Studiul propune câteva obiective concrete, care ar îmbunătăți viața în cartier. Primul ar fi realizarea unui coridor verde pentru trafic lent între școli și punctele de atracție din cartier, cu prelungire spre malul Crișului Repede și spre zona dealurilor.
[eadvert]
Urbaniștii consideră că e necesar un inel protector, prin devierea traficului de tranzit din cartier și plantarea unei bariere verzi împotriva poluării.
De asemenea, strategia de parcare suportă îmbunătățiri – olandezii propun accesul la locurile de parcare „în trepte” – vizitatori la margine, locuitorii în parcări etajate și pe stradă.
Studiul pilot mai vorbește și de reabilitarea integrată a locuințelor colective, redezvoltarea cu funcțiune mixtă, iar inima cartierului să fie eliberată de traficul auto de tranzit, rămânând astfel mai mult spațiu pentru pietoni, comerț, servicii, cultură și nod de transport în comun.
Lângă Spitalul Municipal, se propune amenajarea unui nou spațiu verde, care să servească și blocurilor din jur. De asemenea, str. Corneliu Coposu ar urma să primească profil de bulevard, cu siguranță în trafic pentru pietoni, cu linie înierbată de tramvai, piste de biciclete separate și canale tehnice vizitabile.
Cele mai importante teme pentru orădenii din Rogerius sunt spațiul verde, disponibilitatea parcărilor, dar și spațiul public ocupat de parcare. Aceste teme sunt urmate de infrastructura pentru cicliști și pietoni, poluarea aerului, zgomotul, locurile de joacă și varietatea spațiilor comerciale și social-culturale. Acestea au rezultat din consultarea publică a beneficiarilor direcți, în cadrul „Studiului de regenerare urbană pentru Centrul cartierului Rogerius” – proiect Pilot Masterplan, realizat de compania de arhitectură olandeză PosadMaxWan.
Primăria Oradea, prin Instituția Arhitectului Șef, a comandat acest studiu pentru a putea defini o strategie de regenerare în cartierele construite înainte de 1990.
Proiectul-pilot are loc așadar în cartierul cel mai dens locuit și unde efectele vor putea avea cel mai mare impact. Zona de studiu se întinde de-a lungul str. Transilvaniei, între Parcul Magnoliei – str. Corneliu Coposu – B-dul Dacia și se extinde în zona de blocuri până la Liceul „Lucian Blaga” / Grădinița nr. 20. Costul acestui studiu a fost de 96.850 de lei plus TVA.
Teme principale
Concluziile studiului de regenerare se bazează pe analiza mai multor tematici principale: spațiul construit – locuire, spațiul construit – facilități (economie, sănătate, învățământ etc.), spațiul public – mobilitate, spațiul public verde, mediu – calitatea aerului, apei şi a solului, nivelul de zgomot etc.
Studiul de regenerare urbană în centrul cartierului Rogerius propune un pachet de intervenții și politici publice în acest sens. Fondurile europene din perioada 2021-2027 devin astfel o oportunitate pentru a pune în practică regenerarea urbană în Oradea, consideră municipalitatea.
Consultare online și cu chestionarul
Pentru realizarea studiului s-a inițiat un proces de consultare publică, pentru a avea o imagine completă asupra problemelor cartierului Rogerius și a priorităților.
Astfel, peste 450 de locuitori au răspuns chestionarului distribuit de către Primăria Oradea între 2 și 18 iulie. Datorită măsurilor de prevenție anti-COVID-19 din respectiva perioadă, majoritatea răspunsurilor au venit prin mediul online – 449 respondenți, participând însă și peste 100 de respondenți care au completat fizic chestionarul. Cetățenii au trebuit să răspundă la întrebările „Care este locul sau strada ta preferată din cartierul Rogerius?, Spune-ne de ce!”; „Care este problema cu care te confrunți des în cartierul Rogerius?” și „Care este lucrul cel mai important pe care ți l-ai dori realizat sau schimbat în cartierul Rogerius?”.
O statistică a răspunsurilor cetățenilor arată că temele ceke mai importante în cartier sunt spațiul verde, disponibilitatea parcărilor, dar și spațiul public ocupat de parcare. Aceste teme sunt urmate de infrastructura pentru cicliști și pietoni, poluarea aerului, zgomotul, locurile de joacă și varietatea spațiilor comerciale și social-culturale.
Urbanism sănătos
Comunicatul municipalității vorbește despre nevoia de regenerare urbană bazată pe un urbanism sănătos. Aceasta necesită o abordare integrată pentru a obține un rezultat palpabil.
Pentru aceasta, s-au dezvoltat următoarele patru principii de lucru aplicate la nivel urban:
1. Ordinea la bază. Reglementările urbane – în ce privește nivelul maxim de poluare, zgomot etc. – trebuie respectate și adaptate constant noilor avansări ale tehnologiei.
2. Raza de acțiune activă pentru toate vârstele. Facilitățile de bază, spațiile verzi, școlile și grădinițele trebuie să fie accesibile cu transportul în comun, pe jos sau cu bicicleta. Un cartier bine amenajat pentru grupurile cele mai sensibile vârstnici și copii este un cartier bun pentru oricine.
3. Spațiul verde mare și mic. Locuitorii din cartier trebuie să beneficieze de spații verzi de diferite tipologii, la diferite distanțe: scuar, parc de cartier, parc regional.
4. Cartierul complet. Locuitorii trebuie să aibă în apropiere toate facilitățile sociale și comerciale necesare vieții zilnice.
Strategia de regenerare prevede următoarele:
– coridor verde pentru trafic lent între școli și punctele de atracție din cartier, cu prelungire spre malul Crișului Repede și spre zona dealurilor
– inel protector – devierea traficului de tranzit din cartier și barieră verde împotriva poluării
– strategie de parcare în trepte – vizitatori la margine, locuitorii în parcări etajate și pe stradă
– reabilitare integrată a locuințelor colective și a spațiului public adiacent
– redezvoltare cu funcțiune mixtă
– inima cartierului să fie eliberată de traficul auto de tranzit, cu mai mult spațiu pentru pietoni, comerț, servicii, cultură și nod de transport în comun;
– un nou spațiu verde – de-a lungul vechiului curs de apă, o oază de liniște lângă Spitalul Municipal și pentru blocurile din jur
– profil complet de bulevard – siguranță în trafic pentru pietoni, linie înierbată de tramvai, piste de biciclete separate și canale tehnice vizitabile.
Toate aceste măsuri de regenerare urbană sunt prevăzute a fi realizate etapizat, în perioada 2024 – 2032. Urmează ca studiul de regenerare, politicile publice și planul de măsuri să fie supuse aprobării în ședința Consiliului Local.
Trimite articolul
XVoi fi direct : avem arhitecți in Oradea, nu puțini, de ce trebuie să ne “regenereze urbanistic” niște olandezi, oricare ar fi aceia ?!? Așa sprijinim inițiativa, profesioniștii locali ??
Cred că este o greșeală, întrucât olandezii ne obstrucționează susținut la intrarea în Schengen, iar noi le dăm bani ??? M-aș gandi bine înainte !!!
-
Bă Ion Vasile, după cum ți-i și numele de romanesc, așa ești de pe lângă subiect. Olandezii sunt campioni la regenerare urbanistica și piste de biciclete. Iar arhitecții din Oradea? Hai să fim serioși omule, îs cei mai mari diletanți. Exemplul viu e Oradea și proiectele noi. Nicio atenție la detalii, nici nimic.
-
Regenerarea urbana difera de la tara la tara, nu poti implementa metode din tarile nordice in sudul europei de exemplu, felul oamenilor difera, nu poti sa aplici reguli de comportament din suedia in italia, astea trebuie adaptate fiecarei tari in parte. Niciodata in Romania nu vei reusi sa-i faci pe soferi sa renunte la masini pt bicicleta, asta e in sangele nostru. Deci metodele olandeze nu prea se preteaza la noi, mai intai trebuie lucrat la educatie si cultura romanului, apoi sa-i implementezi sau sa incerci modele olandeze sau nordice, la un popor latin. Stai linistit ca Italia sau Spania nu copiaza modele din nord, ca nu ai nici o sansa sa reuseasca.
-
Chiar crezi? Ia legifereaza o shaorma gratis pe zi celor care renunta la masina sa vezi ce anomalii culturale se petrec.
-
-
Am vazut in schite ca multe parcari unde se parcheaza perpendicular se vor transforma in parcari paralele. Asta inseamna de 3 ori mai putine locuri de parcare. Sau in unele locuri dispar complet de pe o parte a strazii. Atunci unde vor parca ca loc de parcari supraetajate in zona nu vad sa fie. Ciudata abordare.
Niste idioti! Sunt convins ca nimeni din Rogerius nu stie de acest studiu pana acum si nici nu cred ca l-ar aproba in aceasta forma! Vrei sa eliberezi Rogerius? Foarte simplu: vigneta pentru intrarea in oras! Esti din alta localitate si doar tranzitezi? Foloseste centura! Vrei in oras? Plateste!
-
@oradean Ce ai inteles din studiu? ai impresia ca cei care tranziteaza Oradea intra in oras si nu merg pe centura?Vigneta este in vigoare si valabila pentru cei care ies din perimetrul orasului nu invers.
-
Iti dai seama ce studiu puternic a fost 500 de oameni din 50000 sau 70000 cat are Rogeriusul, deci parerea celor 500 trebuie luata in considerare, si tare cred ca la sondaj au participat tineri,biciclisti, trotineristi si cei care au timp sa stea pe net toata ziua. deci au fost sondati 1% din totalul locuitorilor, sau cei 500 au fost oamenii lor a celor care urmaresc ceva din proiectul asta. Data viitoare cand mai faceti ceva proiect maret ajung 3 oameni de ii intrebati, e relevant pt tot orasul.
-
Studiul nu a fost limitat la 500 de oameni. 500 de oameni au fost interesati. Restul, nu. I-a oprit cineva? Sunt sigur ca nu.
Iti dai cu parerea ca cei 500 au fost oamenii lor. Ai dovezi? As fi curios sa le vad. Altfel sunt vorbe in vant.-
eu nici nu am stiut de acest sondaj, studiu, si cred ca foarte multa lume nici nu a avut habar de asa ceva
-
-
-
Oradeanule…
Se pare ca taxa de oxigen gen firea & comp e pe gustul tau. Toti nesimtitii care ar vrea sa ne viziteze orasul sa plateasca o taxa?
Adica tu crezi ca oricine normal la cap care vrea sa tranziteze Oradea, va alege sa treaca prin oras, cu toate problemele ce implica asta cand are la dispozitie o centura ocolitoare? Tu asa ai face? Cine-i idiot?
West test= REALIZAREA DE TRANSPORT PUBLIC GRATUIT.
Din profit ADP etc, parcãri în Rogerius supraetajate gen Braşovului, pentru turiştii permanenţi din Rogerius, noua olandã.
Și cu lalele.
Multă apă trebuie să curgă pe Criș până când vom devenii Europeni și la modul de gândire și la fapte.
dupa ce a taiat o gramada de copaci acum se vrea replantare…halal gandire,ba mai adumci si banii pe proiecte costisitioare,ca si cum ar fi tare greu pentru un oradean(arhitectul sef,exclus) sa infrumuseteze orasul