Primăria pune în operă o premieră orădeană, zilele acestea: sacrificarea caselor particulare pentru a răspunde nevoii, nici măcar vitale, de locuri de parcare. Războiul din comunism, între case şi blocuri revine în actualitate, chiar dacă într-o formă mai puţin agresivă.
Pe măsură ce şantierul căii de rulare a tramvaielor avansează spre ieşirea din oraş, creşte şi ritmul demolării case şi de garaje în spatele blocurilor. Pe terenul astfel eliberat se vor amenaja locuri de parcare pe asfalt, pentru a compensa desfiinţarea celor aproximativ 200 existente azi pe şosea şi pe trotuarele din faţa blocurilor.
Garajele demolate, majoritatea cu acte în regulă, au fost şi ele demolate, prin încetarea contractelor de închiriere sau concesionare a terenurilor ocupate, unilateral, de partea Primăriei.
La faţa locului, oamenii Primăriei recuperau ţigla şi alte materiale care se mai pot recupera de pe casele expropriate.
Pe terenul rezultat în urma demolărilor se vor muta locurile de parcare amenajate acum la şosea. Acestea trebuie desfiinţate pentru a face loc traficului rutier – linia de tramvai e pozată pe mijlocul drumului şi va lua, de o parte şi de alta, aproximativ o bandă din lăţimea străzii.
Astfel, banda de parcări care e folosită în acest moment pe ambele sensuri de mers pe Calea Aradului, va fi desfiinţată, pentru a păstra două benzi pentru traficul rutier. Asta presupune anularea, de pe şosea, a aproximativ 200 de locuri de parcare – câte 50 pe carosabil, pe ambele părţi, plus cele de pe trotuare.
Proprietăţile şi bunurile care au fost expropriate sunt şase case de locuit, unele cu etaj şi câteva zeci de garaje.
Astfel, pe stânga Căii Aradului, după blocuri, în zona străzii Vlădeasa, erau vreo 10 garaje concesionate şi vreo 15 garaje care erau închiriate. Toate au fost dezmembrate. Trei case de locuit au fost, de asemenea, demolate.
Pe dreapta, miercuri se lucra la demolarea a alte trei case în zona Ibsen şi a peste 20 de garaje, în zona Oneştilor.
Pe terenul eliberat ar urma să fie liniate pe asfalt 100 de locuri de parcare, în perimetrul Calea Aradului – H.Ibsen – Corniţelului – Lelelor.
La faţa locului, oamenii Primăriei recuperau ţigla şi alte materiale care se mai pot recupera de pe casele expropriate. Conform adjunctului Direcţiei Patrimoniului Imobiliar din Primărie, Cristian Popescu, materialele urmează să fie refolosite pentru reparaţiile la proprietăţile municipalităţii.
Premieră în politicile publice
Momentul marchează o premieră discutabilă în politicile publice ale Primăriei Oradea, altfel campionă la exproprieri.
Este prima procedură prin care este sacrificată proprietatea privată a unora pentru a-i servi cu locuri de parcare pe alţii – orădenii care locuiesc la blocurile din imediata vecinătate a caselor. Se continuă, astfel, vechiul conflict din comunism, când casele private, privite ca un moft neproductiv, au fost puse la pământ pentru edificarea blocurilor de locuinţe.
De altfel, e trend mondial că în absenţa unor restricţii impuse de administraţiile locale, numărul de maşini în oraşe este în creştere accelerată. Cum teritoriul urbei este limitat,
Primăria ar trebui să acţioneze ca arbitru care măcar mimează echidistanţa în acest conflict. Soluţia găsită în această situaţie concretă e simptomatică pentru ce va urma: sacrificarea proprietăţilor private pentru a răspunde unei nevoi care nu e neapărat fundamentală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!