Workshop-ul s-a desfășurat la Cetatea Oradea și s-a adresat tuturor părinţilor, bunicilor, cadrelor didactice, și a avut ca scop îmbunătăţirea şi stimularea preocupării copiilor de a citi. Într-o lume în care televizorul, tabletele, calculatorul ori internetul şi-au făcut tot mai mult loc în programul şi preocupările copiilor, psihologul susține că e de datoria părinţilor şi a educatorilor să le formeze micuţilor gustul pentru lectură încă de la vârste fragede.
„Interesul pentru citit a scăzut considerabil; din acest motiv, am dorit să le oferim tuturor informaţii şi sugestii despre creșterea inteligenţei prin citit. Numărul copiilor diagnosticaţi cu întârzierere în limbaj a crescut alarmant în ultimii ani, în cadrul cabinetului nostru de psihologie un procent semnificativ fiind ocupat de aceşti copii. Cauzele acestor întârzieri sunt lipsa de comunicare dintre părinte şi copil și lipsa poveştilor citite. De altfel, poveştile clasice citite au fost înlocuite de cele din mediul virtual”, este de părere Simona Hinț (psiholog clinician supervizor, psihoterapeut, consilier și logoped). Aceasta a mai precizat că „pentru o dezvoltare sănătoasă a copiilor din punct de vedere psihologic, este necesar să le oferim, pe lângă afecţiune, hrană, protecţie, şi stimularea intelectului prin citit.
În secolul tehnologiei moderne, cărţile au fost înlocuite de gadget-uri, ipad-uri sau laptop-uri. Majoritatea informaţiilor sunt asimilate din surse electronice. În special tinerii preferă să se uite la un film decât sa citească o carte. Copiilor, chiar de la vârsta de 7 luni spre un an, li se pune în mână o tabletă pentru a înlocui diversele activităţii comune de familie, fapt care duce la întârzierea în limbaj şi chiar la izolarea socială”. În cadrul cursului s-a mai atras atenția asupra studiilor internaţionale, care arată că cititul, încă din primii ani de viaţă, creşte capacitatea intelectuală a copiilor cu 8%, îmbogățeşte vocabularul, imaginaţia şi stimulează gândirea şi memoria. În schimb, dependenţa de tehnologia avansată provoacă o scădere cu 48% a empatiei şi determină izolarea socială în rândul copiilor. Un alt studiu arată că, la vârste mature, aceşti copii pot dezvolta anumite dependenţe (adicția de gadget-uri, alcool, joc patologic, mâncat compulsiv).
„Cabinetul nostru de psihologie a realizat în perioada august 2014 – august 2016 un studiu intitulat «Întârzierea în limbaj poate fi cauzată de tehnologie». Din lotul de 264 de copii din populaţia rurală şi urbană – lotul fiind luat aleator, copiii fiind cuprinşi la categoria de vârstă 1-5 ani – s-a urmărit cât timp petrec aceştia pe tabletă, telefon şi la televizor. S-a evaluat nivelul lor de dezvoltare în limbaj şi durata de stat pe tabletă. Concluziile: 67% din aceşti copii petreceau peste 4 ore pe zi pe gadget-uri; 16% aveau limbajul normal dezvoltat pentru vârsta cronologică; 21% aveau o uşoară întârziere în limbaj; 63% aveau întârziere accentuată în limbaj”, a fost concluzia trasă de psiholog, care mai spune că este important să li se citească copiilor încă din primele luni de viaţă, pentru că cititul ajută la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare şi socializare, creşterea stimei de sine, reducerea timidităţii, stimulează relaţionarea cu cei din jur, creşte capacitatea de empatizare, stimulează funcţiile cognitive și procesele gândirii (memorie, atenţie, concentrare, imaginaţie), dezvoltă intuiţia şi inteligenţa intelectuală şi emoţională, ajută la sănătatea fizică (previne îmbătrânirea creierului şi riscul de a face Alzheimer).
Citiți principiile noastre de moderare aici!