Patrulele auto ale Inspectoratului de Poliție al Județului Bihor au consumat în primele 9 luni ale anului 2022 combustibil în valoare de aproximativ 1,5 milioane de lei, având în vedere consumul mediu lunar.
[eadvert]
Cei de la Poliția Locală Oradea au folosit până în septembrie inclusiv combustibil în valoare de aproximativ 140.000 de lei. Aceasta în condițiile în care IPJ Bihor are zilnic 30 de mașini care patrulează, iar Poliția Locală Oradea 15 mașini.
În ultimele luni, mai mulți orădeni ne-au sesizat faptul că patrulele auto, în loc să patruleze, au staționat ore în șir pe anumite străzi din oraș, fără să facă nimic. Un orădean care locuiește în centru susține că, deși mașina poliției stătea pe strada lui aproape toată ziua, în majoritatea timpului polițiștii se aflau în mașină, pe telefoane, cu aerul condiționat pornit.
Mai mult, motorul mașinii rămânea pornit și când echipajul era afară din mașină, la pauză de țigară. În acest condiții, Jurnal bihorean a solicitat atât IPJ Bihor, cât și Poliției Locale Oradea, informații despre consumul de combustibil. Potrivit informațiilor furnizate de Poliția Locală, care susține că încearcă să facă economie, având în vedere contextul energetic și economic, consumul de combustibil a crescut începând cu luna iunie și până în septembrie inclusiv cu aproximativ 500 de litri lunar.
În această vară, de la începutul lucrărilor de pe străzile din zona centrală a orașului, zilnic, câte o patrulă auto parca în zona străzii Bacăului, câteodată de dimineața până seara. Iar pe timp de vară, pe toată perioada cât mașina staționa acolo, o făcea cu motorul pornit. „Nu făceau absolut nimic, stăteau pe telefoane. Locuiesc în zonă și eram foarte frustrați cu modul în care se putea circula pe străzile respective, pentru că zilnic închideau câte o stradă sau schimbau sensul de mers. Cu toate că patrula era acolo, uneori de dimineață până seara, nu am văzut o dată să îi oprească pe cei care circulau pe sens opus sau să facă ceva pentru a îmbunătăți circulația în zonă”, ne-a povestit un locuitor din centru. „Nici până astăzi nu îmi dau seama care era rolul lor acolo”, mai spune orădeanul.
Frustrant pentru riveranii din zonă era faptul că pe lângă că patrulele consumau combustibil aiurea, stând cu motorul pornit, mai și poluau zona. „Pe lângă praful făcut în timpul lucrărilor, mai trebuie să suportăm și noxele de la mașinile staționate ale poliției. Culmea a fost când într-o zi, polițiștii erau afară din mașină și fumau, dar mașina era tot cu motorul pornit”, se plânge omul.
În urma unei solicitări făcute Inspectoratului de Poliție al Județului Bihor, reiese că pentru mașinile care patrulează în Oradea, consumul mediu lunar este de 23.500 de litri de combustibil, în valoare de 161.058 de lei, în condițiile în care media zilnică de patrule auto, aparținând Poliției Municipiului Oradea, respectiv de la Biroul de Ordine Publică și de la Biroul Rutier, este de 30. „Consumul mediu lunar de combustibil pentru autovehiculele din județ este de 19.686 de litri, în valoare de 133.865 de lei. Consumul de combustibil de la începutul anului până în prezent, pentru municipiul Oradea, este de 213.158 de litri, iar pentru județ este de 177.172 de litri”, ne-au transmis reprezentanții IPJ Bihor.
De la Poliția Locală Oradea, zilnic patrulează pe străzile municipiului 15 autoturisme. „Toate aceste autoturisme sunt repartizate zilnic, pe echipaje de poliție și pe zone din oraș, în baza buletinului postului întocmit în acest sens, asigurând îndeplinirea misiunilor de patrulare și intervenție necesare”, ne-au transmis reprezentanții instituției. Astfel, până în septembrie 2022, Poliția Locală a consumat 16.755 de litri de combustibil, în valoare de 133.865 lei. Patrulele au înregistrat o creștere de peste de 500 de litri în consumul lunar, începând cu luna iunie și până în septembrie inclusiv.
Alimentează la OMV – Petrom
Atât IPJ, cât și Poliția Locală cumpără combustibilul de la stațiile OMV – Petrom. „Livrarea carburantului se face prin staţiile de distribuţie ale ofertantului din municipiul nostru, utilizând instrumentul de plată «bon valoric de carburant auto», care, din experiența de până acum, s-a constatat că asigură o gestionare judicioasă a consumurilor, cu încadrarea permanentă în nivelul resurselor bugetare alocate. În urma achiziției, Direcția Poliția Locală poate folosi bonurile valorice de carburant pentru a alimenta autoturismele din dotare la stațiile OMV – Petrom, care pe lângă lângă factorul «preț», dispune de cea mai mare rețea de stații de distribuție din România, ceea ce în numeroase cazuri conduce la reducerea numărului de km ce trebuie parcurși pentru alimentare (economie de combustibil) şi implicit a timpului necesar pentru această activitate”, ne-a transmis Poliția Locală. IPJ face achiziția la nivelul Inspectoratului General al Poliției Române.
În privința motivelor pentru care mașinile trebuie să staționeze cu motorul pornit, reprezentanții IPJ Bihor au precizat: „În cadrul misiunilor operative desfășurate, sunt derulate diferite tipuri de activități, care impun inclusiv staționarea autovehiculelor. Menținerea motorului în funcțiune sau oprirea acestuia se face de către echipajul de poliție, în funcție de activitatea / momentul operativ în care este implicată autospeciala de poliție”. Cei de la Poliția Locală susțin că majoritatea mașinilor din dotare au sistemul Start-Stop, care oprește motorul în timpul staționărilor scurte, în ambuteiaje sau la semafoare, „fapt care conduce la reducerea consumului de combustibil și emisii nocive în atmosferă”.
„În anumite situații excepționale, impuse de specificul misiunii în care este agrenat polițistul local, este posibil ca autoturismele să staționeze pentru o perioadă scurtă de timp cu motorul pornit. În afara acestor situații de urgență, în care se intervine la un eveniment semnalat sau la o activitate cu caracter de urgență, unde este posibil sau se impune, pentru operativitate în intervenție, ca autoturismul să aibă motorul pornit, precum și semnalale acustice și luminoase să fie în funcțiune, facem precizarea că acest fapt al consumului inutil de carburant NU a fost niciodată încurajat în regulamentele interne de organizare și funcționare specifice. Cu siguranță, în actualul context energetic și economic european, se impune cu atât mai mult, susținerea și continuarea eforturilor de reducere a poluării mediului, cât și a costurilor cu combustibilul, ca unică modalitate pentru un impact minim asupra mediului înconjurător și sănătății populației, cât și asupra bugetului alocat în acest sens”, ne-au transmis reprezentanții instituției.
Consum total lunar de combustibil la Poliția Locală Oradea
Ianuarie 2022: 1.580,87 litri 6,51 lei/litru 10.291
Februarie 2022: 1.587,02 litri 6,91 lei/litru 10.966
Martie 2022: 1.928,41 litri 7,88 lei/litru 15.195
Aprilie 2022: 1.648,91 litri 8,03 lei/litru 13.240
Mai 2022: 1.597,51 litri 8,42 lei/litru 13.446
Iunie 2022: 2.174,86 litri 8,79 lei/litru 19.109
Iulie 2022: 2.050,55 litri 8,63 lei/litru 17.691
August 2022: 2.144,41 litri 8,40 lei/litru 18.000
Septembrie 2022: 2.042,97 litri 7,80 lei/litru 15.927
„Toate aceste autoturisme sunt repartizate zilnic pe echipaje de poliție și pe zone din oraș, în baza buletinului postului întocmit în acest sens, asigurând îndeplinirea misiunilor de patrulare și intervenție necesare.” au transmis reprezentanții Poliției Locale Oradea
Trimite articolul
Xsi care e consumul / autos[eciala totusi?
Il afisati asa la grup si nu se intelege
-
cauta pe net ca nu e nimic special la o masina de politie
nu conteaza consumul, fara numar… ca recupereaza intr-o singura zi din amenzi, cand se pun pe “treaba”.