeană sau bucureşteană prin a-i învăţa pe IT-ştii din Oradea să facă vânzări, să facă produse, să ştie să îşi poziţioneze iniţiativele ca o complementaritate, ca o adăugire la ceea ce fac ceilalţi. Niciodată nu vom avea volumul pe care-l are Bucureştiul sau Clujul.
Nu cred că vom ajunge vreodată la informatică de volum. Ce putem face? Să avem informatică de nişă. Noi avem un background, în Oradea, de comercianţi. Am vrea ca chestia asta să o educăm, pentru a face comerţ electronic. Comerţ online. Acesta este viitorul informaticii româneşti”, a explicat Sebastian Văduva.
„Ar trebui să creştem susţinut numărul activităţilor interesante, culturale, educative, festivalurile, etc. şi în acelaşi timp, să promovăm Oradea ca fiind cool, atractivă pe parte de salarii. Îmi place să spun că Oradea este mica Elveţie a României. Este un loc un poţi trăi frumos, curat, îţi poţi creşte copiii frumos, poţi avea un loc de muncă decent. Este important însă ca tinerii să perceapă aceste lucruri ca pe ceva valoros şi să nu se oprească doar la bani. Mi-ar plăcea o campanie de imagine în sensul acesta pentru Oradea. Important este să ne concentrăm pe ce este bine pentru Oradea, indiferent de forma şi de culoarea politică”, a concluzionat Luminiţa Popa.
Citiți principiile noastre de moderare aici!