O mare parte dintre agenţii economici s-au dotat cu case noi de marcat, dar nu toţi le-au pus în funcţiune. Situaţia a alarmat Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF). Drept urmare, inspectorii DGAF din cadrul ANAF vor intensifica verificarea modului în care operatorii economici respectă obligația legală de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.
Antifrauda îi mai păsuieşte pe agenţii economici până după 1 mai. După această dată, dacă inspectorii antifraudă vor constata încălcarea obligației de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic, vor aplica amenzi cuprinse între 8.000 de lei şi 10.000 de lei și vor suspenda activitatea economică în punctul de lucru al operatorului economic până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal şi prezentarea dovezii de plată a amenzii, transmite DGAF. Excepție sunt situațiile în care se constată că operatorul economic a comandat deja necesarul de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și a solicitat instalarea acestora.
Puţine puse în funcţiune
Acțiunea de control tematic, dispusă de Ministerul Finanțelor Publice, este determinată de diferența foarte mare dintre numărul de 504.966 de aparate de marcat înregistrate în sistemul informativ al ANAF și puse pe piață și numărul de 344.020 de aparate de marcat puse în funcțiune la contribuabili. De asemenea, în luna martie, comparativ cu luna februarie, a fost înregistrată scăderea cu cca. 39% a numărului aparatelor de marcat instalate la contribuabili, și cu cca. 20% a numărului aparatelor de marcat înregistrate de distribuitorii autorizați în sistemul ANAF.
La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service.
„Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți (95 modele existente pe piață)”, se precizează în comunicatul ministerului.
Inspectorii antifraudă vor intensifica în aprilie acțiunile de control tematic a respectării de către operatorii economici a obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic și vor stabili termene de dotare scurte.
În Bihor
În judeţul Bihor, potrivit informaţiilor primite de la Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP), există 27.288 de societăţi comerciale, 2.975 de puncte de lucru ale unor societăţi înregistrate în alte judeţe şi 20.686 de persoane fizice autorizate (PFA), întreprinderi individuale (II) şi întreprinderi familiale (IF). 80% dintre acestea au obligaţia de dota şi folosi case de marcat, în funcţie de codul de activitate CAEN. Sunt excepţii precum comerţul en-gros, comerţul pe internet etc, dar multe firme au mai multe coduri CAEN. Cert este că la AJFP Bihor au fost înregistrate 15.032 de case de marcat, care, toate au fost şi fiscalizate.
În ceea ce priveşte numărul de case de marcat cu jurnal electronic înregistrate în sistemul informativ al ANAF și puse pe piață și numărul de de aparate de marcat puse în funcțiune la contribuabili nu există date la nivel de judeţ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!