Atenţie la carpacii de meserie. În ultima vreme, criză fiind, a crescut numărul celor care profită de naivitatea unor clienţi atunci când sunt solicitaţi să repare anumite produse, electronice sau electrocasnice. Oamenii îşi pun anunţurile în ziar şi cea mai la îndemână soluţie pentru gospodine, mai ales, este să sune la primul număr găsit.
Cârpaciul este binevoitor şi vine repede la solicitare. Clientul fiind şi el bucuros că a găsit omul potrivit, uită să îl mai legitimeze sau să ceară vreun document despre atestarea meseriaşului. Mai mult, după ce reparaţia a fost făcută, cel puţin pe moment, clientul nu solicită nici o garanţie în scris, iar cel care a făcut reparaţia uită să o dea. Spune doar verbal, dacă este întrebat, că lucrarea are garanţie, de obicei, trei luni. Problema apare când bunul reparat se defectează din nou, iar cârpaciul nu mai recunoaşte că a fost la adresa respectivă.
Caz concret. Monica Şumălan din Oradea era necăjită că maşina de spălat îi păta rufele. A sunat la primul număr de telefon din ziar şi i-a răspuns binevoitor un „meşter”. Omul a venit, nu înainte de a întreba ce tip de maşină este şi a adus cu el un motor nou. Vorba vine. „A schimbat motorul, dar nu mi l-a lăsat pe cel defect. De la început maşina nu a funcţionat ca lumea, iar după două luni nu a mai mers deloc. Când l-am resunat nu a mai recunoscut că a reparat el maşina”, a precizat gospodina. Aceasta face public şi numărul respectivului: 0734.349.936.
Fenomen
Meseriaşii adevăraţi spun că astfel de practici au devenit fenomen în ultima vreme. „Îşi notează în agendă numerele de telefon de la care au fost sunaţi pentru reparaţii, după care nu-ţi mai răspund la telefon. Uneori schimbă piesele bune ale produsului cu unele uzate, dar care încă mai pot fi folosite, iar cele bune le iau cu ei”, ne-a declarat un meseriaş, sub protecţia anonimatului.
Reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor recomandă celor care au de-a face cu astfel de persoane să solicite, în primul rând, un act de identitate şi un document care să ateste meseria celui care face reparaţia. În plus, meseriaşul trebuie să dea chitanţă sau bon fiscal pe suma primită şi o garanţie în scris.
D.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!